فروغ مسلم زاده //
اکنون یکی از راهکارهای رفع بیکاری و توسعه اقتصادی کشور، گرایش دانش‌آموزان به سمت تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش است. در شرایط امروزی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش نقش مراکز تولید کار را با تدریس آموزش‌های مهارتی به دانش‌آموزان و تربیت نیروی ماهر به عهده دارند.
در عصر کنونی مهارت آموزی و افزایش مهارت جوانان و نوجوانان مهم است و در آینده شغلی و زندگی این نسل تاثیر فراوانی دارد. متاسفانه شاهد هستیم که افراد بعد از ۴ سال تحصیل در دانشگاه و دریافت مدرک، مهارت لازم برای ورود به بازار کار را کسب نکرده و همین موضوع باعث می شود که شغل و حرفه مناسبی پیدا نکنند و وارد جامعه بیکاران تحصیل کرده می شوند. جوانان و نوجوانان روستایی سرشار از انرژی و استعداد هستند و با برگزاری کارگاه های خلاقیت و کارآفرینی از یک سو و توانمندسازی این عزیزان در کلاس های مهارت آموزی در رشته های مختلف، می توان در پیشرفت و امنیت شغلی آنها سهیم بود.
بر این اساس وزارت آموزش و پرورش در سال‌جاری، هدایت تحصیلی دانش‌آموزان را با تاکید بر ارتقای کیفیت آموزشی و مهارتی در دستور کار قرار داده است.در زمان حاضر هفت هزار و ۵۰۰ هنرستان در کشور فعالیت دارند که یک میلیون و ۱۰۰ هزارنفر در این مراکز مشغول تحصیل و مهارت آموزی هستند.
تاکید و تلاش دستگاه تعلیم و تربیت استان اصفهان برای گرایش دانش‌آموزان متوسطه اول به سمت رشته‌های هنری و مهارتی، شکوفایی استعداد و علاقه دانش‌آموزان و ایجاد زمینه مناسب توانمندی‌ها ومهارت‌های لازم به‌منظورهدایت آنها به سمت اشتغال مفید است.
تطابق هرچه بیشتر آموزش‌ها با نیازهای بازار کار شاخص مهم موفقیت در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش است. آموزش‌های مهارتی با توجه به شرایط فرهنگی، آموزشی و اجتماعی کشور بسیار حائز اهمیت و اثربخش است. براساس آخرین ارزیابی‌های صورت گرفته طبق سیاست‌گذاری‌های سند تحول بنیادین و افق سال ۱۴۰۴ در توزیع متوازن شاخه‌ای و رشته‌ای، شاهد افزایش ورود دانش آموزان استان اصفهان به شاخه فنی و حرفه‌ای هستیم.
در جهان امروز، کارآفرینی به عنوان یکی از مهمترین عوامل توسعه اقتصادی شناخته شده است. به دلیل اهمیت و جایگاه مهم کارآفرینی در جوامع، بسیاری از کشورها تمرکز خود را بر آموزش کارآفرینی برای نوجوانان و جوانان گذاشته اند.
آموزش کارآفرینی به دانش آموزان کمک می کند تا مهارت های لازم برای راه اندازی یک کسب و کار را یاد بگیرند، از جمله برنامه ریزی مالی، تحلیل بازار، بازاریابی و… همچنین، آموزش کارآفرینی برای نوجوانان، می تواند تاثیر مهمی بر رشد شخصیتی و رشد فردی آنان داشته باشد. آن ها با یادگیری مهارت های کارآفرینی، به صورت بیشتری با مشکلات متعدد مواجه خواهند شد و بدین ترتیب از تجربه های بسیاری برخوردار می شوند که به آنها کمک می کند که در آینده چالش ها را پشت سر بگذارند.
آموزش کارآفرینی به دانش آموزان کمک می کند تا یاد بگیرند که چگونه به عنوان کارآفرینان موفق باشند، موجب ایجاد شغل های جدید و کاهش بیکاری می شود. این آموزش به دانش آموزان کمک می کند تا با اطلاعات مفیدی در مورد ایجاد کسب و کارهای موفق، به فرصت های شغلی جدید دسترسی پیدا کنند. ر نتیجه، آموزش کارآفرینی به دانش آموزان، باعث ارتقای خلاقیت و خودکارآمدی آن ها می شود. همچنین، با یادگیری مهارت های کارآفرینی، نوجوانان با ایجاد کسب و کار های جدید، به رشد اقتصادی کشور خود و بهبود شرایط اشتغال دیگران کمک خواهند کرد. در این مقاله، مزایای آموزش کارآفرینی برای نوجوانان بررسی شدند و نشان داده شد که آموزش کارآفرینی به دانش آموزان، نه تنها به افزایش مهارت های آن ها در حیطه کسب و کار کمک می کند، بلکه می تواند دیدگاه آن ها نسبت به خود و جهان پیرامونشان را بهبود بخشد. به همین دلیل، آموزش کارآفرینی برای نوجوانان بسیار حائز اهمیت است.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید