فروغ مسلم زاده //
گردشگری دریایی و ساحلی به عنوان یکی از پربازده ترین وسواد آورترین حوزه گردشگری در جهان محسوب می شود که کشورهای زیادی با مطالعه و شناخت این حوزه پردرآمد، سعی کرده اند از ظرفیت های موجود آن در راستای تقویت سرانه ملی، افزایش قدرت اقتصادی خود و کسب درآمد بهره بگیرند.
ساحل همه‌جوره‌اش خوب است! چه در جنوب باشد و چه در شمال! چه در ایران و چه در خارج! اصلاً اکثر مسافران فقط به عشق قدم زدن در کنار سواحل به شهرهای جنوب و شمالی کشور سفر می‌کنند. وقتی به شهرهای ساحلی سفر کنید، از همان ابتدای صبح که چشمتان را باز می‌کنید، دلتان می‌خواهد که سری به ساحل بزنید و از هوای خوش کنار دریا لذت ببرید. سواحل شمال کشور برای بسیاری از ما شناخته‌شده و آشنا هستند؛ اما آیا سواحل بندرعباس را می‌شناسید؟ سواحلی زیبا که از نظر ظاهری تفاوت بسیاری با سواحل شمال کشور دارند. چه تفاوتی؟
ظرفیت های فراوان گردشگری دریایی در کشور فراهم است. هرمزگان باید پذیرای گردشگری دریایی از سراسر دنیا باشد.
می توان کفت پروژه‌های گردشگری دریایی باعث نشاط و شادی مردم است و اگر مجموعه گردشگری دریایی راه اندازی شود، باعث ایجاد اشتغال جوانان بومی این منطقه خواهد شد.
امروزه باید هرمزگان باید پذیرای گردشگری دریایی از سراسر دنیا باشد.
کشتی‌های تفریحی و گردشگری باید در دریا فعال باشد و مردم برای تفریح از همه جای کشور به هرمزگان سفر کنند.
باید حسرت خورد وقتی می‌بینیم شهر زیبایی مثل بندرعباس، با پتانسیل‌های بی‌نظیری همچون وجود کوه گنو و ساحل زیبا و بکر بستر لازم برای بهره‌برداری مردم از ثروت‌های خدادادی خود را ندارد به همین منظور از پروژه‌های شهری حمایت مادی و معنوی می‌کنیم تا بتوانیم کیفیت زیست شهری در بندرعباس را افزایش دهیم.
توسعه ورزش های آبی – ساحلی همچون موج سواری، شنا، قایقرانی، غواصی، فوتبال و والیبال ساحلی، برپایی تورهای دریایی وهمچنین حمل و نقل دریایی از جمله برنامه های گردشگری دریایی ساحلی است که می تواند در جذب گردشگر و رونق تجارت دریایی بسیار موثر باشد.
گردشگری می تواند درآمدی فراتر از فروش نفت را داشته باشد و کشورهایی که از نعمت دریا بهره مند هستند، تلاش دارند تا با ایجاد جزیره های مصنوعی در سواحل از مزایای اقتصادی این صنعت بهره مند شوند، در صورتی که استان هرمزگان با بهره مندی از ۱۴ جزیره مسکونی، تجاری و غیره همچنان در این صنعت می لنگد.
کشورهای حاشیه خلیج فارس با داشتن سهم اندکی از دریا، با برنامه های مختلف و متفاوت توانسته اند گردشگران زیادی را به سمت خود جذب و کسب درآمد کنند و در واقع رقیب جدی در حوزه گردشگری برای ایران و شهرهای ساحلی آن باشند اما با این حال بیشتر ظرفیت های حوزه دریایی و ساحلی در کشور ما و شهرهای دریایی از جمله هرمزگان ناشناخته، ناکارآمد و بلااستفاده مانده است.
تفریح های مردم نباید تنها به گذراندن اوقات فراغت در کنار ساحل، شنا کردن در دریا و ماهیگری و صید و صیادی ختم شود بلکه باید از دیگر ظرفیت های دریا و دیگر ورزش های آبی و ساحلی نیز استفاده کنی
آشنایی با صنایع دستی و فرهنگ محلی سکونت گاههای ساحلی و جزایر و سفر به عمق دریا از دیگر ویژگی ها و جذابیت های نهفته گردشگری دریایی و ساحلی است که طرفداران زیادی دارد.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید