افزایش افسار گسیخته قیمت‌ها و محدودیت تامین کالا از مبداء، اصناف استان هرمزگان را به عنوان آخرین زنجیره چرخه توزیع، در سردرگمی فروبرده است.

به گزارش خبرنگار فارس از بندرعباس، فعالان امور صنفی که سال‌ها با مشکلاتی نظیر فعالیت فروشندگان دوره‌گرد، برپایی نمایشگاه‌های غیرضروری و جولان دست‌فروشان، دست به گریبان بودند، این روزها با تشدید مشکلات اقتصادی و افزایش لحظه‌ای قیمت‌ها در پی نوسانات بازار ارز و همچنین عدم تامین کالا از استان‌های مبداء به ویژه تهران، کارد به استخوان‌شان رسیده است.

بازار و بازاریان که همواره در مقاطع مختلف تاریخ این کشور همراه و حامی نظام و کشور بوده‌اند و به عنوان یک مجموعه اقتصادی مردمی تاکنون بدون چشم‌داشت به حمایت‌های دولت و حکومت مسؤولیت تامین و توزیع نیاز مردم را در بخش‌های مختلف بر عهده داشته و نامی نیک را از خود در تمام جوامع به یادگار نهاده است.

حال بد اقتصاد و نوسانات پولی و ارزی کشور این روزها تعادل را از بازار نیز گرفته و بازار و بازاری را در سردرگمی فرو برده تا در پی این سردرگمی مردم نیز به عنوان مصرف‌کنندگان کالا نیز در سیر صعودی قیمت‌ها برای تامین مایحتاج خود مردد شده و با مشکلات جدی مواجه شوند.

هرمزگان با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت نیازهای خود را از طریق بالغ بر ۳۷ هزار واحد صنفی در سراسر استان تامین می‌کنند که شهرستان بندرعباس با تعداد ۱۸ هزار واحد صنفی به صورت محور و پایتخت استان در صدر این آمار قرار دارد.

توجه ویژه به ظرفیت‌های تجاری و استقرار صنایع بزرگ و مادر در هرمزگان از یک سو  و ضعف صنایع کوچک در رقابت با تولیدات سایر استان‌ها به واسطه بالا بودن هزینه تولید در هرمزگان از سویی دیگر، این استان را تقریبا به یک استان مصرف‌کننده در حوزه کالاها و صنایع مصرفی، غذایی و … تبدیل ساخته و این روزها به واسطه تشدید مشکلات اقتصادی و ارزی و امتناع برخی شرکت‌های توزیع و تولیدی‌های کالا در استان‌های مبداء، از فروش و ایجاد محدودیت در ارسال کالا و همچنین افزایش هزینه‌های حمل کالا به هرمزگان، بازار و فعالان صنفی و در نهایت مصرف‌کنندگان هرمزگانی را با مشکلات عدیده مواجه ساخته است.

خبرنگار فارس با بررسی مشکلات و چالش‌های پیش روی بازاریان در هرمزگان، گفتگویی با چند تن از فعالان صنفی در شهر بندرعباس ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید.

 

زارعی فروشنده لوازم یدکی خودروهای سبک با گلایه از وضعیت موجود و سیر صعودی نرخ کالا به صورتی ساعتی اظهار داشت: متاسفانه در بسیاری مواقع برای تامین کالاها و قطعات مورد نیاز از تهران و سایر استان‌های تولید کننده دچار مشکل هستیم و شرکت‌ها با این دلیل که قیمت ها ثبات ندارد، حاضر نیستند سفارش‌های ما را تامین کنند.

وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که در فروش کالا در صنف خود با آن مواجهند افزود: بازار و بازاری مشتری مداری را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده اما رشد قیمت‌ها به صورت لحظه‌ای اصناف را در مقابل مصرف کننده‌ها قرار داده است و این در حالی است که تغییر نرخ کالا و  نقطه آغاز گرانی افسار گسیخته از مبداء است.

صادقیان فعال صنفی در حوزه مواد غذایی و خوار و بار نیز به خبرنگار فارس گفت: اصلی‌ترین مشکل صنوف استان هرمزگان مشکلات موجود در زمینه تامین کالا است، البته نه اینکه تولید محدود باشد بلکه خودداری برخی شرکت‌ها از تامین سفارش‌ها حتی در ازای پرداخت نقدی ما را دچار مشکل ساخته است.

وی در ادامه تصریح کرد: افزایش قیمت چندین درصدی و مکرر لبنیات، آب معدنی و کالاهای پرمصرف طی روزهای اخیر بار روانی عجیبی را در جامعه ایجاد کرده است.

یوسفی یکی از میوه فروشان شهر بندرعباس نیز با ابراز نارضایتی از وضعیت موجود در بازار تاکید کرد: تا قبل از نوسانات بازار، فعالیت میوه‌فروشان دوره گرد و دستفروشان، بزرگترین چالش صنف ما محسوب می‌شد اما این روزها چند صدایی در قیمت میوه و تره بار و افزایش قیمت‌ها از محل تامین کالا در خارج از استان بر مشکلات این صنف و در پی آن فشار بر مصرف کنندگان افزوده است.

 

وی با دفاع از فعالان صنفی قانونمند هرمزگان افزود: بازاریان با رعایت انصاف و پرداخت حقوق دولت، علیرغم صرف هزینه‌های جاری اعم از اجاره محل کسب، هزینه برق، آب و مالیات، وفاداری خود را به این نظام اثبات کرده و خواهند کرد و برای عبور از مشکلات، همراهی خود را با دولت و نظام اعلام کرده‌اند، اما یکی از مهمترین مطالبات اصناف، نگاه حمایتی دولت و چاره‌جویی مشکلات مطروحه در استان‌های مبداء تولید و پخش کالا است.

*دولت و مردم برای حل مشکلات اقتصادی در کنار هم باشند

 

 آیت الله غلامعلی نعیم‌آبادی در خطبه‌های نمازجمعه هفته گذشته با انتقاد از افزایش قیمت‌ها در بازار  اظهار داشت: مسؤولان هیچ‌گونه نظارتی بر قیمت‌ها و وضعیت بازار ندارند این در حالی است که قیمت‌ها چندین برابر شده و نگرانی مردم از کمبود مواد غذایی بر روی قیمت اجناس تاثیرگذار است، مشکلات اقتصادی و افزایش بی‌رویه قیمت کالا در بازار هرمزگان به حدی است که صدای نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس را نیز در خطبه نمازجمعه بلند کرد.

امام جمعه بندرعباس با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی اقتصاد نباید اجازه رشد به مفسدان اقتصادی دهیم، افزود: مسوولان نظارتی در حوزه بازار باید تلاش بیشتری برای کنترل قیمت‌ها و کاهش آن داشته باشند.

وی با طرح این سوال که تحریم‌ها چه ارتباطی می‌تواند با محصولات کشاورزی ایرانی داشته باشد، افزود: افزایش قیمت چای ایرانی، صیفی‌جات و سایر محصولات کشاورزی تولید داخل هیچ ارتباطی با تحریم‌ها و نوسانات ارز ندارد و مسؤولان بایستی با تدبیر، این موضوع را کنترل و برای رفع آن چاره‌جویی کنند.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، با تاکید بر اینکه دولت باید در عمل با مفسدان اقتصادی برخورد کند، اضافه کرد: شرایط اقتصادی و گرانی‌ها موجب نارضایتی مردم شده است. اما نباید فراموش کرد در شرایط کنونی دولت و مردم باید در کنار هم قرار بگیرند و مشکلات را برطرف کنند.

*دستگاه‌های متولی با حمایت، ثبات را به بازار بازگردانند

 

سردار رضا ترابی فرمانده سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان نیز در دیداری صمیمی با مدیران اتاق و اتحادیه صنفی استان هرمزگان طی اظهار نظری، اشاره به مصوبات و تصمیمات اخذ شده در زمینه حمایت از بازار و فعالان صنفی اظهار داشت: مدیران و دستگاه‌های متولی امر بازار، بایستی با نگاه حمایتی به ثبات و آرامش بازار کمک کنند.

وی عامل مشکلات و فشارهای اقتصادی پیش آمده اخیر در کشور را تنها بر اثر تشدید تحریم‌های اقتصادی ندانست و افزود: متاسفانه عمده مشکلات کشور، به ویژه در حوزه اقتصادی به دلیل سوء مدیریت برخی مدیران است.

*نظارت بر بازار با تکیه به خود بازاریان انجام شود

 

فریدون همتی استاندار هرمزگان نیز که وارد نیمسال دوم حضور خود در هرمزگان شده با برگزاری جلسات تنظیم بازار به صورت هفتگی و بررسی مشکلات این حوزه تصمیم بر کنترل قیمت‌ها و رفع مشکلات دارد.

وی در حاشیه برگزاری یکی از جلسات تنظیم بازار در سالن اجتماعات استانداری با بیان اینکه اتحادیه‌های صنفی و اتاق اصناف باید نظارت لازم را بر بازار انجام دهند، اظهار داشت: در کنار نظارت اتحادیه‌ها، دستگاه‌های اجرایی مسوول نیز نظارت و بازرسی از بازار را انجام می‌دهند اما کارها باید با تکیه بر خود بازاریان صورت گیرد.

همتی با بیان اینکه جلسات تنظیم بازار به طور منظم در شهرستان‌های استان نیز  برگزار می‌شود، افزود: قیمت کالاهای اساسی نیز دائما کنترل می شود و برای کالاهایی که منشا داخلی دارند، دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد و دولت برای واردات کالاهای اساسی نیز یارانه و ارز لازم را اختصاص می‌دهد و دلیلی ندارد این کالاها با قیمت بالاتری عرضه شوند.

وی با اشاره به کنترل و نظارت دائمی تعزیرات و بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان بر بازار بیان داشت: انتظار می‌رود بازاریان و صنوف نیز کنترل و نظارت بر بازار را انجام دهند تا از بروز تخلفات صنفی جلوگیری شود.

نماینده عالی دولت در هرمزگان با بیان اینکه همه باید خود را مسؤول بدانیم و قیمت‌ها نباید بدون دلیل افزایش یابد، اظهار داشت: همه باید مراقبت و نظارت لازم را مدنظر قرار دهیم و هرجا موردی خارج از چارچوب اتفاق افتاد، طبق قانون با آن برخورد خواهد شد.

*فعالیت‌های بازار و نوسانات قیمت را رصد می‌کنیم 

 

خلیل قاسمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان نیز در حاشیه برگزاری جلسه ستاد تنظیم بازار هرمزگان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای کنترل و نظارت بر بازار هرمزگان اظهار داشت: در این بازرسی‌ها ششصد و ۴۴ پرونده تخلف به ارزش دو میلیارد و ۳۷۳ میلیارد ریال تشکیل شد.

وی در ادامه افزود: در این مدت ۲۴۳ مورد شکایت در سامانه ۱۲۴ ثبت و بیش از ۱۴۰ بازرسی مشترک باسازمان تعزیرات اجرا شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان با بیان اینکه فعالیت‌های بازار و نوسانات قیمت را رصد می‌کنیم بیان داشت: حمایت از تشکل‌های صنفی به ویژه اتاق اصناف و اتحادیه‌های امور صنفی را در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و رونق تولید ادامه خواهیم داد.

قاسمی در ادامه  با اشاره به فعالیت بیش از ۳۵ هزار واحد صنفی در استان تصریح کرد: برنامه ریزی جامع و کامل در این حوزه توسط مدیران متولی بازار و سازمان موجب کسب عناوین برتر حوزه اصناف استان در کشور طی سالیان متمادی شده است.

وی ادامه داد: کمیسیون نظارت بر اصناف حلقه اتصال مردم و بازار بوده و ما امیدواریم با درک اهمیت و حساسیت جایگاه اصناف تلاش کنیم تا بیش از هر زمان دیگر مشکلات و نارسایی‌ها برطرف شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان با اشاره به اینکه اصناف، حلقه پیوند اقتصادی و فرهنگی جامعه هستند، تصریح کرد: با تلاش بیشتر اصناف و بازاریان، شاهد رونق بازار خواهیم بود.

*مسوولان با درک حقایق و مشکلات اقتصادی درکنار اصناف باشند

 

عبدالمجید جلالی رئیس اتاق اصناف مرکز استان هرمزگان نیز در ادامه این نشست با ارائه گزارش مختصری از وضعیت بازار اظهار داشت: پیگیری مطالبات قانونی بازاریان یکی از اصلی‌ترین درخواست‌های اتاق اصناف مرکز استان است.

وی در ادامه با بیان اینکه جامعه اصناف پرچمدار و یاوران  ولایت فقیه و نظام و نهضت اسلامی بوده و هستند، به موضوع مدیریت نظارت بر اصناف اشاره کرد و افزود: کمیسیون نظارت بر اصناف با ترکیب عضویت متناسب، بهترین ظرفیت در شناخت مسائل اقتصادی و واقعیت‌های صنفی است.

رئیس اتاق اصناف مرکز هرمزگان با بیان اینکه، مداخله در امورات، بایستی با هماهنگی کمیسیون نظارت بر اصناف به عنوان یک نهاد ناظر باشد بیان داشت: مسوولان با توجه به نیازمندی‌های بازار و درک و لمس حقایق درکنار فعالان صنفی قرار گیرند.

جلالی ادامه داد: مسوولان بایستی برای اخذ تصمیماتی که در اجرای برنامه‌های مرتبط با بازار گرفته می‌شود، تشکل‌های صنفی را به مشاوره دعوت کرده و بدانند که در گفتمان با این مجموعه ولایتمدار، منافع نظام و رضایت مردم، رکن اصلی صداقت و انصاف نهادینه شده است.

نماینده هرمزگان در اتاق اصناف ایران تاکید کرد: برای احیای تجارت بازار بندرعباس و استان، سهمیه ارزی و یا تسهیلات حمایتی درنظر گرفته شود.

*ضرورت همگرایی امور مالیاتی و بیمه با اصناف

 

مسعود محمدشاهی نائب رئیس اول اتاق اصناف مرکز هرمزگان نیز با تاکید بر گرانی‌های اخیر در بازار اظهار داشت: در هرمزگان با توجه به اینکه یک استان تقریبا مصرف‌کننده است، کنترل قیمت‌ها را بایستی در استان‌های مبداء توزیع و تولید در دستور کار قرار داد.

وی در بخش بعدی سخنان خود با اشاره به رکود حاکم در بازار استان و کشور بیان داشت: سازمان امور مالیاتی و بیمه بایستی با توجه به این موضوع، تعامل و هم‌گرایی بیشتری با اصناف داشته باشند.

نائب رئیس اتاق اصناف مرکز هرمزگان دستفروشی و فروشندگان دوره گرد را یکی دیگر از مشکلات اصناف استان دانست و تصریح کرد: شهرداری به عنوان دستگاهی که بایستی برای تحقق حقوق اصناف فعالیت داشته باشد، خود اقدام به ساماندهی و راه اندازی مراکز دست فروشان ودکه‌های متعدد در سطح شهر کرده است.

*حمایت از تولیدات هرمزگان راهی برای کنترل بازار 

 

ناصر فخاریان عضو هیات رئیسه اتاق اصناف هرمزگان نیز  به خبرنگار فارس گفت: برای رفع مشکلات کنونی بازار  و البته عملی شدن شعار سال بایستی کالاهای تولید شده در هرمزگان را با حمایت دستگاه‌های دولتی و رسانه‌ها به مصرف کنندگان معرفی کرد.

وی با بیان اینکه قرار گرفتن محصولات و کالاهای تولید شده هرمزگان در سبد مصرف‌کنندگان استان نیازمند معرفی بیشتر است افزود: در حال حاضر یکی از مشکلات اصلی بازار هرمزگان محدودیت‌های اعمال شده از سوی برخی شرکت‌های تولیدکننده کالا در استان‌های مبداء برای تامین کالاهای سفارش شده است.

رئیس اتحادیه فرش، مبلمان و تزئینات داخلی ساختمان، معرفی برندها و محصولات تولید شده در هرمزگان را حلقه مفقوده صنایع تولیدی استان دانست و اظهار داشت: اتاق اصناف مرکز هرمزگان با هدف آشنایی با توان صنایع و واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان، تورهای متعدد صنعتی را در مرکز، شرق و غرب هرمزگان برگزار کرده است.

وی در ادامه با اشاره به تولید محصولات با کیفیت در واحدهای صنعتی هرمزگان، افزود: عدم ورود صاحبان صنایع به حوزه تبلیغات، فروش این محصولات در استان را با مشکل مواجه ساخته است.

فخاریان، برندسازی در استان را گام نخست توسعه بازار تولیدات استان دانست و تصریح کرد: استان‌های همجوار و ظرفیت‌های جدید بین‌المللی با توجه به موقعیت استان هرمزگان می‌توانند گام‌های بعدی تولیدکنندگان برای توسعه فروش و عرضه محصولات باشد.

*کنترل قیمت‌ها از استان‌های مبداء تولید کالاصورت پذیرد

 

علیرضا هاشمی رئیس اتحادیه کابینت سازان و درودگران مرکز استان هرمزگان نیز با بیان بخشی از مشکلات موجود در بازار اظهار داشت: ورود لحظه‌ای بازرسان سبب وارد آمدن شوک به بازار می‌شود و آشفتگی برای مصرف‌کنندگان در پی خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: تلاش‌های فعلان صنف کابینت‌سازان و درودگران هرمزگان باعث کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از وارد آمدن فشار بر مصرف‌کنندگان شده است.

رئیس اتحادیه کابینت سازان و درودگران مرکز استان با بیان اینکه، تعیین‌کننده قیمت مواد اولیه صنف ما در تهران و سایر استان‌های تولیدکننده این مواد است تصریح کرد: بایستی دستگاه‌های نظارتی برای کنترل قیمت‌ها از استان‌های مبداء اقدام کنند.

*وظیفه داریم به عنوان سرباز بازار را به آرامش هدایت کنیم

 فرهاد شهریاری رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران مرکز استان هرمزگان نیز اظهار داشت: متاسفانه کشور در شرایط فعلی وارد جنگ ناعادلانه اقتصادی شده، اما ما وظیفه داریم به عنوان سربازان این جبهه، بازار را به سمت آرامش هدایت کرده و پاسخگوی مصرف‌کنندگان باشیم.

 وی افزود: در جامعه اصناف بندرعباس بالغ بر ۱۸ هزار واحدصنفی رسمی فعالیت دارد که با واحدهای غیر مجاز به جمعیتی بالغ بر ۲۰هزار نفر می‌رسد.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران مرکز هرمزگان بیان داشت: خانواده اصناف بالغ بر یک سوم جمعیت استان را شامل می‌شود و این مجموعه بالغ بر ۷درصد درآمدهای استان را از طریق پرداخت مالیات تامین می‌کند.

*وارد آمدن التهاب بر بازار تاثیر مستقیم بر مصرف‌کننده دارد

اشکان عباسیان، رئیس اتحادیه قناد و بستی و آب‌میوه مرکز استان هرمزگان با بیان اینکه، مشکل اصلی بازار را باید ریشه‌یابی کرد اظهار داشت: این مشکل به شهرهای تامین‌کننده مواد اولیه صنف قناد، بستنی و آبمیوه باز می‌گردد.

وی در ادامه افزود: در هرمزگان برای تولید شیرنی مواد اولیه از سایر استان‌های کشور تامین می‌شود و حمل این مواد،برای صنف قناد، بستنی و آبمیوه بسیار سخت هزینه بردار است.

رئیس اتحادیه قناد، بستنی و آبمیوه بندرعباس بیان داشت: باید شرایط بازار و آرامش بازار را در شورای تامین مدنظر قرارداد چرا که وارد آمدن التهاب به بازار، تاثیر مستقیم بر مردم و مصرف کنندگان وارد خواهد آورد.

*کنترل استاندارد کالا از مجرای تولید اثرگذارتر است

 

محمد ملاحی رئیس اتحادیه املاک و پارکینگ‌داران مرکز استان هرمزگان نیز در ادامه با بیان اینکه افزایش قیمت مصالح ساختمانی قاعدتا بر قیمت مسکن اثر گذار است اظهار داشت: اصناف و بازاریان در تاریخ این کشور امین مردم بوده و همواره همراه نظام و انقلاب بوده‌ و هستند.

وی ادامه داد: واحدهای نظارتی باید توجه داشته باشند که کنترل استاندارد کالا از مجرای تولید، اثرگذار‌تر است تا اینکه به واحدهای صنفی ورود کنند.

گفتنی است؛ اتاق اصناف مرکز استان هرمزگان به عنوان مهمترین تشکل صنفی با برگزاری دیدارهای مختلف با مدیران ارشد دولتی و همچنین برگزاری مکرر جلسات تنظیم بازار مشکلات موجود در بازار را منتقل ساخته‌اند، اما با توجه به اینکه عامل اصلی این تنش‌ها و نوسانات نرخ کالا در خارج از استان بوده، نیازمند عزم ملی برای کنترل گرانی‌ها و یا ارائه راهکار جدیدی برای عبور از این چالش بزرگ در بازار هستیم.

راهکارهایی نظیر رایزنی نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی برای تصویب قوانین جدید حمایتی از هرمزگان به عنوان زنجیره نهایی توزیع کالا و یا مدیران ارشد دولت در استان برای انعکاس مشکلات بازار در سطح وزارتخانه‌ها و هیات دولت، تا شاهد بازگشت ثبات و آرامش به بازار هرمزگان باشیم.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید