ششمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) پنجشنبه-ششم آبان ماه- جاری مصادف با ۲۵ محرم‌الحرام با حضور اندیشمندان، علما، محققین و پژوهشگران داخلی و خارجی در بندرعباس برگزار می‌شود.

دبیر کنگره بین‌المللی امام سجاد (ع) در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، افزود: در این رخداد مهم فرهنگی معنوی که از ساعت هشت صبح در سالن اجتماعات شرکت ملی گاز در بندرعباس آغاز و تا عصر ادامه دارد، مهمانانی از کشورهای آرژانتین، کلمبیا، لبنان، یمن، پاکستان، عراق و همچنین شخصیت‌های علمی فرهنگی کشوری و استانی سخنرانی خواهند کرد.

علی علامه زاده اظهار کرد: نمایندگانی از برخی از اعتاب مقدسه، مجمع جهانی اهل‌بیت(علیه‌السلام)، دستگاه‌های بین‌المللی، مؤسسات فرهنگی و مدرسین و طلاب حوزه‌های علمیه شیعه و اهل سنت استان هرمزگان نیز در این برنامه حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه پخش پیام تصویری یکی از مراجع عظام تقلید، رونمایی از آثار مرتبط با حضرت امام سجاد(علیه‌السلام)  نظیر کتاب و پوستر و تجلیل از نفرات برگزیده از دیگر بخش‌های کنگره ششم است، خاطرنشان کرد: صحیفه خوانی، ابتهال خوانی، پخش کلیپ، صلوات خاصه، ارائه چکیده مقالات برتر، تجلیل از خانواده‌های دو نفر از شهدای مدافع حرم و شهید منا و قرائت بیانیه پایانی بخش دیگری از آیتم‌های ششمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(علیه‌السلام) خواهد بود.

علامه زاده اضافه کرد: تاکنون سلسله همایش‌هایی تحت عنوان «الامام زین‌العابدین(علیه‌السلام) در کشورهای مختلف و ویژه‌برنامه‌های تبلیغی، ترویجی و محتوایی در سراسر کشور به‌ویژه 10 استان شامل سیستان و بلوچستان، کرمان، بوشهر، کهگیلویه و بویر احمد، فارس، خوزستان، خراسان شمالی و جنوبی و منطقه آزاد قشم و کانون‌های فرهنگی هنری مزین به نام مبارک امام سجاد(علیه‌السلام) برگزارشده و این روند تا پایان ماه محرم‌الحرام همچنان ادامه خواهد داشت.

دبیر کنگره بین‌المللی امام سجاد (ع) اظهار کرد: امسال قریب به یک‌صد مقاله علمی از محققین و پژوهشگران داخل و خارج از کشور به دبیرخانه ششمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(علیه‌السلام) ارسال‌شده بود که هیئت‌داوران از بین آن‌ها سه مقاله برتر، سه مقاله برگزیده و چهارمقاله منتخب را انتخاب کرد.

وی از شناسایی و تجلیل از رسانه‌های برتر در حوزه پوشش اخبار و رویدادهای مرتبط با بزرگداشت مقام شامخ امام سجاد(علیه‌السلام) خبر داد تصریح کرد:  رسانه‌هایی که درزمینهٔ پوشش و انعکاس اخبار و رویدادهای کنگره بین‌المللی امام سجاد(علیه‌السلام)، سلسله همایش‌های برون‌مرزی «الامام زین‌العابدین(علیه‌السلام) در 12 کشور و برنامه‌های 10 استان مجری ویژه‌برنامه‌های جانبی کنگره فعالیت داشته باشند شناسایی و مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

وی، پوشش رسانه‌ای سایر برنامه‌های مرتبط با سیره سیدالساجدین و صحیفه سجادیه و رساله حقوق امام سجاد(علیه‌السلام) در اقصی نقاط کشور را نیز از دیگر شاخصه‌های انتخاب رسانه‌های برتر برشمرد و افزود: اخبار و گزارش‌های رسانه‌ها در بازه زمانی 19 اردیبهشت سال ۹۵ تا 10 آبان ماه سال جاری مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

به گفته علامه زاده پس از بررسی اخبار رسانه‌های مختلف در فاصله زمانی ایام ولادت تا شهادت امام سجاد(علیه‌السلام)، از برترین‌ها با اهدا هدایای نفیسی تجلیل به عمل خواهد آمد.

دبیر کنگره بین‌المللی امام سجاد (ع)  از آزادی شش زندان دیه و جرائم غیر عمد هم‌زمان با روز برگزاری ششمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(علیه‌السلام) در محل برگزاری این رخداد خبر داد.

علامه زاده عنوان کرد: به مناسبت سالروز شهادت سیدالساجدین و هم‌زمان با برگزاری ششمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(علیه‌السلام)، شش نفر از زندانیان جرائم غیر عمد با حضور در محل برگزاری کنگره، از زندان آزاد می‌شوند.

وی افزود: این زندانیان به دلیل بدهی ناشی از جرائم غیر عمد و عدم توان پرداخت آن در زندان‌های هرمزگان به سر می‌برند که به یمن برگزاری کنگره بین‌المللی امام سجاد(علیه‌السلام) از حبس رهایی پیدا خواهند کرد.

این مقام مسئول با اشاره به همکاری جامعه خیرین و نیکوکاران استان هرمزگان در این حرکت ارزشمند، گفت: این اقدام حسنه با تأسی از سیره امام سجاد(علیه‌السلام) که بردگان را خریداری و پس از تربیت دینی آنان را آزاد می‌کرد، صورت می‌گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد که این اقدام مبارک که برای نخستین بار در یک همایش انجام می‌شود در سال‌های آتی با استقبال و همراهی هرچه بیشتر متمکنین همراه باشد و زمینه آزادی زندانیان بیشتری را فراهم سازد.

علامه زاده همچنین از اجرای طرح نذر امام سجاد(علیه‌السلام) ویژه ایتام خبر داد و گفت: هم‌زمان با برگزاری کنگره بین‌المللی امام سجاد(علیه‌السلام)، ۱۵۳ واحد مسکونی به نیازمندان واگذار می‌شود.

وی افزود: به تبعیت از سیره عملی امام سجاد(علیه‌السلام) در رسیدگی به خانواده‌های نیازمند، 153 واحد مسکونی که به همت خیرین در هرمزگان ساخته‌شده به نیازمندان به‌ویژه ایتام واگذار می‌شود.

علامه زاده بابیان اینکه 233 فقره جهیزیه نیز به همین مناسبت به زوج‌های جوان خانواده‌های نیازمند اهدا می‌شود، افزود: هم‌زمان با روز برگزاری کنگره ششم، کلید یک واحد مسکونی و حواله یک فقره جهیزیه به نمایندگی هرکدام به یک نفر از ایتام و یک زوج نیازمند اهدا خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به طرح نذر امام سجاد(علیه‌السلام) ویژه ایتام، بیان کرد: در قالب این طرح افراد می‌توانند با تأسی از سیدالساجدین یتیم‌نوازی کنند و در این طرح مشارکت داشته باشند.

دبیر کنگره بین‌المللی امام سجاد (ع)  خاطرنشان کرد: افراد می‌توانند جهت شرکت در این طرح، نذورات نقدی خود را از طریق کد ussd)سامانه آسان پرداخت موبایل) با شماره‌گیری *741*0031#  و یا شماره کارت مجازی حساب اکرام ایتام نزد بانک ملت به شماره 6104337998855397 و شناسه 100005  پرداخت کنند.

وی همچنین به طرح اکرام ایتام این نهاد اشاره و اضافه کرد: هم‌زمان با روز برگزاری کنگره بین‌المللی امام سجاد(علیه‌السلام)، پایگاه‌های حامی یابی در محل کنگره در مرکز استان و برنامه‌های جانبی در شهرستان‌ها مستقر و ضمن معرفی طرح اکرام ایتام، به جذب حامی نیز اقدام خواهند کرد.

علامه زاده همچنین از حضور هفت اندیشمند و محقق شیعه، اهل سنت و مسیحی خارجی در ششمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(علیه‌السلام) خبر داد و گفت: وزیر سابق اوقاف کشور یمن یکی از این میهمانان است.

دبیر کنگره بین‌المللی امام سجاد (ع) عنوان کرد: هم‌زمان با برگزاری کنگره ششم، میهمانانی از کشورهای مختلف آرژانتین، کلمبیا، یمن، پاکستان، لبنان و عراق به ایران و شهر بندرعباس جهت شرکت در این رخداد مهم فرهنگی معنوی سفر می‌کنند.

وی، «کمیل مبارک» رئیس دانشگاه دارالحکومه شهر بیروت از اندیشمندان مسیحی کشور لبنان را یکی از میهمانان ششمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(علیه‌السلام) معرفی کرد و افزود: «عیدالکریم پاز» امام‌جمعه شیعیان کشور آرژانتین از دیگر میهمانان است.

علامه زاده، «مولانا محمد حیدر علوی» از علمای اهل سنت کشور پاکستان و «حمود محمد حمود عباد» وزیر سابق اوقاف کشور یمن و استاندار کنونی استان اذیمار را از دیگر میهمانان خارجی ششمین کنگره معرفی کرد.

وی اضافه کرد: « علی عبدالحکیم» اندیشمند و محقق کشور کلمبیا و «آیت‌الله محمود محمد الموسوی» نفر برتر بخش مقالات کنگره ششم از دیگر میهمانان هستند.

این مقام مسئول، به برنامه‌های برون‌مرزی ششمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(علیه‌السلام) نیز اشاره کرد و گفت: امسال برای نخستین بار سلسله برنامه‌های جانبی کنگره در 12 کشور از پنج قاره جهان برگزار شد.

وی، از کلمبیا، گویان، هندوراس، میانمار، هندوستان، افغانستان و پاکستان به‌عنوان بخشی از کشورهای برگزارکننده همایش «الامام زین االعابدین(علیه‌السلام)» نام برد و افزود: این سلسله همایش‌ها از ششم محرم آغاز و تا پایان این ماه ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، کنگره بین‌المللی امام سجاد(علیه‌السلام) هرساله در سالروز شهادت امام چهارم در 25 محرم از سوی دبیرخانه کانون‌های مساجد هرمزگان و با حمایت دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان و استانداری هرمزگان، ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور و سایر نهادهای فرهنگی و با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در بندرعباس برگزار می‌شود.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید