فروغ مسلم زاده
این، درحالی که تولید روز افزون زباله‌ها وبی توجهی به ایجاد سیستم بازیافت آن‌ها در بیشتر استان‌های کشور ازجمله گیلان، مازندران، هرمزگان وتهران این مناطق را با بحران آلودگی زیست محیطی وحتی آلوده کردن آب‌ها ودریا‌ها مواجه کرده است، حالا تجمع زباله‌های ساختمانی در برخی از شهر‌های بزرگ استان‌ها ازجمله یزد وزاهدان می‌رود تا بحران زیست محیطی این کلانشهر‌ها رادوچندان کند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: تعدادی از جزایر ۱۴ گانه هرمزگان در معرض آلودگی های زیست محیطی هستند که این آلودگی‌ها جزایر کیش، قشم و هرمز را بیشتر تهدید می‌کند.
روز گذشته رییس سازمان محیط زیست در بندرعباس وضعیت زیست محیطی شهر بندعباس و هرمزگان را اسف بار خواند.
آبراه‌های منطقه سالهاست که محل عبور خطوط کشتیرانی است و به ویژه انتقال مواد نفتی و میعانات گازی از این منطقه است که در روند فعالیت، نشتی‌هایی دارند و سکوهای نفتی نیز مشکلاتی دارند که موجب شده وضعیت محیط زیست دریایی از حالت طبیعی خود خارج شود. از سوی دیگر غرق شدن شناورها خلیج فارس را به گورستان کشتی ها تبدیل کرده است و تراکم آبشیرینکن‌ها نیز با توجه به توسعه صنایع از مشکلات بعدی است.
آبشیرین کن اضافه ممنوع
سلاجقه درباره تلاش و فشار برخی صنایع هرمزگان برای گرفتن مجوز آب شیرین کن تصریح کرد: نقشه جانمایی آب شیرین کن ها پیش از این تهیه شده و خارج از این نقشه هیچ مجوزی صادر نخواهد شد.
تمرکز صنایع بزرگ در غرب استان و ایجاد آلودگی هوا سبب بروز مشکلات زیست محیطی شدید در منطقه بویژه سکونتگاههای پیرامون آن شده است . طبق پایش های انجام شده از حدود ۵۰ واحد آلاینده هوا در استان درصد کمی از صنایع دارای سیستم کنترل آلودگی می باشد استفاده از سوخت نامناسب و عدم استفاده از فیلتر مناسب بیشترین دلیل آلودگی این صنایع می باشد.
حمل و نقل دریایی نیز علاوه بر آلودگی هوا ، اثرات دیگری همچون آلودگی نفتی را دربر دارد. همچنین به دلیل وجود شرایط استثنایی و توان اکولوژیک قابل توجه مناطق ساحلی و دریایی میتوان انواع گوناگونی از کاربریها را در اراضی مجاور آنها ایجاد نمود که در این مورد نیز منطقه دریایی خلیج فارس و دریای عمان از دسترس توسعه صنایع و رشد اجتماعات انسانی مصون نمانده و دستخوش تحولات وسیعی در این خصوص گردیده است .
این عوامل موجب میگردد محیط شدیدا تحت تاثیر این گونه فعالیتها ی اقتصادی قرار گیرد . بطوریکه طبیعت منطقه بطور کامل قادر به ازبین بردن اثرات سوء این گونه فعالیتها به صورت خود پالایی طبیعی نبوده و آثار وعلائم آن بطرق مختلف از قبیل افزایش آلودگی ، شیوع انواع و اقسام بیماریها ، بروز مشکلات و معضلات اجتماعی و بهداشتی ، تغییر و تخریب تعادل بهداشت روانی اجتماع ، مشکلات ترافیکی و آلودگی صوتی ، آلودگی آبهای دریایی ، سطحی و زیر زمینی و تشدید میزان شوری سفره های آّب زیر زمینی ، جاری شدن سیلاب و در نتیجه بیلان منفی آب و سایر مشکلات زیست محیطی نمایان گردد.
آلودگی ناشی از ورود زهاب های کشاورزی، فاضلاب های شهری و روستائی، پساب های صنعتی و معدنی به منابع آبی کشور میزان آب سالم قابل دسترس را به شدت کاهش داده است.
عدم کنترل موثر و اعمال یک مدیریت صحیح برای مدیریت پسماندها مشکلات بهداشتی و محیط زیستی عدیده ای را بوجود آورده است.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید