فروغ مسلم زاده//

به راستی که معلمی شغلی پیامبرگونه است، زیرا انبیای الهی در همه دوران‌ها و مکان‌ها، در واقع معلمانی بودند که پیام آگاهی را از جانب خداوند، در جان بشریت جاری نمودند و بر چهره سیاه جهل، نور دانش تابانیدند.
تعلیم و تعلم از شئون الهی است و خداوند، این موهبت را به پیامبران و اولیای پاک خویش ارزانی کرده است تا مسیر هدایت را به بشر بیاموزند و چنین شد که تعلیم و تعلم به صورت سنت حسنه آفرینش درآمد.
انسان نیز با پذیرش این مسئولیت، نام خویش را در این گروه و در قالب واژه مقدس «معلم» ثبت کرده است. معلم، ایمان را بر لوح جان و ضمیرهای پاک حک می کند و ندای فطرت را به گوش همه می رساند. همچنین سیاهی جهل را از دل ها می زداید و زلال دانایی را در روان بشر جاری می سازد.
معلمی شغل نیست؛ معلمی عشق است. اگر به عنوان شغل انتخابش کرده ای، رهایش کن و اگر عشق توست مبارکت باد. کلام شهید رجائی
دغدغه معلم همیشه این است که حیات بشر، بر مدار ارزش ها و کرامت انسانی بچرخد و شناخت خدا و مکتب و دین، همت اساسی آدمی باشد و هیچ بیگانه ای را مجال تجاوز به فرهنگ ارزشی دین و میهن فراهم نیاید.
در این مسیر خطیر، بزرگانی گام نهاده اند که نامشان بر تارک زمان می درخشد. علامه شهید استاد مرتضی مطهری (رحمه الله) از همین طایفه مقدس است که در سنگر تعلیم و تعلم، به قله های رفیعی دست یافت تا آنجا که معمار انقلاب اسلامی ـ که خود معلمی بزرگ است ـ همه آثارش را مفید می داند و بهره برداری از آنها را سفارش می کند.شرافت و مرتبت معلم زمانی اهمیت دارد که بتواند شان خداوند و پیامبران را در وجود خود محقق سازد و پیوند انسان به هدف متعالی خلقت یعنی عبادت را برقرار سازد. لذا در این تعریف شهید مرتضی مطهری یکی از آن معلمان راستین است که اولاً با نگاه ترکیبی به همه معارف بشری نظر می کند و ثانیا تمامی تلاشهای علمی و عملی را مقدمه ای برای عبادت می داند و در این راه به مرحله سوم دینداری راه می یابد و با شهادت، عبادت عملی و علمی خود را کامل می سازد. معلمی هیچگاه به تاریخ و جغرافیای خاصی محدود نبوده و نیست و معلمان، در هر زمان و مکانی، انتشار علم و آگاهی را رسالت خود می‌دانند. هر آنکس که منزلت معلمی را دریابد، شوق نشر نور دانش توام با شکیبایی را نیز با خود همراه خواهد داشت. از این روی بایسته است ستودنِ شایسته معلمی که همواره شاگردانش را در مدرسه ی زندگی، تشنه یادگیری نگه می‌دارد، تا بدانجا که دانش شاگردان را از دانش خود فراتر بَرَد.
در این برهه حساس که مقارن با خیزش دانشگاهیان جهان در حمایت از مردم مظلوم غزه شده است، نقش والای استادان و معلمان در توسعه و تعالی کشور و تربیت نخبگان متعهد و آگاه به مسائل روز، بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. نقش آفرینی تلاشگران عرصه علم و دانایی با عزمی الهی و جهادگونه می‌تواند ضمن تقویت روحیه خودباوری نسل جوان، موجب امیدآفرینی و به ثمر رساندن استعدادهای جوانان این مرز و بوم شود و حرکت در مسیر جامعه اخلاق مدار و دانش‌بنیان و تحقق شعار سال»جهش تولید؛ با مشارکت مردم» را میسر سازد.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید