اجتماع > اجتماعی – ۳۹ سال پس از حادثه ریزش آوار در بیمارستان سینا که باعث مرگ ۱۱ بیمار در بخش جراحی و داخلی شده بود، خانواده یکی از قربانیان با مراجعه به دادسرای جنایی تهران درخواست دیه کردند.
اين حادثه چهارم مرداد‌ماه سال57 رخ داد و آتش‌نشانان در آن زمان اجساد 11بيمار را كه زير آوار گرفتار شده و جان باخته بودند، بيرون كشيدند و پس از انجام مراحل قانوني تحويل خانواده‌هايشان دادند. آنطور كه مشخص بود ريزش در بخش جراحي و داخلي بيمارستان به‌دليل گودبرداري در ساختمان مجاور براي توسعه بيمارستان رخ داده بود.

در اين حادثه علاوه بر اين 11نفر، حدود 10نفر ديگر نيز مصدوم شدند كه به بيمارستان ديگري منتقل شده و تحت درمان قرار گرفتند. حالا اما با گذشت 39سال از حادثه، خانواده يكي از قربانيان به نام قاسم مرادي كه در آن زمان 62ساله بود، به دادسراي جنايي تهران مراجعه كردند و خواستار ديه شدند. عروس قرباني در گفت‌وگو با همشهري گفت:

پدرشوهرم يك روز پيش از حادثه براي عمل زانو به بيمارستان سينا منتقل شد. آن روز پس از عمل جراحي، پزشك معالج به ما اعلام كرد كه بايد يك يا 2روز در بيمارستان بستري باشد. وي گفت: آن شب ما به خانه برگشتيم و وقتي صبح زود بيدار شديم تا براي پيگيري وضعيت پدرشوهرم به بيمارستان برويم از اخبار تلويزيون شنيديم كه بخشي از بيمارستان به‌دليل گودبرداري ساختمان مجاور فروريخته و تعدادي كشته شده‌اند. گزارشگر تلويزيون نام قربانيان را خواند كه يكي از آنها پدرشوهرم بود و ما شوكه شديم.

وي ادامه داد: وقتي به بيمارستان رسيديم آتش‌نشانان عمليات آواربرداري را انجام مي‌دادند كه همان روز جسد پدرشوهرم را به ما تحويل دادند. ما در آن زمان نه شكايتي مطرح كرديم و نه پيگير اين حادثه مرگبار شديم. اگرچه از برخي خانواده‌هاي قربانيان شنيديم كه آنها شكايت كرده و درخواست غرامت كرده‌اند اما به‌دليل شرايط آن زمان پيگير موضوع نشديم.

با گذشت 39سال از ماجرا، مدتي قبل وقتي شنيديم كه يكي از بستگانمان در پرونده تصادفي ديه دريافت كرده، ما هم موضوع حادثه بيمارستان را با يك وكيل مطرح كرديم و او گفت اگر در آن زمان ديه‌اي دريافت نكرده‌ايد موضوع قابل پيگيري است و مي‌توانيد ديه را بگيريد. همين شد كه با همسرم راهي دادسرا شديم و شكايت‌نامه‌اي مطرح كرديم.

وي ادامه داد: پيش از آن در دادسراي ناحيه12 شكايت كرديم كه در آنجا با نامه قاضي به بيمارستان رفتيم اما اسناد پيش از انقلاب معدوم شده و وجود نداشت و براي اثبات موضوع آرشيو روزنامه‌هاي آن زمان را كه گزارش ريزش را پيگيري كرده و نوشته بودند، تهيه كرديم و به قاضي ارائه داديم اما بعد از آن مشخص شد كه چون حادثه ريزش آوار بوده بايد در دادسراي جنايي تهران شكايت و موضوع را پيگيري كنيم. به گزارش همشهري با اعلام اين شكايت، قاضي محسن مديرروستا بازپرس شعبه ششم دادسراي جنايي تهران دستور ارسال گزارش معاينه جسد از پزشكي قانوني و بررسي اينكه در آن زمان خانواده قرباني غرامتي درخصوص حادثه دريافت كرده‌اند يا نه را صادر كرد.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید