خبر هرمزگان- یادداشت وارده- رشد کمی رسانه های هرمزگان در سال های اخیر واقعیتی انکارناپذیر است. اما به موازات کمیت آیا رسانه های هرمزگان در کیفیت و تولید محتوا نیز توانسته اند نقش موثر خود را در اطلاع رسانی ایفا کنند. مهدی دهدار، از فعالان رسانه ای استان هرمزگان در یادداشتی به این موضوع پرداخته است که عینا منتشر می شود.

۱- وضعیت روزنامه‌نگاری در هرمزگان و در یک نگاه کلان‌تر، فعالیت‌های رسانه‌ای و اطلاع رسانه ای در کشور را بی‌تردید باید در ارتباط مستقیم با شرایط سیاسی و اجتماعی جامعه تحلیل کرد. در این میان، اخلاق حرفه‌ای و میزان پایبندی فعالان رسانه‌ای به این نظام اخلاقی سوای اینکه آن را به عنوان یک دغدغه صنفی در نظر بگیریم، یک دغدغه اجتماعی نیز محسوب می شود؛ چرا که پشت کردن یا بی توجهی رسانه نگاران نسبت به این اصول، تنها شرافت حرفه‌ای آنها را به خطر نمی‌اندازد بلکه کشتی اطلاع‌رسانی را از کانال دریایی در اقیانوس پهناور رسانه خارج کرده و اعتماد مخاطبان را به خدشه دار می کند.

۲- در یک دهه‌ اخیر و با رشد کمی رسانه‌ها و به ویژه فعال تر شدن خبرگزاری‌ها، سایت‌های خبری و حتی کانال های خبری تلگرامی در استان هرمزگان، منتقدان و تحلیلگران حوزه رسانه از اهمیت توجه به اخلاق حرفه‌ای بسیار گفته‌اند. اگرچه بخشی از این انتقادات در ارتباط با رویکرد سیاسی برخی رسانه‌ها و پوشش گزینشی و جهت‌دار اخبار در آنها مطرح شده اما سوی دیگر ماجرا نگرانی‌هایی است که در ارتباط با خبرها و مطالب سفارشی و در واقع جهت‌گیری مثبت رسانه‌ها در پوشش خبرهای سازمان‌ها و نیز برجسته‌سازی چهره‌های خاص مطرح می‌شود؛ مساله‌ای که امروز یکی از مهم‌ترین‌ آسیب‌های نظام رسانه‌ای این سرزمین است.

۳- اما به واقع چه عواملی موجب شده خبر و دیگر تولیدات رسانه‌ای به یک کالا تبدیل شوند؟ مشکلات اقتصادی روزنامه‌ها؟ درآمد کم روزنامه‌نگاران یا ظهور روزنامه‌نگاران غیر حرفه‌ای و جایگزین شدن آماتورها به جای حرفه‌ای‌ها؟

تحلیل شما در مقام یک فعال رسانه ای در عرصه روزنامه نگاری، یک فعال اطلاع رسانی در روابط عمومی ها یا یک شهروند- خبرنگار فعال در شبکه های اجتماعی در این رابطه چیست؟ لطفا در همین رسانه یا رسانه های خود دیدگاه تان را به اشتراک بگذارید…

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید