فروغ مسلم زاده//آفتاب جنوب ۲۴

یکی از سیاست‌های آموزش وپرورش مهارت محوری است که با توجه به شرایط کشور ونیاز به تخصص‌های گوناگون باید به سمت مهارت‌آموزی برویم. «کارکردن با اره و چوب، تمرکزم را در درس‌خواندن بیشتر کرد. محیط کارگاه و ساختن یک وسیله با دست‌های خودم آنقدر برایم لذت‌بخش بود که تصمیم گرفتم نجاری را به صورت حرفه‌ای در کنار مدرسه یاد بگیرم.» سامان دانش‌آموز پایه هشتم است که سال تحصیلی گذشته فرصت حضور در کارگاه‌های مهارت‌آموزی را پیدا کرده و حالا یکی از علاقه‌هایش را کشف کرده است.
سال‌ها پیش، تمام دغدغه فکری یک نوجوان دانش‌آموز انتخاب شغل آینده بین پزشک و مهندس بود و هیچ حرفه‌ مهارتی دیگری به ذهنش خطور نمی کرد. نجال والدین و فرزندان در آستانه انتخاب رشته تحصیلی دانش‌آموزان در گذشته چنان جدی بود که یک نوجوان گاهی مجبور بود دوره متوسطه خود را بدون استعداد و هرگونه علاقه‌، صرف یک رشته علوم پایه طی کند.
این تفکر تا چند سال اخیر به شدت بین خانواده‌ها رواج داشت و به معضلی در انتخاب رشته تحصیلی متوسطه دانش‌آموزان تبدیل شده بود.
این در حالی بود که کشور نیز با کمبود نیروی ماهر و کارآزموده که دوران علمی و عملی تحصیل در رشته‌های مهارتی را طی کرده باشد، مواجه شده بود.
بسیاری از مشاوران تحصیلی و روانشناسان در اثنای انتخاب رشته تحصیلی دانش‌آموزان بارها این نکته را به والدین گوشزد می‌کردند که نباید آرزوهای دست نیافته خود را در فرزندانشان جستجو کنند و آنها را به اجبار در مسیر ادامه تحصیل در رشته‌هایی که تمایل به آن ندارند و صرف علوم پایه با مصداق ریاضی فیزیک و تجربی است قرار دهند.

این تفکر زدایی از کسانی که به خاطر حرف والدین خود، آمال و آرزو و استعدادهای خود را نادیده و در مسیری قرار می‌گرفتند که روزهای تاریکی به لحاظ شغلی برای آنها تداعی می‌کرد در چند سال اخیر صورت گرفت و اوضاع تحصیل و گرایش دانش‌اموزان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش را رونق داد.
به گفته مسئواان آموزشی کشور وقتی یکسری مهارت‌ها در نوجوان شکوفا می‌شود، انتخاب رشته و مسیر تحصیلی و شغلی هم برایش ساده‌تر و هدفمندتر است. این هدف قطعا مهم‌ترین دستاورد طرح‌های مهارت‌آموزی عملی در حین تحصیل محسوب می‌شود.
کلاس‌های فراغت تابستانه با شعار «هردانش آموز یک مهارت» از نیمه تیرماه آغاز می‌شود. خود اتکایی و افزایش اعتماد به نفس در میان جوانان از ویژگی های این طرح است غنی سازی بنیه فرهنگی همواره یکی از دغدغه های سازمان منطقه آزاد کیش در سه سال گذشته بوده است و طرح هردانش آموز یک مهارت را می توان از جمله طرح های در راستای بر طرف ساختن این دغدغه دانست.
در دنیا ۱۶تا ۱۷ هزار شغل وجوددارد که در ایران ۵ هزار شغل احصا شده است و تا ۱۰ سال آینده دو سوم مشاغلی که داریم با تغییرات تکنولوژی از بین خواهند رفت که در این بین کشورهایی موفق خواهند بودند که با آینده پژوهشی و متناسب با اقتضاعات زمانی برنامه ریزی داشته باشند.
ترویج، توسعه و تقویت فرهنگ کار، تولید، کارآفرینی و مهارت‌آموزی، کمک به هدایت تحصیلی آگاهانه دانش آموزان، کیفیت‌بخشی به آموزش دروس کار، فناوری، فرهنگ و هنر و ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای دبیران از اهداف کیفی اجرای طرح هر دانش آموز یک مهارت است. کسب حداقل یک مهارت توسط دانش‌آموز تا پایان دوره تحصیلی، آموزش همه دانش آموزان پایه هفتم، آموزش ۱۰۰ درصدی دبیران مجری آموزش‌های مهارتی و تجهیز کامل مراکز مهارتی نیز از جمله اهداف کمی این طرح است. انجام اقدام‌های فرهنگی برای ترویج مهارت‌آموزی در جامعه با تعامل و همکاری خانواده‌ها، با مدارس به منظور توانمند سازی دانش آموزان برای آینده شغلی آنان ضروری است. در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری وعمل به شعارسال اقتصادمقاومتی ،تولید و اشتغال طبق موافقتنامه ای که با اداره آموزش وپرورش داشتیم طرح هردانش آموزیک مهارت رابه اجرادرخواهیم آورد. دانش آموز خوب، دانش آموز با معدل بیست است ؟ باید بپذیریم به دلیل تفاوت های فردی و هوشی دانش آموزان هر یک در حوزه ای موفق تر ند هستند. برخی در حوزه مهارتی ، دسته ای در حوزه علمی موفق هستند. آموزش و پرورش موظف است با توجه به استعداد و توانمندی دانش آموزان تعریف جدید از دانش آموز موفق و خوب را پذیرفته ، برای دانش آموزان تفهیم و به اولیاء منعکس نماید. انعکاس این تعریف می تواند در خانواده کمک به درک متفاوت بودن توانمندی دانش آموزان نمایند. و سطح انتظارات خانواده ها را از دانش اموزان تعدیل نماید. رشد و توسعه ی اقتصادی کشورها به میزان قابل توجهی از رشد و توسعه آموزشی تاثیر می پذیرد و یکی از مهم ترین بخش های نظام آموزش هر کشور نظام آموزش مهارتی است . آموزش مهارتی آموزشهایی هستند که موجب ارتقاء دانش و مهارت های افراد شده و امکان به فعلیت رساندن استعداد های نهفته افراد را افزایش می دهد. لازم است آموزش و پرورش بستری مناسب جهت رشد توانمندی ها و استعدادهای دانش آموزان مهیا سازد. دانش آموزان یک کلاس فقط از نظر پایه تحصیلی با هم یکی هستند و در بقیه موارد مثل بهره هوشی ، استعدادها، توانمندی ها، سطح درآمدخانواده، سطح سواد، فرهنگ و ارزش های مورد قبول خانواده با هم متفاوتند. راه حل درست و منطقی دربرخورد با دانش آموزان این است که به او و توانمندیهای او توجه کنیم بدلیل یکسان بودن برنامه درسی رسمی رعایت تفاوت های فردی در استعداد و رغبت و نیاز عملا دشوار و گاهی غیر ممکن است . اما فعالیت های فوق برنامه و مهارت آموزی، سبب می شوند که هر دانش آموز، فعالیتی را که دوست دارد و می تواند انجام دهد برگزیند و رغبت خویش را ارضاکند.
باید گفت هدف از اجرای طرح، توسعه مشارکت دانش آموزان، رشد مسئولیت پذیری، ایجاد زمینه مشارک دانش آموزان در انجام کارهای علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی و حفظ منزلت و جایگاه دانش آموزان می باشد.

 

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید