از هر سمتی که به مرکز بازار بندرعباس وارد شوید جای برای سوزن انداختن نیست. در نقطه ای که بازار روز، بازار معروف به اوزی ها، پاشاژ شهاب، محترم و یوسفی متمرکز شده اند، یکی از مناطق شلوغ شهر محسوب می شود و در طول شبانه روز عبور انسان ها و وسایل موتوری به حدی زیاد است که تنفس به سختی انجام می شود.
با آنکه در اطراف بازار چندین پارکینگ عمومی وجود دارد باز هم مردم دنبال کوچکترین جا برای خورور و موتور خود در این مکان هستند.
حالا کار به جای رسیده است که شهرداری بندرعباس تصمیم گرفته این وضعیت را با احداث پیاده راه سر و سامان دهد و آرامش را به بازار برای رفت آمد انسان ها باز گرداند.
به گفته عبالرضا بهادر، معاون فنی و عمرانی شهرداری بندرعباس، یکی از سیاست های شهرداری بندرعباس، مناسب سازی معابر شهر است که بر اساس مصوبه شورای ترافیک استان تصمیم گرفت برای مرکز بازار فکری اساسی کند و بازار از این حالت کنونی و شلوغ خارج شود.
پس از بررسی های صورت گرفته حالا خیابان حافظ که محل تلاقی منطقه 2 و سه شهرداری به حساب می آید تبدیل به اولین پیاده راه شهر بندرعباس می شود که عملیات اجرایی آن از 20روز قبل با اعتبار 25میلیارد ریال آغاز شده است و تا دهه فجر به بهره برداری می رسد.
بازهم تاسیسات زیر زمینی یک مشکل اساسی
اکثر از پروژه های شهری در زمان اجرا با یک مشکل مواجه می شوند و آنهم چیزی نیست جز تاسیات زیر زمینی مانند آب و فاضلاب، برق و مخابرات که در این این پروژه هم شهرداری باآن برخورد کرده است که البته به گفته بهادر این مشکلات با تلاش های شبانه روزی کارگران مشغول به کار و مهندسین پروژه و البته همگاری دستگا های مربوطه در حال رفع است.
وی به خاطر وقفه در پروژه و مشکلات ایجاد شده در رفت و آمد از کسبه بازار و شهروندان عذرخواهی میکند و می گوید: کسبه بازار اطمینان داشته باشند با اجرای این طرح و تبدیل خیابان حافظ به پیاده راه آرامش به بازار باز می گردد و مردم به راحتی و در کمال آرامش در آنجا تردد می کنند.
بهادر با بیان اینکه بسیاری از طراحان شهری به دنبال حذف یا به حداقل رساندن خودروهای شخصی از شهرها هستند، تصریح می کند: مدیریت شهری به دنبال فراهم کردن ایجاد محیطی آرام و سالم برای شهروندان است و المان‌هایی که در مسیر این پیاده راه طراحی می‌شوند باعث تغییر در الگوهای رفتاری استفاده‌کنندگان از فضا می‌شود که تاثیرات آنها بر روی روحیه مردم به طور حتم مشخص خود شد.
زیباسازی محیط و محوطه‌سازی، امکان پیاده‌روی آسان و ایمن، استفاده کمتر از سوخت فسیلی، دسترسی راحت به حمل‌ونقل عمومی، بالا بودن هزینه سوخت اتومبیل را می توان از مزیت های پیاده راه نام برد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت با توجه به اینکه کودکان در چارچوب‌های زندگی ماشینی امروز محدود و محصور شده‌اند، طراحی فضاهای جمعی و مسیرهای امن عابر پیاده در درون شهر فرصت تحرک، بازی و زندگی اجتماعی را برای کودکان فراهم می‌کند و نگرانی والدین نیز در این فضاها کمتر می شود.
صدور کارت تردد برای ساکنین
در محدوده بازار خانوده های هم در حال زندگی کردن هستند که با احداث این پیاده راه ممگن است آنها را نگران کند. با این حال معاون فنی عمرانی شهرداری بندرعباس اظهار می کند که ساکنین این منطقه نگران تردد خود و خودروهایشان نباشند و علاوه ر تعریف مسیرهای جایگزین، در صورت لزوم برای آنان کارت مجوز تردد صادر میشود.
البته برای تردد برای خودروهای امدادی، آتش نشانی و پلیس هیچ محدودیتی وجود ندارد.
نقش اجتماعی و فرهنگی  پیاده راه
ها
حضور افراد جامعه به عنوان کاربر در فضای شهری  حیات حیات را در کالبد و روح شهر می دمد و شهروندان از این طریق بیشتر ارتباط یرقار می کنند که به گفته بهادر احداث پیاده راه های شهری می تواند سیاست حیات مدنی و حضور اجتماعی افراد در شهر را تقویت کند
گردش در شهر از شکل های گذراندن اوقات فراغت است که پیاده راه ها می توانند بیشترین سهم را در بر آورده کردن این نیاز داشته باشند. شاید فضایی مثل پارک هم بتواند این نقش را ایفا کند ولی وجه تفاوت پیاده راه با این گونه فضاها گره خوردن زندگی روزمره شهروندان با آنها و ثبت خاطره ذهنی و زندگی جمعی است.

 

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید