دوماه پس از اینکه مازوت جای سوخت گاز را در نیروگاه هرمزگان گرفت؛ درحال حاضر ابر سوخت مازوت بر صنایع غرب سایه افکنده است.

 این وضعیت باعث شده است که ساکنان و کارکنان شهرک‌های مسکونی و صنایع نیز هر روز دود سیاهی که از دودکش‌های توانیر هرمزگان خارج می‌شود را مشاهده نمایند و بر زندگی آنها و زیست‌شان اثرگذار باشد و از این شرایط گلایه‌مند باشند و برخی از ساکنان شهرک توانیر نیز این شرایط را شرایط بحرانی می‌خوانند و خواستار رفع این شرایط هستند. صنایع غرب بندرعباس همواره مورد بحث بوده است و شهروندان از آلودگی‌ها و ترافیکی که ایجاد کرده‌اند، نگران و گلایه‌مندند؛ اما تاکنون اقدام اساسی در این بخش صورت نگرفته است. در حال حاضر هم که مصرف مازوت در نیروگاه استان افزایش یافته و اقدام اساسی برای برون رفت از این شرایط صورت نگرفته است. مازوتی که می‌توانند باعث بیماری‌های قلبی و عروقی و تنفسی شود و استفاده از آن تقریبا منسوخ شده است، اما اینکه دوباره به چرخه استفاده در نیروگاه هرمزگان بازگشته است، جای سؤال دارد و همین موضوع هم باعث آلودگی زیست‌محیطی در این منطقه شده است. در همین زمینه با متولیان این بخش مصاحبه‌ای داشته باشیم.

مجبوریم مازوت استفاده کنیم

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان(توانیر) با تایید اینکه سهمیه سوخت گاز در چند هفته اخیر بسیار محدود شده و کاهش یافته است؛ ابراز داشت: اگر این محدودیت برداشته شود، می‌توانیم از سوخت گاز استفاده کنیم.

حجت اسدی اظهارداشت: دراین مدت بین پنج تا ده درصد از گاز استفاده می‌شود و بیش از ۹۰درصد از سوخت نفت‌کوره (مازوت)استفاده می‌شود که در دو سه روز اخیر اندکی سهمیه گاز افزایش یافته است و مصرف گاز به ۲۵درصد افزایش یافته است.

اسدی افزود: امروز هم جلسه‌ای درهمین خصوص در استانداری هرمزگان داشتیم و قرار شد برای افزایش گاز اقدام شود.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان افزود: مسؤولان گاز اعلام کرده‌اند از دوماه قبل گویا طرح توسعه دارند و یا شاید هم تعمیر پالایشگاه و… داشته باشند که این موضوع باعث شده است سوخت نیروگاه بسیار کاهش یافته است که برای تولید برق مجبوریم مصرف مازوت داشته باشیم که آن هم آلودگی زیست‌محیطی را به همراه دارد.

وی تاکید کرد: بطور مرتب با تهران، برق‌حرارتی، استانداری، محیط‌زیست و… مکاتبه و پیگیری داریم، اما هنوز پاسخی نگرفته‌ایم و جلسه‌ای که در استانداری داشتیم، مقررشده که استانداری نیز پیگیری کند سهمیه گاز نیروگاه نیز افزایش یابد.

اسدی تایید نمود که این آلودگی مازوت بر ساکنان شهرک مسکونی توانیر که در مجاورت شرکت توانیر واقع شده است و بر زندگی ساکنان  خونسرخ، جمال‌احمد و… اثرگذار بوده و تنها راه برون‌رفت از این آسیب زیست‌محیطی هم افزایش سهمیه گاز نیروگاه وجایگزینی گاز با مازوت است که در خصوص پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق هرمزگان در خصوص زمان رفع این مشکل نیز گفت: تاکنون جواب قطعی داده نشده است که چه زمانی گاز مورد نیازمان بطورکامل تامین شود وبه همین دلیل نیز نمی‌توانیم زمان قطعی رفع این مشکل را اعلام کنیم.

افزایش آلودگی‌ها

مدیرکل محیط‌‌‌‌‌‌‌زیست هرمزگان نیز با بیان اینکه مصرف مازوت در نیروگاه استان باعث شده است که برخی از شاخص‌ها زیست‌محیطی در این نیروگاه بین دو تا چهار برابر با استانداردهای زیست‌محیطی فاصله داشته باشد؛ تاکید کرد: البته ماه گذشته در نامه‌ای به استاندار هرمزگان تاکید کردیم که ضرورت دارد مجوز تخصیص گاز موردنیاز نیروگاه اخذ شود تا از مازوت استفاده نگردد و از مخاطرات زیست‌محیطی این منطقه کاسته شود.

مجید وفادار افزود: با پیگیری‌های چند سال اخیر و از طریق کارگروه آلودگی هوای استان میزان گاز تحویلی از طریق دیسپاچینگ تهران به ۵میلیون مترمکعب  در روز رسید که در زمستان با توجه به سرمای هوا در سایر استان‌ها، اختصاص گاز به هرمزگان بین سه میلیون تا سه میلیون و ۴۰۰هزار مترمکعب می‌رسید که آلودگی کمتری داشت؛ اما در حال حاضر این میزان بسیار کاهش یافته است که تقریبا مازوت جایگزین گاز شده است.

وی اظهار داشت: در صورتیکه اگر چهار واحد این نیروگاه وارد مدار شوند، بین  شش تا هفت میلیون مترمکعب گاز مورد نیاز است.

وفادار خاطرنشان کرد: این درحالی است که تاکید داریم نیروگاه‌های جدید وارد مدار شوند تا نیروگاهی مانند نیروگاه استان که قدیمی است؛ فرصت بازیابی داشته باشد.

مدیرکل محیط‌زیست هرمزگان با بیان اینکه در تابستان به دلیل افت برق نمی‌توانستیم سیستم تامین برق را مختل کنیم و در حال حاضر مشاهده می‌شود که براساس سنجش صورت گرفته، میزان آلودگی افزایش یافته است؛ تصریح کرد: در حال حاضر براساس مستنداتی که نیروگاه در خصوص عدم تامین گاز از طریق دیسپاچینگ تهران داشته است، در حال مکاتبه با محیط زیست کشور هستیم که آنها از طریق وزارت نفت پیگیری نمایند گاز مورد نیاز این نیروگاه تامین شود.

 وی تاکید کرد: نیروگاه هرمزگان همواره جزو صنایع آلاینده استان بوده و در سال۹۷نیز صنعت آلاینده است که امور مالیاتی عوارض آلایندگی آنرا دریافت می‌کند و در راستای هزینه‌های سلامت و محیط‌زیست دراختیار شهرداری و دهیاری قرار می‌دهد.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید