هرمزگان قطب اقتصاد کشور و پایتخت اقتصادی نام گرفته اما هنوز ۵۰هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد می باشد و بسیاری از مدارس کپری و فرسوده دراین استان وجود دارد که مانع توسعه یافتگی شده است.

به گفته وزیر کشور پیشین هرمزگان استانی است که توانایی تامین هزینه های ۵استان کشور را دارد اما خود همچون فرزند یتیمی است که مال و اموالش در چنگال بستگان بی مهر و بی تفاوت اسیر شده است.

انچه که امروز می بینیم معضلات اجتماعی در هرمزگان هرروز ابعاد گسترده‌تری پیدا می‌کند و همین مسئله در بلندمدت می‌تواند به کاهش سرمایه‌های اجتماعی و بروز معضلات امنیتی بیانجامد.

هرمزگان استان پرجمعیتی نیست اما دومین استان جوان کشور به‌حساب می‌آید، بالغ‌بر ۳۰ درصد از جمعیت استان را جوانان بین ۱۵ تا ۲۰ ساله تشکیل داده‌اند و این مسئله باعث شده است تا شاخص بیکاری در هرمزگان افزایش پیدا کند، سرمایه‌گذاری متناسب با ظرفیت جوان انجام نگرفته و شاخص فلاکت را اگر مجموعی از بیکاری و نرخ تورم بدانیم، می‌توان گفت هرمزگان در طی سه سال گذشته در رتبه سوم از نظر شاخص فلاکت قرار داشته است.

امروز شیوع کرونا نیز در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی به جامعه هرمزگان ضربه وارد کرده و بیکاری و کم‌رونق شدن کسب‌وکارها یکی از پیامدهای مهم این اپیدمی بوده است.

مسئله بیکاری مشدد و مسبب بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ازجمله اعتیاد، طلاق، سرقت، نزاع و بسیاری دیگر از آسیب‌ها و جرائم است و درواقع می‌توان گفت پدر و سرمنشأ بسیاری از مشکلات مسئله بیکاری است و روی افراد به اقتصاد زیرزمینی، قاچاق و مشاغل کاذب ریشه در بیکاری دارد.

تاکنون حدود ۵۰ هزار زن سرپرست خانوار در استان شناسایی شده‌اند که خود این مسئله موضوعی به نام فقر زنانه را به وجود آورده است، درنهایت این مسئله افراد را به سمت آسیب‌های اجتماعی مانند خودکشی، تن‌فروشی، سرقت و… سوق می‌دهد.

باید گفت: فاصله طبقاتی در استان افزایش داشته و اکنون بالغ‌بر ۳۰۰ هزار نفر در هرمزگان تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند.

به ضرس قاطع می توان گفت نباید هرمزگان، آزمونگاه افراد ناآزموده و ناواردی شود که بخواهند از این منطقه درس مدیریت کلان ببینند و تا جایی که اطلاع دارم رئیس‌جمهور منتخب در نظر دارد برای استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان و خوزستان که دارای مشکلات گسترده و همه‌جانبه‌ای در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و…، هستند، استاندارهای ویژه‌ای را انتخاب کند.

از دیدگاه نگارنده استان هرمزگان نیز نیازمند یک استاندار ویژه‌ است تا بتواند اختیارات داشته باشد و اگر قرار باشد به سهم‌خواهی‌های افرادی که خود را مطرح کرده‌اند، پاسخ داده شود و افراد بر اساس لابی‌گری مدیریت را در دست گیرند، پیش‌بینی من این است که هیچ توفیقی در از بین بردن این حجم از مشکلات حاصل نخواهد شد و حتی ابعاد آن نیز روزبه‌روز گسترش خواهد یافت.

در پایان باید گفت ️اگر دولت بخواهد مسائل کشور را حل کند، باید از افراد توانمند با هر گرایش سیاسی استفاده کند وگرنه باید منتظر آشفتگی‌های دوباره باشیم که این دفعه ممکن است خاتمه دادن به آن چندان آسان نباشد.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید