با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و کاهش تقاضا برای اهدا خون، همیشه سازمان انتقال خون با مشکل مواجه می‌شود که شاید باور غلطی است که برخی از افراد روزه‌داری را مانع خون دادن می‌دانند. جالب است بدانید اهدا خون نه‌تنها نجات‌بخش جان انسان‌های دیگر است بلکه ضامن سلامتی خود فرد هم است. طبق اذعان اطباء و کارشناسان کسانی که نسبت به اهدای خون مبادرت می‌کنند، خون سالم‌‌تری نسبت به سایر افراد دارند.

مدیرکل سازمان انتقال خون هرمزگان در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، گفت: به خاطر گرمای هوا، فاصله طولانی ساعات روزه‌داری و زمان کوتاه بین افطاری و سحری هم‌وطنان مراجعه کمتری به پایگاه‌های انتقال خون برای اهدای خون‌دارند.

دکتر ایمان زارعی اضافه کرد: اگرچه مراجعات برای اهدای خون کم شده ولی نباید فراموش کرد که اعمال جراحی و نیاز به خون بیماران خاص مانند تالاسمی کم نشده و ما باید هر طور که شده خون سالم را برای این افراد تأمین کنیم.

زارعی به داوطلبان روزه‌دار اهدای خون توصیه کرد: روز قبل و بعد از اهدای خون در فاصله افطار تا سحر به میزان کافی مایعات بنوشند تا با ایجاد حجم مناسب خون در روز اهدا و یا روز بعد از آن با مشکل مواجه نشوند.

این مقام مسئول اضافه کرد: یک واحد خون حداقل جان سه بیمار را از مرگ نجات می‌دهد و از هر سه نفر در دنیا یک نفر در طول زندگی به تزریق خون نیاز پیدا می‌کند.

وی به بیماران تالاسمی و هموفیلی در هرمزگان اشاره کرد و گفت: این بیماران ناگزیرند برای بهره‌مندی از یک زندگی نسبتاً طبیعی برای تمامی عمر به شکل منظم خون یا فرآورده‌های خونی دریافت کنند.

زارعی اهدای خون را بسیار مهم و ضروری دانست و افزود: عدم وجود جایگزین مناسب برای خون، محدود بودن مدت‌زمان نگهداری خون و فرآورده‌های خونی و همیشگی بودن نیاز به خون سبب شده که اهدای خون از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شود.

وی با اشاره به نیاز همیشگی به خون و فرآورده‌های خونی بیان کرد: در شب‌های قدر نیز پایگاه‌های ثابت و سیار انتقال خون در استان پس از افطار تا پایان مراسم، آماده پذیرش داوطلبان اهدای خون هستند.

زارعی بابیان اینکه اهدای خون فقط به شب‌های احیا موکول نشود، اظهار کرد: در طول ماه مبارک رمضان مراجعه‌کننده به پایگاه‌های انتقال خون کم است، چراکه بیشتر افراد تمایل دارند در شب‌های احیا اهداکننده خون باشند.

مدیرکل سازمان انتقال خون هرمزگان گفت: مردم ما به خاطر اعتقادات مذهبی سعی می‌کنند تا در شب‌های قدر و مناسبت‌های خاص خون اهدا کنند درحالی‌که نیاز بیماران به خون همیشگی است و می‌توان اهدای خون را در تمام ماه مبارک انجام داد.

این مقام مسئول در پایان اظهار کرد: مراکز انتقال خون در فصل گرم، تعطیلات نوروزی، مسافرت‌های تابستانی و ماه مبارک رمضان با کاهش استقبال مردمی جهت اهدای خون مواجه است و با توجه به نیاز روزمره به خون و تولید و فرآورده‌های خونی و محدودیت در زمان نگهداری خون این نیاز در ایام خاص بیشتر از هر زمان احساس می‌شود.

به گزارش ایسنا، براساس تحقیقات انجام‌شده، اهدای خون به‌طور منظم سبب مصونیت فرد در برابر بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. علاوه بر این سیستم خون‌سازی بدن به‌گونه‌ای است که با افزایش جریانی خون در بدن، طی مدت‌زمان کوتاهی، خون اهداشده را جایگزین می‌کند.

اهدای خون اهدای زندگی است،شاید بارها و بارها این جمله را شنیده باشید یا از کنار آن عبور کرده باشید اما به گفته مدیرکل سازمان انتقال خون هرمزگان: اهدای هر واحد خون از سوی اهداکنندگان می‌تواند جان سه فرد نیازمند به خون و فرآورده‌های خونی را از مرگ نجات دهد که این امر نشانگر اهمیت بالای این عمل نیکوکارانه است.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید