فروغ مسلم زاده // آفتاب جنوب ۲۴

برنامه ریزی در جهت بهینه سازی و تولید صنعتی گیاهان دارویی، توسعه کشت گیاهان دارویی براساس تنوع اقلیمی وگونه‌ای، شناسایی و احیا مزارع تیپیک در عرصه‌های منابع طبیعی با همکاری اداره کل منابع طبیعی استان و هماهنگی با شرکت‌های تولیدی و فرآوری جهت عقد قرارداد با بهره برداران براساس خرید توافقی می‌باشد.

کشت گیاهان دارویی پر سود و گیاهان کم آب و پر درآمد یکی از روش های مقابله با خشکسالی و کم آبی است که کشاورزان می توانند در این شرایط کم آبی کشت خود را به کشت های کم آب بر تغییر دهند.

کشت و پرورش گیاهان دارویی یک فعالیت کشاورزی بسیار پر سود و درآمد و در عین حال بسیار آسان و کم دردسر است که نسبت به کشت سایر محصولات کشاورزی نیاز آبی بسیار کمتری دارند.

کاشت و برداشت گیاهان دارویی با توجه به ارزش افزوده بالا و کاربرد چهارگانه در حوزه‌های درمانی، بهداشتی، غذایی و صنعتی دارای دو شاخص سودآوری و ارزآوری برای کشور است و به عنوان فعالیتی مورد توجه اقتصاد امروز محسوب می‌شود.

میزان تجارت بین‌المللی گیاهان دارویی سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که از این میزان کشور ایران به رغم قدمت هفت هزار ساله در طب سنتی و برخورداری از هزاران نوع گیاه دارویی، سهم‌بری چندانی نداشته است.

از میان بیش از هشت هزار نوع گیاه دارویی شناخته شده در جهان تاکنون حدود سه هزار نوع آن در ایران شناسایی شده و وجود آنها قطعیت یافته است. تحول و توسعه در کاربری گیاهان دارویی و خروج این کاربری از صرف درمانی بودن این محصولات و همچنین استفاده گسترده، موثر و پرطرفدار این محصولات در حوزه بهداشتی، صنعتی و غذایی موجب تحول گسترده در نگاه‌های اقتصادی به این بخش شده است.

همه این مزایا وکاربری‌ها در شرایطی رقم می‌خورد که گیاهان دارویی در طب سنتی مورد علاقه و دارای سابقه چندین هزار ساله ‌است.

عوارض متعدد، پنهان و گاه ناشناخته داروهایی شیمیایی در گذر زمان بشر را به سمت بازگشت به شیوه‌ها و اقلام دارویی مصرفی اجدادش هدایت کرد و این گونه بود که این روزها اغلب داروهای مدرن، منشاء گیاهی دارند و گیاهان دارویی توانسته‌اند نقش درمانی خود را از یک بیماری ساده مانند سرماخوردگی تا بیماری‌های پیچیده و صعب العلاج نشان دهند.

هزینه پرورش گیاهان دارویی به عوامل مختلفی از جمله وسعت کشت، نوع گیاه، میزان آب‌دهی، کوددهی، نوع و اندازه سم و مواد معدنی مورد‌نیاز گیاه بستگی دارد. همچنین مکان مورد‌نظر برای کشت، تاثیر مستقیم در هزینه‌های پرورش گیاهان دارویی دارد.

برخی از گیاهان باید در محیط‌های گلخانه‌ای کشت شوند. برخی دیگر در زمین‌های زراعی قابل کشت هستند. تعدادی از گیاهان دارویی نیز امکان پرورش در خانه را دارند. کلیه مواردی که ذکر شد و هزینه‌هایی که به دنبال دارد بر قیمت گیاهان دارویی عمده تاثیرگذار خواهند بود.

برخی از پرسودترین گیاهان دارویی از جمله بابونه، سیر، زنجبیل، اسطوخودوس و رزماری قابلیت کشت در خانه یا باغچه و گلدان را دارند. کشت گیاهان دارویی در منزل با‌توجه‌به وسعت کمتری که نسبت به زمین‌های زراعی یا گلخانه دارد، نیازمند سرمایه اولیه کمتری است.

برای پرورش گیاهان دارویی پرسود در منزل به تعدادی گلدان، لامپ‌های مخصوص (در‌صورتی‌که خانه از نور کافی برخوردار نباشد)، کمی کود و مواد معدنی نیازمند خواهد بود. علاوه‌بر این، علم پرورش گیاهان دارویی نیز برای کاشت گیاهان با‌کیفیت نیز لازم است.

 

درست است که این روز ها خشکسالی و کم آبی تحدید بسیار بزرگی برای کشاورزان عزیز کشورمان است اما راه کار هایی هم وجود دارد که بشود با این بحران کم آبی مقابله کرد که کشت گیاهان دارویی پر سود و گیاهان کم آب و پر درآمد یکی از این راه ها است.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید