حامد احمدپور رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بستک گفت: پارک آبخیز بستک اولین و تنها پارک آبخیز خیر-ساز در کشور است که با مشارکت اقشار مختلف مردم و خیرین در حوزه آبخیزی به مساحت ۸۳۰ هکتار مشرف به شهر بستک اجرا شده است.
وی افزود: پارک آبخیز در حقیقت نوعی پارک یا بوستان طبیعی محسوب می¬شود که با استفاده از ظرفیت حوزه¬های آبخیز و موقعیت دره¬ها در مناطق کوهستانی ایجاد می¬شود. بهره¬گیری از مناظر طبیعی و چشم¬اندازهای آبی از ویژگی¬های بارز این¬گونه تفرجگاه¬هاست که با استفاده از زیرساخت¬های آبخیزداری و آبخوانداری به عنوان المان¬های ویژه پارک آبخیز اعم از ایجاد آبشار، دریاچه مصنوعی، احداث بندهای خاکی کوتاه و متنوع متناسب با استعدادهای طبیعی حوزه آبخیز و توسعه فضای سبز با کاشت گونه¬های بومی و سازگار با اقلیم منطقه با هدف بهره¬گیری از ظرفیت حوزه آبخیز در توسعه¬ی اکوتوریسم یا طبیعت¬گردی طراحی و ایجاد می¬گردند. پارک آبخیز با تلفیق جذابیت¬های معماری، سنتی، مهندسی و فنی در کنار جلوه¬های ناب و گوناگون منابع موجود در طبیعت و استعداد سرزمین موجب کارآفرینی، اشتغال¬زایی و درآمدزایی و ایجاد اکوسیستم با اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری در کنار کوه های بلند، جنگل های انبوه، و… مناطق جذاب، شگفت¬انگیز و زیبایی¬های فرهنگی و تاریخی فراهم می نماید.
حامد احمدپور کنترل سیل ورودی به شهرها و توسعه تفرجگاه‌های طبیعی را از اهداف اصلی پارک آبخیز برشمرد و در ادامه گفت: پارک آبخیز بستک در ارتفاعات پیرامون حوزه آبخیز شهری قرار گرفته که با توجه به اقلیم خشک این شهرستان وجود ارتفاعات در تعدیل گرما بخصوص در فصول بهار و تابستان بسیار مؤثر است و همچنین موجب قرار گرفتن تفرجگاه در مسیر وزش باد و نسیم خنک می¬شود که برای گردشگران شرایط دلخواه¬تری را ایجاد می نماید، در ارتفاعات پارک آبخیز بستک آلاچیق¬ها و نشیمنگاه¬ها تعبیه شده که حتی در فصول گرم نیز قابلیت استفاده دارد. بین ارتفاعات این پارک دره¬ای وجود دارد که مسیر عبور یکی از آبراهه¬هاست که وارد شهر بستک می¬شود و حدود ۲۰ درصد از سیلاب ورودی به شهر بستک را تشکیل می¬دهد. اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بستک با مشارکت مردم بر روی این رودخانه فصلی و آبراهه¬های فرعی سازه¬های آبخیزداری اعم از بندهای خاکی و سنگی ملاتی احداث نموده است که در هنگام بارش آبگیری نسبتاً خوبی دارد هر چند که به دلیل بافت خاک منطقه میزان نفوذپذیری بالاست و در مدت کوتاهی باعث تغذیه آبخوان و کنترل ۲۰ درصد از سیلاب ورودی به شهر بستک و کاهش خسارات ناشی از سیل می¬شود.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بستک گفت: پارک آبخیز بستک اولین پارک آبخیز خیرساز در کشور است که اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بستک فضا را برای نقش¬آفرینی و مشارکت خیرین در حوزه¬ی آبخیز شهری به مساحت ۸۳۰ هکتار فراهم نموده است که تاکنون فعالیت¬های زیربنایی بسیار خوبی نظیر احداث سازه¬های متنوع آبخیزداری، پیاده راه سلامت ، کاشت حدود ۶ هزار اصله نهال بومی، احداث آب انبار و منبع ذخیره آب، دریاچه¬ی مصنوعی و … با مشارکت مردم به ارزش سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد تومان ایجاد شده است.

احمدپور ضمن اشاره به برنامه¬های پیش¬بینی شده اعم از احداث پل معلق، اجرای سازه¬های متنوع آبخیزداری برگرفته از دانش بومی منطقه، کمپ آبخیزداری، باغ گیاه¬شناسی، رصدخانه و سینما روباز، زمین بازی، اقامتگاه گردشگری، مرمت و بازسازی آثار فرهنگی و تاریخی موجود و… به منظور تکمیل پارک آبخیز بستک اظهار امیدواری کرد: با مشارکت علاقمندان و خیرین بزرگوار در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری بتوانیم گام‌های مؤثرتری در جهت توسعه فضای سبز و طبیعت‌گردی یا اکوتوریسم در سطح شهرستان برداریم.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید