محدثه ایمانی //

 مدیریت شهری به متخصصان عمرانی و سازندگی بیشتر از سایر تخصص‌ها نیازمند است، نیروهای متخصص  در مباحث عمران و ترافیک گره‌گشای مشگلات شهری و شوراها خواهند بود، شخصی که متخصص در عمران، معماری و مدیریت شهری است، بیشترین  کارایی را در شورای شهر  خواهد داشت. بهبود مدیریت شهری نیازمند بهره گیری از نظرات،تجربیات و تخصص نخبگان حوزه های مختلف است.شهر همچون موجود زنده نیازهایی دارد با این تفاوت که شهر اگر درست مدیریت شود بر خلاف سایر موجودات،هیچ گاه رنگ مرگ نمی گیرد.شهر را نباید یک ترکیب فیزیکی کالبدی از خیابان ها و بناها دید بلکه وجود شهر و خدمات آن به خاطر وجود انسان است و نوع مدیریت آن نیز باید با نگاه به نیازهای انسان برنامه ریزی شود.

متخصصین برنامه‌ریز در شورای شهر جایگاه دارند و ما باید انتخاب کنیم تا مدیریت کنند، متخصصینی که به جنبه‌های سرمایه‌گذاری اشراف داشته باشند باید در شورای شهر حضور داشته باشند.

در برخی از مواقع شاید یک هنرمند، ورزشکار، بازیگر و یا پزشک نتواند در شورای شهر موفق باشد، اما حالا در انتخاب تخصص‌ها بستگی به تعداد اعضای شورای شهر نیز دارد که به تناسب آن افراد متخصص انتخاب شوند.

چهره‌های سرشناسی که به واسطه هنر و یا رشته خود در سطح شهر به شهرت رسیدند و در برهه‌هایی از زمان محور توجه جامعه بودند، پیش از این زنگ حضور خود را در وادی انتخابات نواختند.

این یک بدعت است که در زمان ارائه طرح‌ها و وعده‌ها توسط افراد افراد مشهور با یک جنجال لحظه‌ای و با استفاده از احساسات  طرفداران خود بر این مسئله سرپوش می‌گذارند و وقتی که زمان انتخابات گذشت، دیگر به ارائه خط مشی سیاسی و تخصصی نمی‌پردازند.

این افراد «مشهور»  حائل بین مردم و تصمیم‌گیران واقعی شورا می‌شوند وهمین می شود که عامه مردمی که به متخصصین  رای داده‌اند همواره از عملکرد شورا ناراضی هستند وعملکرد ضعیف این افراد مشهور را پای زنجیره شورا می‌نویسند .

چند روزی است که خبرهایی مبنی برتغییر و تحولات مدیریتی در بعضی از بخشها وبدنه های سازمانی شهرداری بندرعباس شنیده می شود. جابجایی مدیران میانی با تغییر مدیریت کلان سازمانی امری مورد قبول و پذیرفتنی است چرا که هر مدیری برای کارکردن نیازمند بازوهای توانمند و همراه و یکدست دارد تا بتواند تمامی وظایف مدیریتی خودرا برای سازمان و مردم به سرانجام برساند.

اما اینکه دیده می شود در شهرداری و سازمان های زیرمجموعه اش تغییراتی صورت می گیرد که به صورت شتابزده و هیجانی است و به نوعی رنگ و بوی سیاسی کاری و قبیله گرایی دارد مورد قبول شهروندان و مخاطبان این دستگاه عریض و طویل نیست .

ناگفته پیداست که سپردن امور به دست مدیری بی تجربه و غیرمتخصص در هر حوزه ای آفتی گریبانگیر و ضد انگیزه برای دستگاه و کارکنان و مردم است. هر سازمانی در شهرداری وظایف تخصصی و فنی داشته که باید در راس آن مدیران با تجربه و توانمند گمارده شوند تا علاوه بر پیشرفت برنامه های بلندمدت دست به اقدامات سازنده و مثبت در شهر زده و نتیجه عینی آن برای مردم ملموس و قابل مشاهده باشد . نه اینکه افرادی بنا به سفارش و توصیه وبرای امور سیاسی در جایگاهی گمارده شوند که هیچ تخصص و تجربه ای نداشته و با شروع به کار دراین دستگاه شاهد ضربه زدن به اعتبار شهرداری، اعتماد مردم و حیف و میل بیت المال در اثر بی تجربگی و … هستیم.

ملاک ها برای مدیریت یک نهاد کاملا به شرایط واقعی موجود مرتبط است و در شرایط کنونی فکر می کنم مهمترین معیارهای یک شهردار باید در درجه‌ی نخست پاکدستی باشد و پاکدستی باید از  طریق تجربه ی زیست یک فرد از گذشته تاکنون آزمون شود، شجاعت مبارزه با فساد و رانت خواری از دیگر ویژگی های یک شهردار خوب است.بی تردید در شهر نیروهایی وجود دارند که از طریق فشار و تطمیع خواهان رانت جویی هستند. شهردار برای مبارزه با این رانت جویان باید همه چیز را با شفافیت در معرض داوری شهروندان قرار دهد. اگر هم رانتی وجود داشته باشد باید آن را به نفع منابع شهرداری تصاحب وبعد به نفع شهر هزینه کند.نکته ی مهم این است که شهروندان باید همیشه در متن تحولات شهر حضور داشته و نظارت کنند و این گونه نباشد که مردم رای بدهند و بروند دنبال کارشان تا چهار سال دیگر بلکه باید به دنبال خواسته های خود از سوی نمایندگانی که انتخاب کردند باشند به ویژه سمن‌ها یا همان سازمان های مردم سالار باید نظارت خود را بر شورا و مدیریت شهری اعمال کنند.

از جناب آقای نوبانی شهردار ارزشی و توانمند و متخصص بندرعباس درخواست داریم که برای رضای خدا و رضایت شهروندان وجلوگیری از هدر رفت سرمایه های انسانی و ماندگار  افراد را براساس تخصص به کار گمارید نه تقوا که ملاک درستی برای انتخاب مدیران شهری نیست.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید