مدیرکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان گفت: کودکان از تنهایی گریزانند و نمی توانند به تنهایی عادت کرده و نیازمند کارگروهی می باشند.

به گزارش خبرگزاری علم وفناوری هرمزگان؛ پروین پشتکوهی مدیرکانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان در خصوص عوامل افزایش میزان اعتماد به نفس در کودکان گفت: اعتماد به نفس پایین برای کودک مضر و مشکل ساز خواهد بود می تواند باعث تضعیف کیفیت زندگی وی شود و  در زمینه تحصیلی به وی آسیب برساند و در موفقیت وی خلل ایجاد کند .

وی افزود: اولین جامعه ای که کودک در آن قرار می گیرد خانواده است، یکی از مسائلی که پدر و مادر در آن نقش مستقیمی دارد تاثیر در ایجاد اعتماد به نفس در کودک است که این موضوع نقش تعیین کننده ای در موقعیت و جایگاه آینده کودک در جامعه دارد. به همین دلیل والدین می توانند با تربیت مناسب این ویژگی را در کودک پرورش دهند و یا اینکه با رفتار نامناسب با کودک خویش تأثیری منفی در اعتماد به نفس او برجای گذارند. نداشتن اعتماد به نفس دغدغه یکی از مادران است .

اعتماد به نفس پایین؛ منبع اضطراب

 

یکی از روانشناسان در این باره می گوید: اعتماد به نفس مجموعه باورها و احساسات ما در مورد خودمان است. اینکه ما چگونه شخصیت خود را تعریف می کنیم، انگیزه ها، نگرش و رفتار ما را تحت تأثیر قرار می دهد و بر سازگاری عاطفی ما نیز تأثیر دارد. الگوی اعتماد به نفس خیلی زود در زندگی شکل می گیرد. پس از همان دوران کودکی والدین باید به فکر باشند.

مدیرکانون پرورش فکری هرمزگان تاکید کرد: اعتماد به نفس مناسب، سلاح کودک در برابر چالش‌های دنیاست. کودکانی که احساس خوبی در مورد خود دارند، راحت‌تر می‌توانند با مشکلات محیط اطراف و فشارهای موجود در جهان مقابله کنند. آنها تمایل بیشتری به شادی و لذت از زندگی دارند.این کودکان واقع ‌بین و خوش بین هستند. در مقابل، چالش‌های محیط زندگی برای کودکانی که اعتماد به نفس پایین‌تری دارند، می‌تواند به منزله یک منبع عظیم اضطراب و عصبانیت باشد. کسانی که تفکر منفی راجع به خود دارند، سخت‌تر می‌توانند برای مشکلات خود راه‌حل پیدا کنند.

نقش والدین

وی تصریح می کند: امری بدیهی است که پدر و مادر نقش مهم و موثری در پرورش اعتماد به نفس کودک دارند. بچه ها نسبت به کلمات و جملات والدین بسیار حساس هستند. پس والدین نه تنها زمانی که فرزندشان کاری را درست انجام می دهد، بلکه برای تلاش های کودک هم باید از او تعریف کنند و در این تعریف و تحسین راستگو باشند. پدر و مادر باید الگوی مثبتی برای کودک خود باشند. اگر یکی از والدین بسیار از خودش انتقاد می کند، یا بدبین است یا اینکه در مورد توانایی ها و محدودیت های خود غیر واقعی و نامعقول فکر می کند. چنین پدر و مادری باید بداند که این موارد را به کودک خود نیز آموزش می دهد. مهم است که والدین باورهای نادرست بچه ها در مورد خودشان را شناسایی کنند.کمک کردن به بچه ها برای تعیین استانداردهایی دقیق تر و ارزیابی واقع بینانه تر از خود به برداشت مثبت آن ها از خودشان کمک می کند؛ اعتماد به نفس هر شخص تا حدود زیادی به میزان شکست ها و پیروزی های او در برابر مشکلات بستگی دارد. این موضوع در مورد کودکان از اهمیت بیشتری برخوردار است. چرا که آن ها دارای روحیه ای لطیف و حساس هستند و به سختی می توانند مصالح و مشکلات زندگی را درک نمایند.

فواید کار گروهی در مدرسه

این مقام مسئول اظهارداشت : انسان نمی‌تواند به تنهایی زندگی کند و این واقعیت سر منشاء شکل‌گیری تمامی گروه‌ها، جمعیت‌ها و جوامع بشری از گذشته‌های دور تا به امروز بوده است، تمامی انسان‌ها در هر گروه و جامعه‌ای با توجه به توانایی‌ها و شرایط حاکم، با همکاری یکدیگر به بقای خود و دیگران کمک کرده‌اند. هرچه فرد در برقراری ارتباط در جامعه با دیگران موفق‌تر عمل کند و در واقع هوش اجتماعی بالاتری داشته باشد، زندگی بهتر و راحت‌تری را تجربه خواهد کرد. یادگیری تکنیک‌های همکاری و برقراری ارتباط با دیگران یکی از ضروریات مهم در زندگی هر کودکی محسوب می‌شود. زمانی که فرد در سنین پایین همچون دوران دبستان آموزش ببیند، این آموزه‌ها در وی درونی شده و سبب خواهد شد در آینده در زندگی موفق‌تر عمل کند.

کار گروهی و کسب مهارت

پشتکوهی با اشاره به تاثیرگذاری کارگروهی افزود: زمانی که بچه‌ها با همکاری یکدیگر به صورت جمعی به دنبال دستیابی به هدفی مشترک هستند، خواهند توانست به انجام پروژه‌ای دست بزنند که به تنهایی قادر به انجام آن نبوده‌اند. همچنین کار گروهی به بچه‌ها کمک می‌کند که کارهایی که در آن‌ها مهارت بالایی ندارند، بهتر شوند، مانند صبور بودن، کار کردن براساس برنامه‌های از پیش سازمان یافته، کار کردن در سر وقت و …

کار گروهی و اجتماعی شدن

وی گفت: هنگامی که بچه‌ها در قالب یک گروه در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و هدفی مشترک را دنبال می‌کنند، مجبور خواهند شد برای انجام مسئولیت محول شده به گروه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، حرف بزنند، به نظرات دیگران گوش بسپارند و نظرات خود را بیان کنند و از همه مهم‌تر مجبور خواهند شد تا خجالتی بودن را فراموش کنند. کار گروهی به بچه‌هایی که در یک کلاس هستند، اما ارتباط چندانی با یکدیگر ندارند، امکان دوست شدن برایشان فراهم می‌کند.

کار گروهی و فراگیری بهتر و بیشتر

مدیرکانون پرورش فکری کودکان بیان داشت: کارهای گروهی اغلب کارهای گسترده‌تر و پیچیده‌تری نسبت به فعالیت‌های فردی هستند به همین سبب زمانی که بچه‌ها در پروسه کار وارد می‌شوند، مطالب بیشتری را فرا خواهند گرفت، همچنین با کار گروهی بچه‌ها می‌توانند در زمانی کمتر، مطالب بیشتری را یاد بگیرند و چون خود آن‌ها نیز در فرایند کار درگیر بوده‌اند، کیفیت یادگیری آن‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

کار گروهی و ایجاد حس رقابت

وی گفت: بچه‌ها زمانی که در گروه هم‌سالان خود قرار می‌گیرند و به فعالیتی یکسان می‌پردازند، ناخودآگاه حس رقابتشان برانگیخته می‌شود و فعالیت بیشتر و بهتری انجام خواهند داد، در نتیجه کلاس فعال و پویاتر خواهد شد و همه بچه‌ها برای آن که از دیگران عقب نمانند، تلاش خود را افزایش خواهند داد.

کار گروهی و شروع کار

در ابتدای کار به بچه‌ها آموزش دهید که تمامی اعضای گروه باید با هم کار کنند، همه چیز را با هم بررسی کرده و در خصوص تمامی مسائل با هم گفتگو کنند. به بچه‌ها بیاموزید کارها را با توجه به مهارت‌های فردی افراد گروه تقسیم کنند و برای انجام این کار بهتر است هر یک از اعضا ابتدا درخصوص توانایی‌هایی که دارد و فکر می‌کند برای انجام کار گروهیشان راهگشا است، با دیگران مشورت کند. یکی دیگر از مسائلی که از همان ابتدای امر لازم است تا هر یک از اعضا بدون خجالت کشیدن از یکدیگر مطرح کنند، مسئولیت‌هایی است که فرد از پس آن برنمی‌آید اما به اومحول شده است.

 

کمبود اعتماد به نفس در کودکان چه علائمی دارد؟

این کارشناس ارتباطات کودکان تصریح داشت: رفتارهای متعدد ، کمبود اعتماد به نفس در کودک شما را نشان می دهند. البته ممکن است دلیل بروز این رفتارها عوامل دیگری باشد که زودگذر و طبیعی هستند اما این علائم به طور کلی نوعی زنگ خطر برای والدین خواهد بود تا آن ها را نسبت به وضعیت روحی فرزندشان آگاه کند.

نیاز به تصدیق دیگران را احساس می کند

پشتکوهی بیان داشت: کودکی که مدام در مورد نظر دیگران سوال می کند نه تنها از سلایق خود بی خبر می ماند بلکه همین موضوع در آینده هر نوع تصمیم گیری را برای او سخت و یا حتی غیر ممکن خواهد کرد. اگر می بینید که کودک شما مدام می پرسد که آیا انتخابش درست بوده؟ کدام لباس را بپوشم؟ یا کدام عروسک را بخرم؟ و … سعی کنید تا به سرعت دلیل این امر ریشه یابی کنید.

البته مشورت در امور مختلف بسیار خوب است و چه بهتر که از دوران کودکی در فرد نهادینه شود اما این که فرزند شما برای تصمیم گیری در مورد انتخاب رنگ برای نقاشی خود به مشکل بر بخورد ، اصلا نشانه خوبی نیست.

از مهم ترین نشانه های کمبود اعتماد به نفس در کودکان ، خیال پردازی در مورد یک شخص غیر واقعی است که ویژگی های منحصر به فردی دارد. اغلب کودکان ساعت ها خود را با این خیال پردازی ها سرگرم می کنند و معمولا کسی را تصور می کنند که همیشه دوست داشته اند به جای او باشند. هر چند که چنین افکاری به سراغ بزرگسالان نیز می آیند و برخی از افراد در سنین بالاتر یک دوست خیالی برای خود تصور می کنند. اما شخص مورد تصور کودکان اغلب کارهای خارق العاده انجام می دهد که با این کارها ، به انسانی متفاوت ، جذاب ، جنگجو و شجاع و … تبدیل شده است. دقیقا همان چیزی که کودکان در خود نمی بینند و اغلب به همین دلیل دچار کمبود اعتماد به نفس می شوند.

اغلب کودکان گریه را وسیله ای برای رسیدن به خواسته های خود می کنند اما این موضوع زمانی خطرناک تر می شود که کودک بخواهد برای جلب رضایت دیگران و یا کسب ترحم و رفتار دوستانه ، گریه کند. این مورد نشانه ای از کمبود اعتماد به نفس او است که اگر به موقع به آن رسیدگی نشود ، مشکلات بدتری را به بار خواهد آورد.

عزت نفس بیشتر

مدیرکانون پرورش فکری کودکان تاکید کرد: بچه های دارای اعتماد به نفس بیشتر، احساس عزت نفس و توانمندی بیشتی می‌کنند. آن‌ها برای خود و توانایی‌هایشان ارزش قائل هستند. آن‌ها به کارهایی که می‌توانند انجام دهند افتخار می‌کنند و می‌خواهند برای همه آن‌ها تلاش خود را انجام دهند. وقتی بچه ها نسبت به کسی که هستند اطمینان و اعتماد دارند، احتمالاً طرز فکر خلاقانه بیشتری دارند. این موضوع بدان معناست که آن‌ها می‌توانند خود را برای ایجاد چالش های جدید و کنار آمدن و آموختن از اشتباهات انگیزه دهند. آن‌ها همچنین به احتمال زیاد می‌توانند در مقابل خود بایستند و در صورت نیاز به خود کمک کنند. اگر فرزند شما دارای مشکل اعتماد به نفس است، بهتر است با پزشک مشورت کنید و راه های بهبود و تقویت اعتماد به نفس آن‌ها را بدانید. این کار ممکن است سرنوشت او را در آینده بسازد

نشانه‌های داشتن اعتماد به نفس

وی افزود: اعتماد به نفس با رشد کودک تغییر می‌کند، چرا که تحت تاثیر تجربیات کودک و درک و احساسات جدید او قرار می‌گیرد. پس آگاهی از اعتماد به نفس سالم یا ناسالم می‌تواند بسیار مهم و موثر باشد و به والدین کمک کند.کودکی که اعتماد به نفس پایینی دارد، دوست ندارد کارهای جدید را امتحان کند و ممکن است به صورت منفی در مورد خود صحبت کند مثلا «من خنگم»، «من هرگز یاد نمی‌گیرم که چطور این کار را انجام بدهم»، یا «چه فایده، هیچ کس به من توجه نمی‌کند.» او ممکن است سطح پایینی از عصبانیت را از خود به نمایش بگذارد، به آسانی کاری را رها کند یا منتظر فرد دیگری باشد تا آن کار را برایش انجام دهد. او تمایل دارد بسرعت از خود ناامید شود. کودکانی با اعتماد به نفس پایین، اغلب در شرایط ناملایم عقب‌نشینی می‌کنند.

 

اما کودکانی با اعتماد به نفس مناسب، از ایجاد ارتباط با دیگران لذت می‌برند. آنها در مناسبات اجتماعی راحت هستند و از فعالیت‌های گروهی لذت می‌برند و در عین حال از استقلال برخوردارند. وقتی چالش‌های اطراف زیاد می‌شود، آنها برای یافتن راه‌حل مناسب تلاش می‌کنند و به جای آن‌که به خود بگویند «من یک احمق هستم» می‌گویند «من این مطلب را متوجه نمی‌شوم.»

علت اعتماد بنفس پایین در کودکان

این کارشناس دلایل کمبود اعتماد به نفس کودکان را به شرح زیر توضیح داد: کمبود تشویق، انتقاد مداوم

محافظت یا اضطراب بیش از حد والدین، مقایسه‌های منفی، انتظارات غیر واقعی

مزایای گروه درمانی

وی در خصوص گروه درمانی گفت: گروه درمانی مانند یک مرکز تناسب اندام برای مهارت‌های اجتماعی است. نوجوانان از یک تجربه گروهی مثبت با ابزارها و توانایی‌های جدید بین فردی بیرون می‌آیند. آن‌ها در کلاس صحبت می‌کنند، در برابر فشار منفی همسالان خود مقاومت می‌کنند و برای خودشان ایستادگی می‌کنند. کار گروهی همچنین به نوجوانان کمک می‌کند تا ظرفیت خود را برای ابراز وجود و ابراز احساسات افزایش دهند. از آنجا که ناامنی‌های اجتماعی شروع به حل شدن می‌کنند، کودکان در صحبت کردن با بزرگسالان احساس راحتی می‌کنند.

 

در پایان می توان گفت اعتماد به نفس بالا می‌تواند به بچه‌ها انرژی و شجاعت لازم برای رسیدن به آرزوهایشان را بدهد. کودکی که فاقد اعتماد به نفس کافی باشد ممکن است در نتیجه چندین موقعیت متفاوت به این حالت ناخوشایند رسیده باشد. هنگامی که متوجه ریشه مشکلات نوجوان خود شدید، اطلاعات لازم را برای تقویت اعتماد به نفس وی در اختیار دارید. روش درمانی مناسب برای شناسایی و افزایش عزت نفس کودک می‌تواند شامل گروه درمانی باشد. گروه درمانی با کشف ریشه‌های عدم اعتماد به نفس کودک و منبع این افکار بحرانی، به کودک کمک می‌کند و روی ایجاد صدای درونی مثبت‌تر کار می‌کند و به کودک کمک می‌کند تا برای خود ارزش بیشتری قائل باشد.

انتهای پیام/

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید