فروغ مسلم زاده//
دفاع مقدس مدرسه‌ای پر محتوا از هرآنچه به عنوان خصایل نیک و پسندیده یاد می‌شود است، فضایلی ارزشمند همچون ایثار، شجاعت، عشق، وطن‌پرستی، از خودگذشتگی و صبر که هر کدام آموزگاران درس عزت، افتخار و سربلندی هستند. ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه و تبیین آن بین مردم بویژه نسل جوان که شاید تنها از دوران دفاع مقدس تماشای چند فیلم سینمایی و مصاحبه را به یاد داشته باشد بسیار مهم است.
دفاع مقدس گنجینه‌ای نهفته از فضایل مهم اخلاقی و معرفتی است که در این برهه از زمان تبیین آن می‌تواند نقش مهمی در برطرف کردن بسیاری از انحرافات دیکته شده غربی باشد.
آشنایی با زندگینامه، وصایا و دیدگاه‌های شهدای انقلاب اسلامی در مدارس و مراکز آموزشی یکی از مسیرهای مهم در ماندگاری، حفظ و بیان ارزش‌های دینی، فرهنگ ایثار و شهادت در میان نسل‌ جوان است.
آموزش و پرورش به عنوان دستگاه تربیتی و انسان ساز مسئولیتی بزرگ در انتقال مفاهیم، فرهنگ، هویت، تبیین ارزش‌های دینی و صیانت آن‌ در میان نسل جوان دارد.
ایثار، شجاعت، عشق به میهن و از خودگذشتگی در مقابل رسیدن به اهداف و آرمان‌های مهم ملی و دینی از جمله اصولیست که توجه به آن مهم و قابل اهمیت است.
اگر امروزه رشادت‌ها و خدمات شهدا و ایثارگران برای زنده نگه‌داشتن اسلام و جامعه اسلامی آن طور که باید و شاید به مردم معرفی نشود الگوهایی غیر واقع جایگزین این فداکاری و از خود گذشتگی‌ها خواهد شد.اگر امروز نتوانیم در حوزه الگو سازی قهرمانان واقعی ملی خود در میان مردم بویژه نسل جوان کاری انجام دهیم حتما جای آن را الگوهای پوچ و خیالی چون بتمن، مرد عنکبوتی و موارد این چنینی خواهد گرفت.شهدا، ایثارگران و جانبازان داستان زندگی و رشادت‌هایشان در دوران دفاع مقدس هر کدام مجموعه روایتی برای انتخاب الگویی مناسب در جامعه است که باید در حوزه تبیین و ترویج این رشادت‌ها کار فراوان صورت پذیرد.
دفاع مقدس الگوی وحدت
یکی از زیبایی‌های دوران مقدس که از آن بسیار یاد می‌شود اتحاد ادیان و مذاهب مختلف در مقابل دشمن واحد و دفاع از دین، سرزمین و ناموس خود در دوران جنگ تحمیلی است.
در دوران دفاع مقدس شهید، جانباز و اسرای بسیاری از سایر ادیان و مذاهب بودند که فارغ از نام دین و مذهب خود در کنار یکدیگر ایستاده و با دشمن متجاوز مبارزه کردند.اتحاد و همدلی که حلاوت پیروزی در جنگ را برایمان دوچندان کرده و نشان دهنده متحد بودن اقشار مختلف مردم در شرایط سخت است.بدون شک بزرگداشت یاد و خاطره شهدا تکلیفی واجب بر همه ماست، که همواره مورد تأکید امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب بوده است.
به فرموده رهبری معظم انقلاب «امروزه زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست» و بر ما واجب است که از خانواده‌های معظم شهدا تکریم کنیم و یاد و خاطره شهدا بویژه شهدای مدافع حرم را زنده نگه‌داریم.امروزه بر همگان روشن است که عزت، پیشرفت، اقتدار و صلابت کشور بیش از هر چیز مرهون فداکاری شهدا، ایثارگران و جانبازانی است که در روزهای سخت و سرنوشت ساز با سپر ساختن سینه‌های خود و ایستادن در مقابل خطرات، از سرزمین و میهن خود دفاع کردند.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید