گفتگوی آفتاب جنوب  با دبیرمستعفی کمیته ورزشهای هوایی هرمزگان :

مربیان باید روانشناس هنرجویان باشند

کمیته ورزشهای هوایی در استان هرمزگان از سال 84 رسما” با حضور مصطفی رنجبر زاده در راس آن بعنوان  دبیر کمیته ورزشهای هوایی هرمزگان برای اولین بار ساختار ان  تشکیل شد و تمامی فعالیتهای ورزشهای هوایی استان هرمزگان تحت نظر این کمیته  و با  علاقه  و اشتیاقی که رنجبر زاده از خود در این رشته  به نمایش گذاشت قرار گرفت. و این ورزش نوپا و  جذاب  در هرمزگان  خود را بعنوان  یکی از قطب های  ورزش هوایی کشور با حضور در مسابقات  کشوری و معرفی نفرات برتر در کشور  و برگزاری مسابقات کشوری در استان و مسابقات داخلی در سطح استان معرفی نمود  . ولی  به ناگاه همه چیز در این ورزش با استعفاء مصطفی رنجبر زاده   در یک زمان  به ایست در آمد حال چه اتفاقی در پس پرده این ورزش و کمیته افتاده که ما از آن بی خبریم و ورزشی که می رفت  از هرمزگان  نقطه عطفی در کشورباشد به ناگاه با این تجربه تلخ ایست قلبی  روبرو گردید.

وی می گوید : این رشته همواره خطرات زیادی داشته و مربیان وهنرجویان باید کاربلد وحرفه ای باشند تا بتوانند دراین رشته ترقی کرده وپیشرفت نمایند.

 رنجبر اتفاقات ناگواری که در این رشته در سال 93 و 94 برای دو پرنده هرمزگانی  افتاد را ناشی از نابلدی و غیر حرفه ای بودن علاقمندان  به این رشته در کسوت مربیگری دانست.

 وی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه  فی مابین  کمیته پروازهای هوایی استان هرمزگان  و جمعیت هلال احمر  هرمزگان  اظهار داشت:این کمیته با همکاری با جمعیت هلال احمر استان و رصد  و رد یابی مصدومینی که در مناطق صعب العبور  دچار سانحه شده بودند همکاری تنگاتنگی را داشت تا جایی که در یکی دو مورد  توسط پرنده های این کمیته موفق به نجات جان افرادی  از هوا در کوهستانهای اطراف بندرعباس شده بودیم.

وی با اشاره به خطرات این ورزش بیان کرد:حرف من با مربیانی که خود را مربی می نامند نیست بلکه با مربیانی است که واقعا مربی هستند، مربیانی که از لحاظ عملی قوی هستند باید بدانند که یک بخش مهم در مربیگری هر فرد وجود دارد و آن روان شناسی هنرجو است. چه بسا هنرجویانی به سراغ ما می آیند که بر روی زمین ساکت و بی سر و صداست و در آسمان پر شر و شور و برعکس آن نیز صادق است هنرجویی روی زمین بند نمیشود اما وقتی پرواز می کند آرام است و صبور. یک مربی علاوه بر اطلاعات درست و صحیح نظری و در عین حال اشراف کامل به اطلاعات عملی و کار کشته بودن در پرواز، باید اطلاعاتی نظیر هواشناسی، روانشناسی و تا حدی  اطلاعات پزشکی هم داشته باشد. باید برای جان دیگران احترام قائل بود. باید ابتدا فهمید که چه پروازی برای چه کسی مناسب است و بعد او را پراند.

در واقع اینجا پاراگلایدر خیلی جنبه تفریح دارد تا جنبه ورزش، از ابتدا هم همین طور بود. البته این ذات این ورزش است . پاراگلایدر در ابتدا به خاطر تفریح پا به میان ورزشها گذاشت ، اما خوب خیلی زود به عنوان ورزش ترقی یافت. اما در ایران هنوز آن جنبه ی تفریحی خود را حفظ کرده است. این بد نیست اما به حرفه ای شدن آن ضربه می زند باید ورزش کارانه با آن برخورد کرد ضمن اینکه جنبه  تفریحی آن را نیز باید حفظ کرد. منظورم کشف استعدادها و هدر ندادن آنها برای کار حرفه ایست

یکی از آرزوهایم محقق نشده …

روزی که  پا به این عرصه نهادم به  واقعا آرزو داشتم، اول اینکه آسمان هرمزگان  را رنگی ببینم. بالهای رنگی که در حال پروازند.دوم اینکه استعداد های  پروازی در هرمزگان از لحاظ تکنیک به درجه بالایی برسند و دیگر احساس حقارت یا نمیدانم سرخوردگی در مقابل سایر پرنده ها از استانهای  دیگر نکنند.اما ارزوی آخرم  که محقق نشده  این بود که  این ورزش بتواند به تشکیل فدراسیون بی انجامد .و با شکل گرفتن فدراسیون  ورزش های هوایی مستقل و بدون دخالت  دوستان غیر حرفه ایی بتواند سیر صعودی خود را در کشور و هرمزگان طی نماید.رسیدن به تشکل   فدراسیون در این رشته  بسیار مشکل استمسئولین ورزشهای هوایی برای این ورزش زحمت می کشند، اما این زحمات مستمر و در یک راستا نیست. اگر هم و غم خود را برای تشکیل فدراسیون می گذاشتند چه بسا تا کنون  فدراسیون هم داشتیم. اما فعالیتها در یک مسیر نیست.  نه تنها در راه تشکیل فدراسیون بلکه در مسیرهای دیگر هم همینطور است.  من به برخی فعالیتهای هیئت و انجمن نقد دارم. گاهی به نظر میرسد ما در مسیری پر از سنگلاخ در حال حرکت  می باشیم  .رنجبر زاده ادامه داد:هیئت ورزشهای هوایی استان هرمزگان  تشکیل شد تا مسیر برای رشد این ورزش هموارتر شود، ولی اینطور نشد. و افرادی سود جو  فکر کردند  با ورود به این ورزش خاص می توانند  به پول  و پله ایی برسند و با  کارشکنی ها در امر  کمیته بجای اینکه صحبت از افتتاح، بهینه سازی و بهبود سایتها در هرمزگان با همه زحماتی که ما متقبل شده بودیم  متاسفانه  هم اکنون   شاهد  راکد ماندن  و یا حتی بستن سایتها هستیم .قانومندی در این رشته در هرمزگان  می تواند در با  کنترل و نظارت با هم در یک راستا باشند کنترل واعمال قانونی موثر است اما تا حدی و بیشتر از آن دیگر باید فرهنگ سازی و رفتار درونی افراد باشد.

دبیر مستعفی  کمیته  پروازهای هوایی استان با اشاره  به قوانینی که براحتی بتوان آن را دور زد  قانون نیست. قوانین باید تمام جنبه های  ممکن این رشته  را پوشش دهد و در ضمن اینکه دست و پاگیر هم نباشد گفت: من این قوانین  و قانون مندی را در جامعه ورزشهای هوایی هرمزگان  ندیدم. گاهی به نظر میرسد این فرایند  مانند سنگ جلوی چرخ انداختن است. خط مشی ها و الگوها  و دخالتهای سیاسی در این ورزش باعث شد تا علاقمندان به این رشته   امیدی به این ورزش در بعد کلاسیک ان در استان نداشته باشند

وظیفه کمیته ها در هر استانی در یک کلام رشد جامعه پروازی آن استان است. اغلب استانها رشد خوبی نداشته اند. و هرمزگان می رفت که عکس این را ثابت نماید که متاسانه با ورود  دلسوزان به این رشته همه چیز از هم پاشید((با خنده ایی تلخ ))وقتی هم که انتقاد می کنیم ، به جای بررسی نکته انتقاد در پاسخ می گویند: پرنده های خوبی داریم، داشتن پرنده خوب یک چیز است، داشتن شرایط مساعد نه از لحاظ جغرافیایی از لحاظ امکانات چیز دیگری است. ما نیازمند به روز رسانی اطلاعات در این مسیر بودیم .

 

 

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید