استاندار هرمزگان در این مراسم با اشاره به برنامه های توسعه ای دولت در شهرستان جاسک، اجرای طرح انتقال آب از سد جگین به جاسک را یکی از بزرگترین طرح های آبرسانی بیان کرد و گفت: این طرح به طول بیش از یکصد کیلومتر اجرایی شده است که کار بسیار مهم و ارزنده ای است.

«فریدون همتی»  افزود: خط انتقال دوم آب از تصفیه خانه تا شهر جاسک از جمله پروژه های این طرح ملی است که با نقش پدافندی هم اکنون وارد مدار بهره برداری شد.

در ادامه، مدیرعامل آبفای هرمزگان نیز هدف از اجرای این طرح را افزایش ظرفیت منابع آبی شهر جاسک، توسعه  اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی این شهر، افزایش سطح بهداشت عمومی و توسعه صنایع شهرستان جاسک بیان کرد.

امین قصمی گفت: این طرح شامل اجرای خط انتقال آب  به طول ۱۹ هزار و ۸۰ متر، احداث جاده دسترسی به طول ۱۰ هزار و ۵۰۰ متر  و احداث ۳۰ عدد حوضچه درون و برون شهری است و با اعتباری معادل ۲۵۰ میلیارد ریال عملیاتی شده است.

وی افزود: با اجرای این طرح، آب شرب مورد  بندر جاسک،  روستاهای مسیر خط انتقال دوم و ناحیه نظامی (ناوگان دریایی جنوب) تامین می شود.

به گفته قصمی؛ در حال حاضر آب مورد نیاز این شهر از سد جگین –جاسک با دبی ۱۲۰ لیتر بر ثانیه تامین می شود و ظرفیت تولید خط انتقال جگین-جاسک ۷۰۰ لیتر بر ثانیه است.

وی در ادامه افزود: ظرفیت سد جگین ۳۰۰ میلیون مترمکعب است که به عنوان ظرفیتی آزاد صرفا برای شرب طراحی شده است.

وی اضافه کرد: با مطالعات اقتصادی انجام شده، قیمت تمام شده اجرای خط دوم انتقال آب پاک از سد جگین به جاسک نسبت به احداث آب شیرین کن در منطقه پایین تر بود و احداث خط دوم به عنوان ظرفیتی پایدار مشکلات قطعی آب شهروندان جاسک را مرتفع می کند.

مدیرعامل آبفای استان در ادامه در خصوص طرح آبرسانی جگین – جاسک به عنوان یکی از بزرگترین طرح های آبرسانی کشور نیز اظهار داشت: این طرح با هدف تامین آب به میزان ۱۴٫۵ میلیون متر مکعب در سال اجرایی شده است.

 وی گفت: حجم عملیاتی این طرح شامل؛ احداث اسکله و آبگیر، ایستگاه پمپاژ ،تصفیه خانه آب به ظرفیت۳۵۰ لیتر بر ثانیه، ۱۲۴ کیلومترخط انتقال آب،خط انتقال برق به طول ۶۰ کیلومتر و احداث مخازن به حجم ۲۰ هزار مترمکعب است.

به گفته قصمی؛ اعتبار هزینه شده این طرح دو هزار و ۹۷ میلیارد ریال بوده است.

وی در پایان تصریح کرد: با بهره برداری از این طرح ملی و ظرفیت های ایجاد شده، امکان تامین آب به میزان ۵۰۰ لیتر بر ثانیه جهت توسعه صنایع شهرستان جاسک فراهم می شود.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید