مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان اظهار داشت: با توجه به این که شعار سازمان جنگل ها حفظ، احیاء، توسعه و بهره برداری از منابع طبیعی می باشد و حفظ اراضی حریم در محدوده شهر ها و جنگل ها و مراتع بر عهده این سازمان می باشد.
به گزارش خبرنگار هفته نامه آفتاب جنوب امید ذاکری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ما ضمن تبریک به مناسبت آغاز امامت امام زمان(عج) گفت: مسئله منابع طبیعی متعلق به یک نسل و کشور نیست، و برای نسل ها آینده هم می باشد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان اظهار داشت: 7 هزار و 200 هکتار وسعت اراضی در هرمزگان می باشد که بیش از 6 هزار و 800 هکتار معادل 94 درصد جزء اراضی ملی بحساب می آید.
ذاکری بیان کرد: نقش منابع طبیعی در استان هرمزگان یک جایگاه ویژه و بالایی دارد چون مدیریت با این 94 درصد توانسته نگهداری نماید.
وی افزود: در اسلام از منابع طبیعی به نام انفال شناخته شده که سوره ای در قرآن به این نام می باشدو هم چنین اصول 45 و 50 قانون اساسی به این مسئله پرداخته است که انفال شامل دریا ها،کوه ها، جنگل ها و مراتع و… متعلق به حکومت می باشد که در قرآن هم ذکر شده که متعلق به خدا، پیامبر خدا و امامان معصوم و لی فقیه می باشد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان تصریح کرد: با توجه به این که شعار سازمان جنگل ها حفظ، احیاء، توسعه و بهره برداری از منابع طبیعی می باشد و حفظ اراضی حریم در محدوده شهر ها و جنگل ها و مراتع بر عهده این سازمان می باشد.
ذاکری عنوان کرد: برای انجام تولید نیاز به زمین، نیروی انسانی و سرمایه دارد که از ارکان اصلی تولید می باشند و طبق ماده 21 زمین برای کارهای تولیدی در اختیار مردم قرار می گیرد که در استان هرمزگان از ابتدای سال 96 تا کنون بیش از 4 هزار هکتار به طرح های تولیدی،کشاورزی، پرورش آبزیان مانند میگو و ماهی و طرح های صنعتی اختصاص یافته است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این که هرمزگان جزء استان های خشک محصوب می شود اما سطح جنگل ها بیش از یک میلیون هکتار است که در کشور از لحاظ وسعت رتبه چهارم می باشیم، به دلیل عدم بارندگی کم که داریم شاید گونه های ما مثل جنگل های شمال نباشد اما ارزش اکولوژیکی و از نظر مسائل زیست محیطی و اقلیمی بسیار بالاتر است.
ذاکری در خصوص ریز گرد ها گفت: همچنین بخاطر جنگل های طبیعی استان ما از لحاظ ریزگزد ها و غبار آلودگی نسبت به استان های دیگر وضعیت مطلوب تری دارد و از ثبات بهتری برخوردار می باشیم، ما از لحاظ بیابانی رتبه هفتم کشور هستیم و 28 کانون بحران فرسایش بادی را در استان داریم که شامل 318 هزار هکتار می باشد ولی با وجود این جنگل ها مشکلات کمتری را داریم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان یاد آور شد: در راستای کاهش تصدی گری دولت و افزایش مشارکت های مردم و توسعه اولین مجمع خیرین منابع طبیعی و آبخیز داری در کشور را ما در استان با حضور 50 نفر از خییرین تشکیل دادیم و با حمایت های استانداری در سال 95 پروانه تاسیس و فعالیت برای آن ها ثبت شد که تشکیل این مجمع بعد از مهرماه 94 نسبت به 13 سال گذشته رشد بسیار بالایی را داشته است.

وی عنوان کرد: از طرح های ما در سال های اخیر افزایش مشارکت مردم بوده است که حدود 60 طرح آبخیز داری را اجرایی نمودند و همچنین در شهریور ماه سال جاری هفتمین صندوق منابع طبیعی تاسیس شد که در اواخر ماه گذشته ثبت نهایی آن انجام گرفت که برای بهبود معیشت مرتع داران بسیار مناسب می باشد.
ذاکری در راستای فرهنگ سازی خاطرنشان کرد :همچنین در راستای فرهنگ سازی در سال تحصیلی 95-96 حدود 10 هزار نفر از دانش آموزان استان تحت عنوان همیار منابع طبیعی ساماندهی و آموزشات لازم داده شد و پایان دوره کارت برای آن ها صادر گردید.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید