آفتاب جنو ب/ آنچه این روز‌ها از سوی برخی معاندان به عنوان برخورد با پلیس در فضای مجازی منتشر می‌شود برای خدشه به اقتدار پلیس است. پلیس در همه جای دنیا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و اقتدارش موضوع مشترکی در سطح بین‌الملل به شمار می‌رود و همه دولت‌ها برای اقتدار پلیس هزینه می‌کنند. مسئله اقتدار برای تمامی افرادی که به عنوان پلیس در حوزه‌های مختلف خدمت می‌کنند ضروری است، چراکه پلیس نماد حفظ امنیت در جامعه به‌شمار می‌رود. قطعاً از پلیس باید به عنوان نمادی از توجه به حفظ امنیت کشور یاد کرد. نمادی که هر چقدر قدرتمند باشد منجر به افزایش امنیت اجتماعی، فرهنگی و… می‌شود. نباید تصور کنیم که امنیت به خودی خود ایجاد می شود.
هر صاحب اندیشه و انصافی بر این واقعیت اذعان دارد که قوام و دوام و پویایی و بالندگی هر جامعه و کشور و ملتی بیش و پیش از هر چیزی ، مبتنی و متکی به عوامل مختلفی از جمله تراز آگاهی و مدنیت شهروندان و از سوی دیگر به اقتدار و صلابت و مسئولیت پذیری متولیان حفاظت از نظم و امنیت جامعه است.
اینک در جامعه ما سطح فرهیختگی و فرزانگی و تراز رفتار شهروندان و میزان مدنیت به صورت چشمگیری افزایش یافته است، همگان از پلیس به عنوان اصلی ترین نهاد متولی نظم و امنیت انتظار دارند تا با صلابت ، اقتدار و هوشمندی و در عین حال درایت و دوراندیشی مانع از ظهور و بروز هر نوع کجروی و هنجار گریزی شود و با بهره گیری از اختیارات قانونی، از ارزش ها و هنجارهای جامعه صیانت و انضباط و امنیت را در تمامی سطوح گسترش و برقرار کند.
نیروی انتظامی در هر شرایطی وظیفه و نقش و ماموریت خود را مسئولانه و مقتدرانه و در عین حال با رأفت به سامان می‌رساند و هیچ اتفاق مسموم کننده ای نمی‌تواند آنان را از تلاش روز افزون برای ارتقاء سطح امنیت باز دارد.
مأموران پلیس از هیچ تلاشی مضایقه نمی‌کنند. اما باید یادمان باشد امنیت به خودی خود و با یک سازمان و نهاد ایجاد نخواهد شد مگر اینکه همگان به میدان بیایند و هرکس سهم خود را برای ایجاد آن تقبل کند.
در واقع برای ایجادامنیتِ پایدار باید تمام سازوکارهای مادی و معنوی و حقیقی و حقوقی به کار گرفته شود و صد البته مشارکت همگانیِ مردم در صدر و اولویت است. سازمانها و نهادهای حقوقی و قضایی و صیانتی نیز باید تمام قد ، برای ایجاد زمینه های امنیت ، کماکان پیشگام و پیشتاز بوده و موانع موجود را برداشته و زمینه آرامش عمومی را با اقتدارِ پلیسی، بهینه و فراهم کنند.
یادمان نرود هر آنگاه که اقتدار پلیسِ کشور شکسته و رو به کاهش و نقصان رود، سنگ روی سنگ بند نخواهد شد و این تنها پلیس نیست که متضرر شده بلکه همه کشور و مردم دستخوش آسیب می شوند. امنیت مثال زدنی جاری در بستر جامعه مرهون تلاش و زحمات دستگاههای متولی امنیت البته جانفشانی مردان بی ادعایی چونان مدافعان حرم در آن سوی مرزها و مدافعان حریم ( وطن ) در سر حدات مرزها و جای جای کشورمان است.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید