🔸 پانزدهم اسفند روز درخت‌کاری است اما در علم آیت‌مداری، درخت، آیت و نشانه‌ای است از ذهن و مکتب فکری انسان‌ها. در قرآن و روایات به چند درخت اشاره شده است:
شجره طیبه و شجره خبیثه
شجره طوبی و شجره زقوم
شجره مبارکه و شجره ملعونه

🔹 بررسی این درخت‌ها و نظام مفهومی مربوط به آن‌ها در قرآن بحث مفصلی است اما مختصراً اشاره می‌شود که مطابق آیات ۲۴ تا ۲۷ سوره ابراهیم، شجره طیبه، درختی است که ثبات دارد و تثبیت یافته است اما شجره خبیثه درختی است که ثبات و قرار ندارد. شجره طیبه موجب حیات طیبه می‌شود و شجره خبیثه موجب حیات خبیثه. نماد بارز حیات طیبه در عصر امروز، شهدا هستند و نماد بارز حیات خبیثه در عصر امروز سلبریتی‌ها هستند.

🔸 درخت زقوم و درخت طوبی در باطن همین اعمال ما هستند. ماه شعبان ماهی است که انسان در آن، یا به درخت طوبی متمسک می‌شود و یا به شاخه‌های درخت زقوم متشبث می‌گردد. درخت زقوم در واقع همان درخت فلسفه است که طبق آیات ۶۲ تا ۶۵ سوره صافات «شَجَرَهُ الزَّقُّومِ إِنَّا جَعَلْنَاهَا فِتْنَهً لِّلظَّالِمِینَ ‎إِنَّهَا شَجَرَهٌ تَخْرُجُ فِی أَصْلِ الْجَحِیمِ ‎طَلْعُهَا کَأَنَّهُ رُءُوسُ الشَّیَاطِینِ» شکوفه‌های درخت فلسفه، سردمداران اندیشمندان غربی هستند.

⁉️ در درخت ذهنمان چه افکار و عقایدی را کاشته‌ایم؟ شجره طیبه یا شجره خبیثه؟ شجره طیبه آرامش‌بخش است و شجره خبیثه، استرس‌زا. شجره طیبه اعوجاج و انحراف ندارد اما شجره خبیثه بعلت عدم ثبات، دارای اعوجاج و انحراف است. کدامیک را انتخاب می‌کنیم؟

✅ بیاییم در روز درختکاری، به‌جای کاشت درخت تلخ و ناگوار فلسفه، درخت حکمت و شجره طیبه را بکاریم. ان‌شاءالله

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید