مدیر استانی طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز استان هرمزگان گفت : حوزه پایلوت مدیریت جامع حوزه آبخیز استان هرمزگان حدود 70 هزار هکتار مساحت و دارای 40 روستای بزرگ و کوچک که دارای اقلیم ییلاقی نسبت به مرکز استان شهر بندرعباس می باشد و عمدتا در نقاط مرتفع و دشت های منطقه حاصلخیز سیاهو استان هرمزگان گستره دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان ؛ مهندس امانی تصریح کرد : حوزه پایلوت دارای فاصله اندک از شهر بندرعباس است و از نظر سرسبزی ، چشم اندازهای بدیع و جنگلهای ایرانی تورانی ، مجموعه زینتی و طبیعی کم نظیری را در این منطقه داراست و دارای کلکسیونی گران قیمت و غنی از فرهنگ بومی می باشد که در هر منطقه روستایی می توان سراغی از آن گرفت.

وی افزود : این حوزه دارای آبخیزنشینان مهربان بوده و سفره های رنگین و پرخیر و برکتشان را که سرشار از عطر غذاهای محلی است که برای گردشگران داخلی و خارجی در صورت آموزش و شناخت کافی با آغوش باز می گشایند.

امانی گفت : نبود آموزش در حوزه بوم گردی ، نبود اصول و ارزیابی صحیح ، نبود کارشناس آشنا با نحوه اجرای طرح و عدم اعطای مجوز به افراد واجد صلاحیت در واقع چالش اصلی عدم شناخت قابلیت های بوم گردی در حوزه گردشگری و عدم معرفی این مناطق در شمار مقاصد گردشگری جوامع محلی را از کسب درآمد مطلوب در این حوزه بی نصیب کرده است.

وی بیان داشت : توسعه گردشگری و بوم گردی در روستاهای حوزه آبخیز طرح مدیریت جامع حوزه های آبخیز استان هرمزگان بعنوان مقصد گردشگری و ایجاد زمینه پیاده سازی اقامتگاه های بوم گردی از اولویت هایی است که نیازمند توجه بیشتر می باشد.

مدیر استانی طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز استان هرمزگان گفت : در همین راستا موسسه مردم نهاد مشق آفرینش بعنوان موسسه همکار در اجرای این طرح اقدام به برگزاری موفقیت آمیز اردوی آموزشی ویژه فراگیران دوره راهنمایان بوم گردی بین المللی در محدوده طرح مدیریت جامع خوزه آبخیز سراب جاماش کرده است که مورد استقبال اهالی روستاها قرار گرفته است.

این مقام مسوول ابراز امیدواری کرد اجرای اینگونه برنامه ها موجبات تثبیت جمعیت روستاها و توسعه گردشگری در سایه توسعه پایدار روستاها را فراهم آورد.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید