هرمزگان استانی تاریخی با دارا بودن سابقه دیرینه است و در بسیاری از شهرها و روستاها و حتی جزایر تاریخی و زیبایش آثار تاریخی و باستانی زیادی یافت می‌شود که در اثر جبر زمانه و بی‌توجهی در طی سالیان متمادی متحمل ضربات و خسارات جبران ناپذیری شده و بعضا روبه زوال و نابودی رفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، از شرق تا غرب، از شمال تا جنوب استان جنوبی و پهناور هرمزگان شاهد بقایای تاریخی و باستانی زیادی از زمان‌های بسیار دور هستیم که بعضا قدمت آن به قرن‌ها پیش بر می‌گردد اما به دلیل بی‌توجهی‌های موجود بناچار از بین رفته‌اند.

جنگل‌های منحصربفرد حرا و چندل در شرق و غرب هرمزگان، خانه فکری و شهر زیبای لافت، بادگیرها و چاه‌های طلا، پل لاتیدان و قلعه پرتغالی‌ها در قشم، هرمز و بندرکنگ و صدها آثار زیبای روبه نابودی از جمله مواردی است که با اندکی مرمت و بازسازی می‌توان آنرا به فرصتی برای درآمدزایی تبدیل کرد و یا کارآفرینی نمود.

آثار و بقایایی که اگر مورد لطف و محبت متولیان امر قرار می‌گرفت امروز می‌توانست محل و منبعی دایمی و مطمئن برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی جوانان بیکار هرمزگانی و مکانی برای جذب توریست‌های داخلی و خارجی و ارزآوری برای کشور و استان باشد.

برکه‌های تاریخی در غرب هرمزگان، غارخربس و دره ستارگان قشم، خور آذینی و قلعه آنامیس و … همگی مواردی است که نیازمند نگهداری و احیاء مجدد جهت بازدید و استقبال گردشگران است.

مسئله مهمی که کشورهای در حال توسعه و همسایه ایران بشدت به آن توجه کرده‌اند جذب توریست و ارزآوری از این محل برای کشورشان است تا بتوانند جبران ذخایر طبیعی و روبه اتمام خود را بنمایند اما چیزی که ما نسبت به آن بی‌توجه هستیم جذب توریست و استفاده از ظرفیت‌های مادی و معنوی خدادادی در کشور و استان هرمزگان هستیم.

می توان گفت توریست در دنیا به چندین دسته تقسیم می‌شود: توریست سلامت، توریست اقتصادی، توریست غذا و توریست گردشگر و…. که کشورهای در حال توسعه دنیا برای جذب این ظرفیت از تمامی استعدادهای خود بهره گرفته‌اند تا بتوانند گردشگری را به معنای واقعی در کشورهای خود پیاده کرده واز این محل کسب درآمد نمایند.

اما درکشور ما با انداختن هزاران سنگ ریز و درشت پیش پای توریست‌های داخلی و خارجی اجازه نداده‌ایم که از تمام ظرفیت‌ها به درستی بهره‌گیری شده و یا درآمدزایی بشود.

کشور مالزی با جذب سالانه ۲۹ میلیون توریست توانسته درآمدزایی ارزی خوبی برای کشور در حال توسعه‌اش بنماید این در حالی است که ایران در سال گذشته فقط ۶۹ هزار توریست را جذب نموده که اگر این آمار تفکیک بشود در می‌یابیم که این تعداد بیشترشان زوار مراکز زیارتی بوده‌اند و کمتر توریست خارجی داشته‌ایم که بتواند برای کشور ارزآوری نماید و به اقتصاد بیمار و روبه اضمحلال کشور کمکی نماید.

بنابراین باید گفت هرمزگان استانی با دارا بودن آب و هوای گرم و معتدل در فصل پاییز و زمستان می‌تواند مکانی برای استقرار و اسکان گردشگران داخلی و خارجی بسیاری باشد و با عرضه ظرفیت‌های بومی محلی خود از لباس و زیور آلات گرفته تا غذا و صنایع دستی و …. برای جلب نظر گردشگران تلاش نماید.

میراث تاریخی و فرهنگی هرمزگان به دلیل جبر زمانه، اقلیم نامساعد و بی‌توجهی مدیران در حال نابودی است و نیازمند تجدیدنظر و نگاه ویژه‌ای برای ساماندهی و مرمت این آثار که به نوعی هویت ملی و تاریخی یک قوم و ملت می‌باشد هست تا بتوان برای عرضه هویت تاریخی و باسابقه خود به آن ببالد.

اگر عزمی بزرگ و همتی بلند برای جلب گردشگران باشد و بستری مهیا قطعا هرمزگان هم می‌تواند یکی از استان‌های پیشرو در جلب و جذب گردشگران و درآمدزایی از محل توریست‌های داخلی و خارجی در تمام ایام سال باشد.

انتهای پیام/۸۸۰۳۴/

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید