مدیران و متولیان بازار هرمزگان طی نشست تخصصی مشترک، ضمن بررسی مشکلات فعالان امور صنفی، جهت عبور از موانع و ایجاد آرامش و ثبات و همچنین افزایش حمایت از بازاریان استان، چانه‌زنی کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، در این جلسه با حضور نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان، رئیس‌ پلیس اداره نظارت بر اماکن عمومی استان، هیات رئیسه اتاق اصناف مرکز استان و روسای اتحادیه‌های صنفی بندرعباس در سالن جلسات اتاق اصناف مرکز استان برگزار شد، موضوع شناسایی و برخورد با واحدهای صنفی فاقد پروانه و همچنین مصوبات کمیسیون تنظیم بازار، مورد بررسی قرار گرفت.

*سازمان صمت به عنوان نماینده دولت از بازایان حمایت کند

عبدالمجید جلالی در آغاز جلسه پیگیری مصوبات کمیسیون نظارت ۴ ماهه سال جاری و مباحث تنظیم بازار، اظهار داشت: وضعیت رسیدگی به واحدهای صنفی فاقد پروانه کسب، در برخی اتحادیه‌ها نامناسب است، البته بایستی از فعالیت قابل تحسین برخی اتحادیه‌ها در این خصوص نیز تقدیر کرد.

وی در ادامه با تشکر از مدیران مجتمع‌های تجاری استان به سبب همکاری با اتحادیه‌ها افزود: یکی از مشکلات کنونی واحدهای صنفی به‌روز نبودن ثبت اطلاعات صنفی منجر به صدور پروانه کسب است که مشکلات عدیده‌ای را نیز برای اتاق اصناف هرمزگان در راستای پیگیری حقوق صنوف در اتاق اصناف ایران به‌وجود خواهد آورد.

رئیس اتاق اصناف بندرعباس ادامه داد: عدم بروزرسانی این اطلاعات، نمایندگان هرمزگان را در رقابت با سایر استان‌ها برای پیگیری حقوق فعالان صنفی استان، دچار مشکل خواهد کرد.

جلالی با درخواست از اتحادیه‌های فعال استان یادآور شد: امید است با ثبت و به‌‌روز رسانی اطلاعات متقاضیان صدور پروانه کسب در اتحادیه‌ها، نمایندگان هرمزگان را برای حضور فعال در پارلمان صنفی کشور یاری رسانند.

عضو کمیسیون نظارت سازمان صمت ادامه داد: توجه داشته باشید، تمام استعلامات صدور پروانه کسب با استفاده از پست سفارشی انجام شود و در صورت عدم پاسخگویی هرکدام از دستگاه‌های متولی در موعد مقرر، اقدام به صدور پروانه شود.

رئیس اتاق اصناف مرکز هرمزگان در ادامه با بیان اینکه تخلفات واحدهای صنفی موجب کم‌رنگ شدن خدمات اتحادیه‌ها، می‌شود، افزود: بایستی با رصد فعالیت‌های واحدهای صنفی و شناسایی واحدهای غیرمجاز و فاقد پروانه کسب در راستای کاهش تخلفات صنفی واحدهای فعال اقدام کرد.

 جلالی در ادامه با تشکر از همراهی اتحادیه‌های فعال در بازرسی‌های انجام شده از بازار استان، گفت: امیدواریم روسای اتحادیه‌های صنفی برای شناسایی و رفع مشکلات واحدهای صنفی حضور پررنگ‌تری داشته باشند.

وی تاکید کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان موظف است به عنوان نماینده دولت برای رفع مشکلات بازار و حمایت از واحدهای صنفی، مشکلات بازار را شنیده و در مقام پاسخگویی حاضر شود.

نماینده هرمزگان در اتاق اصناف ایران اظهار داشت: بایستی این موضوع را نیز مدنظر داشته باشید، تا زمانی که ما به درد دل بازاریان گوش فراندهیم و به مطالبات آنان پاسخی در خورشان آنان ندهیم، مشکلات در جای خود باقی خواهد ماند.

*دیگر زمان برپایی همایش نیست/ثبات در بازار نیازمند عملگرایی است

در ادامه این جلسه یوسف ذاکری رئیس اداره امور اصناف و امور تشکل‌های صنفی سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در راستای شفافیت بازار، اظهار داشت: بایستی تمام تلاش خود را برای انجام اقدامات لازم جهت ایجاد شفاف‌سازی فعالیت‌های بازار به کار بندیم.

 وی در ادامه با بیان اینکه مدیریت بازار بایستی از کف بازار آغاز شود، افزود: حضور مدیران متولی بازار به خصوص، روسای اتحادیه‌های صنفی جهت بازدید از بازار موجب ثبات و آرامش خواهد شد.

رئیس اداره امور اصناف و امور تشکل‌های سازمان صمت هرمزگان تصریح کرد: بازرسی از واحدهای صنفی در راستای استفاده از برچسب قیمت کالا مطابق ماده ۱۵ قانون نظام صنفی در دستور کار قرار داده تا همه فعالان صنفی ملزم به رعایت این قانون شوند.

ذاکری در ادامه با اشاره به فعالیت بیش از ۱۷ هزار واحد صنفی در مرکز استان خاطرنشان کرد: با توجه به برگزاری جلسات ستاد احتکار و اختفا، اتحادیه‌های وظیفه دارند واحدهای صنفی را در خصوص ثبت انبارهای کالای خود در سامانه جامع انبارها، تشویق و ترغیب کنید.

وی در ادامه با اعلام آمادگی سازمان صمت و برای حضور در بازار و همراهی با روسای اتحادیه، برای بازدید از بازار گفت: امروز دیگر زمان برپایی همایش نیست، بایستی به صورت عملیاتی وارد بازار شده و برای رفع مشکلات حوزه بازار گام برداریم.

رئیس اداره امور اصناف و تشکل‌های صنفی سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان، شناسایی و برخورد با واحدهای صنفی فاقد پروانه کسب در هرمزگان را از اولویت‌های اتاق اصناف و اتحادیه‌های امور صنفی دانست و بیان داشت: عدم شناسایی واحدهای صنفی، زمینه مدیریت و نظارت بر آنان را با مشکل مواجه می‌سازد.

ذاکری در ادامه با تاکید بر ضرورت همکاری اداره نظارت بر اماکن عمومی هرمزگان برای پلمپ واحدهای صنفی غیرمجاز و فاقد پروانه کسب بیان داشت: در راستای حمایت از واحدهای صنفی قانونمند بایستی از تمام ظرفیت‌های موجود بهره گرفت.

*حذف قوانین دست‌وپاگیر توسط دستگاه‌های متولی صدور پروانه‌کسب

مسعود محمد شاهی، نائب رئیس اتاق اصناف مرکز هرمزگان در ادامه این جلسه با اشاره مشکلات و تبعات واحدهای فاقد پروانه کسب برای صنوف قانون‌مند اظهار داشت: تناسب برخورد با توجه به رشد آمار واحدهای فاقد پروانه کسب وجود ندارد.

وی در ادامه با اشاره به عوامل تداوم فعالیت واحدهای فاقد پروانه کسب افزود: متاسفانه برای برخورد با این واحدهای تاکنون جدیتی صورت نگرفته و به دلایل مختلفی پلمپ این واحدها با تاخیر صورت می‌گیرد.

این عضو کمیسیون نظارت تصریح کرد: برای اجرای دقیق قانون بایستی پذیرفت که حساب افراد متخلف با افراد قانونمند جداست البته برای ایجاد تامل بیشتر مدت زمانی نیز برای گذراندن فرایند تحصیل پروانه کسب به واحدهای صنفی فرصت داده می‌شود.

محمدشاهی در ادامه خاطر نشان کرد: وظیفه ذاتی اتاق اصناف مرکز استان و اداره نظارت بر اماکن عمومی است که در شناسایی و پلمپ واحدهای فاقد پروانه کسب اقدام و همکاری کنند.

وی با اشاره به مشکلاتی که اکنون در راستای اخذ پروانه کسب وجود دارد افزود: برخی قوانین غیرکارشناسی دستگاه‌های مرتبط تنها به عنوان مانعی برای متقاضیان پروانه کسب محسوب می‌شود.

نائب رئیس اول اتاق اصناف مرکز استان هرمزگان تاکید کرد: متاسفانه برخی از دستگاه‌های متولی با بروکراسی دست و پاگیر اداری و دستورالعمل‌های غیرضروری در فرایند صدور پروانه کسب تاخیر ایجاد می‌کنند.

وی در ادامه درخواست کرد: ادارات و دستگاه‌های متولی صدور پروانه کسب تلاش کنند تا با حذف قوانین دست و پاگیر به کاهش زمان اجرای این فرایند کمک کنند.

*نانوایان آزادپز اجازه تامین آرد از سایر استان‌ها را دارند

احترامی رئیس اتحادیه نانوایان بندرعباس در ادامه این نشست با اشاره به پائین بودن کیفیت آرد در بندرعباس و عدم تامین آرد با کیفیت در استان بیان‌ داشت: تصمیمات استانی بر این بوده که اگر نانوایی آرد مصرفی خود را از سایر استان‌ها تامین کند سهمیه سوخت وی تائید نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اینگونه برخوردها در این مقطع زمانی به هیچ وجه مناسب نیست افزود: نانوایان آزادپز طبق قانون اجازه دارند آرد مورد نیاز خود را از هر استانی که خواستند تامین کنند و بنده بر اساس این قانون درخواست دارم مشکل سوخت نانوایان را که به بهانه عدم تامین آرد از استان با مشکل مواجه شده‌اند را برطرف سازند.

*ایجاد ثبات آرامش بازار با بهره‌گیری از تجارب اتاق اصناف

 علی بخشی رئیس پلیس اداره نظارت بر اماکن عمومی استان با اشاره به مشکلات موجود در حوزه واحدهای فاقد پروانه کسب اظهار داشت: بررسی مشکلات مطروحه در این جلسه و نوشتن تحلیل و پیگیری آن را در دستور کار قرار خواهیم داد.

 وی با تشکر از ایجاد امنیت در بازار و تلاش برای رفع مشکلات در این حوزه گفت: تلاش داریم با استفاده از تجربیات اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی در راستای ایجاد ثبات و آرامش بازار برنامه‌ریزی کرده و گام برداریم.

رئیس پلیس اداره نظارت بر اماکن عمومی استان هرمزگان با اشاره به ضرورت شناسایی و پلمپ واحدهای غیرمجاز و فاقد پروانه کسب، بیان داشت: برخی مشکلات موجود در روند این موضوع بایستی بررسی و رفع شود تا این درخواست با سرعت بیشتری عملی گردد.

وی در ادامه با بیان اینکه پیگیری پلمپ واحدهای صنفی غیرمجاز وظیفه ذاتی اداره نظارت بر اماکن عمومی نیست ادامه داد: درخواست داریم اتحادیه‌های صنفی نماینده‌های خود را در موعد مقرر طبق قانون برای انجام فرایند پلمپ به اداره اماکن معرفی نمایند.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید