یکی از ظلم های مضاعف در فتنه 88 تحت تأثیر قرار گرفتن و کند شدن روند علمی بود که دشمنان خارجی به کمک عوامل سر سپرده و خائن داخل توانستند تا حدی آن را اجرا کنند و این امر باعث تضعیف قدرت ملی و قدرت علمی کشور گردید.
حوادث تاریخی که در درون یک ملت روی می دهد به طور معمول باعث دگرگونی در روند رشد آن ملت خواهد شد از جمله حوادث تاریخی می توان به انقلاب ها،کودتا ها،جنگ و فتنه ها اشاره کرد.
اما آنچه بعد از این حوادث مهم است و می توان یک ملت را سرپا نگه دارد و یا باعث سرنوشت قهقرایی آن شود وجود رهبران و فرماندهان میدان نبرد در این حوادث است ملت شریف ایران اسلامی حوادث بزرگی از همه انواع آن را تجربه کرد کودتای ۲۸ مرداد ماه، انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و فتنه های متعددی که نمونه بازر آن سال ۸۸ رخ داد.
بررسی تاریخی و علمی هریک از رخدادهای فوق رهبری را به عنوان عامل تعیین کننده در درجه اول قرار دات که البته وجود رهبری بصیر،آگاه در بصیرت افزایی ملت در فهم و درک حوادث آن ها را آگاه به آزمونه های بزرک کرده است.
آنجا که فقدان رهبری یکپارچه و واحده بود باعث شکست و سرخوردگی و در نهایت تسلط بیگانگان گرده است. نمونه بارز آن انقلاب مشروطه و نهضت ملی شدن صنعت نفت که در نهایت به علت اختلاف و نبود رهبر واحد باعث شکست هر دو شد.
بنابراین مردمی بصیر در کنار رهبری آگاه آن ها را آبدیده تر و آزموده تر خواهد کرد.فتنه ۸۸ یکی از حوادث تلخ و غم برای است که می توان از آن به فتنه آخر الزمانی یاد کرد، فتنه ای که گردانندگان آن یاران انقلاب بودند. در اثر کج فهمی، قدرت طلبی و حب دنیا می رفتند تا انقلاب مشروطه دومی را رقم بزنند.
شاید پیچیدگی آن به این خاطر بود که طراحان و گردانندگان واقعی آن به اندازه ای به فهم و شعور خود اطمینان داشتند که خود را قیم مردم حساب کنند، اما آنچه بالاتر از احساس اطمینان فتنه گران نقش ایفا کرد شور و شعور مردم فهیم و لایت مدار بود که فهم کودتاها و حوادث تلخ و غم بار تاریخی را خلع کرد و مردم عاقلانه به ندای رهبر آگاه به میدان آمدند و حماسه تاریخی را که کمتر از انقلاب اول به رهبری سید علی خامنه ای(مدظله العالی) خلق کردند.
این حوادث و صدها حادثه مشابه موجب آن شده است تا حضرت امام(ره) مردم مؤمن و خداجوی ایران را از مسلمانان زمان پیامبر(ص) برتر شمارد.
حضرت امام دو ویژگی آگاهی و هوشیاری مردم و حضور آنان در صحنه را شرط تأثیر نبخشیدن و بی اثر ماندن کارشکنی ها و شایعات اشکال تراشان ذکر فرمود.
۹ دی تجلی حضور یک ملت فهیم و رهبری آگاه و مقتدری اسنت که قرن حاضر مدیون و مبهوت آن خواهد شد. به راستی اگر امامام معصوم(ع)ما همچون مربیانی پای درس آن ها می نشستند دیگر خبری از شهادت مظلومانه آنان نبود گر چه شهادت سعادت ابدی است اما نبود یاران بصیر در کنار آنان و نداشتن مردمی بصیر باعث عدم تشکیل حکومت از طرف آنان گردید. بنابراین باید بر این بصیرت و حماسه الهی پیوند مردم با ولایت است البته فتنه ۸۸ آسیب های فراوانی بر پیکر ملت وارد کرد که هریک جای بسی موشکافی دارد و آیندگان با خواندن تاریخ این حادثه برگدانندگان آن همانند حوادث صدر اسلام مثل فتنه سقیفه لعن خواهند فرستاد.
یکی از ظلم های مضاعف در این فتنه بازداشتن چرخه علم فناوری و کشیدن پاشنه آشیل تحرک علمی کشور بود که دشمنان خارجی به کمک عوامل سر سپرده و خائن داخل توانستند حرکت آن را کند کنند و این امر باعث تضعیف قدرت ملی و قدرت علمی کشور گردید.
البته بعد از این بصیرت دینی و الهی مردم روند علمی کشور را پیگر و مصرانه خواستار شکوفایی بیشتر در عرصه علم و فناوری و در نهایت صعود به قله های پیشرفت شدند.
شاید اعتراف لرزان و وامانده دشمن اسلام رئیس جمهور آمریکا مبنی بر این که اگر می توانستیم پیچ و مهر های تأسیسات هسته ای ایران را باز می کردیم، دریغ نمی کردیم. این باور را در مردم تقویت نموده است که بنا به روایات نقل شده از رسول اکرم(ص)که فرمودند اگر دین (و در روایت دیگری اگر علم) به ستاره ثریا بسته باشد و در آسمانها قرار گیرد، مردانی از فارس (پارس) آن را در اختیار خواهند گرفت.»(۱) بحارالأنوار ج۶۴ ص۱۷۴
سخن رسول اکرم(ص) دست یافتنی است و در شأن این ملت خواهد بود که آن را تصاحب کنند و به همین خاطر تحریم هاف خرابکاری های و شهادت فرزندان بصیر و علمی نتوانست راه انتخاب شده را مسدود کند. البته وثابع بعدی آخر عمر دولت دهم رخ داد متعاقب آن ورود روشنفکری غرب زده دیگر به عرصه ریاست جمهوری بابی را پیش پای ملت باز نمود که یک بار دیگر تجربه تلخ اندیشه روشنفکری غربی که ایرانی چه کارش به صنعت و باید لولهنگ(آفتابه گلی) بساز بر فضای علمی کشور سایه انداخت و این برا به بهانه باز شدن قفل اقتصادی آمریکایی کشور با کلید مذاکره راه علم و پیشرفت در جا متوقف گردید.
تجربه ای که متأسفانه یک بار در زمان ریاست همین روشنفکر که ریاست شورای امنیت ملی در زمان دولت اصلاحات آزموده شده بود. البته حدیث معتبر داریم که مؤمن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود در غیر اینصورت باید در ایمان او شک کرد.
آن چه بیشتر از همه تأسف تر است به کنار گذاشتن علم و هزینه های علمی و در عوض روی آرودن به مذاکره است، به راستی اگر پژوهشی واقع بینانه از سوی یک دستگاه نظارتی و حسابرسی انجام گیرد خواهید دید که هزینه هایی که صرف رفت و آمد مذاکره کنندگان در سفرهای بی حاصل دستگاه دیپلماسی کشور شده است چه قدر می توانست به توسعه علمی کشور کمک کند و دشمنان را حسرت زده کرد.
وانگهی بماند تعطیلی واحدهای پژوهشی کشور به خاطر همین مذاکرات چه خسارت ها و عقب ماندگی ها بر جای گذاشت اما می توان گفت الگویی که حماسه ۹ دی پیش روی کشور گذاشت در صورتی که اگر مدیریت اقلابی صورت می گرفت و افراد از خواسته های فردی خود چشم پوشی می کردند شاید پایه مجدد روشنفکری غربی بر سر پیشرفت این کشور نبود.
توصیف حماسه ۹ دی از بیان قلم ها عاجز است چرا که پیوند ناگسستنی مردم و ولایت که در طول تاریخ صدر اسلام به نمایش گذاشته شد.
اگر نگاهی عمیق به این حماسه صورت گیرد بررسی موشکافانه انجام گیرد خواهید دید که خلق کنندگان حماسه همه از کوخ نشینان بودند.
امام (ره) فرمودند: آنهایی که اختراع کرده‏اند، آنهایی که زحمت کشیده‏اند و کتابهای ارزنده تحویل جامعه داده‏اند در هر رشته‏ای، این کوخ‏نشینان بوده‏اند. طبع کاخ‏نشینی منافات دارد با تربیت صحیح، منافات دارد با اختراع و تصنیف و تألیف و زحمت.( ۰۱/۰۱/۱۳۶۲)
بنابراین گردانندگان حماسه ۹ دی حقوق بگیران نجومی بودند که مصداق کاخ نشینان سخن امام (ره)هستند و مرفهین بی درد و نه یاران بی تفاوت انقلاب. به راستی اگراز همین روشنفکران اهل مذاکره پرسیده شود که نه دی کجا بودید پاسخی ندارند، اما تاریخ گواه خواهد داد که در پس توی های مذاکره دنبال یارگیری بعد از فتنه بودند.
سیده زینب حیدری
Description: سلام_صفحات_داخلی

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید