طرح بیابان زدایی درهرمزگان با مشارکت مردم در سطح بیش از 100هکتار

بندرعباس- ایرنا- معاون فنی اداره کل منابع طیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: طرح بیابان زدایی در دو سال اخیر با مشارکت بهره برداران اراضی بیابانی درسطح بیش از 100 هکتار از اراضی بیابانی استان با کاشت گونه های مثمر و غیر مثمر اجرا شده است.

مجید پوربلیغی شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مشارکت مردم هرمزگان در اجرای طرح های بیابان زدایی در دو سال اخیر بیش از 80 درصد رشد داشته است.
وی افزود: از سال 77 تا 93 تنها 40 مورد مشارکت مردمی در زمینه بیابان زدایی اجرا شده درحالیکه در دوسال اخیر برای نخستین بار 32 مورد مشارکت مردم در بیابان زدایی به ثبت رسیده است.
پوربلیغی با بیان اینکه هرمزگان به لحاظ واقع شدن در مناطق بیابانی از استان های خشک و به نوعی خیلی خشک ایران به شمار می رود، تصریح کرد: رویکرد مشارکتی و بهره مندی از ظرفیت مردمی بهترین راه مقابله با این پدیده می باشد.
این مقام مسئول بیان داشت: اجرای موفق طرح های مشارکت مردمی در امر احیا بیابان و آموزش بیابان نشینان پیرامون حفاظت از عرصه های منابع طبیعی و احیا بیابان ها با تاکید بر دانش بومی و راهکارهای بسیار موثر و تعیین کننده، حفاظت و احیا منابع طبیعی را به ارمغان آورده است.
مشارکت مردم و بیابان نشینان در احیا پوشش گیاهی اراضی بیابانی تخریب شده در قالب ماده قانونی تبصره پنج ماده 34 و ماده سه قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع انجام می پذیرد.
نزدیک به دو دهه خشکسالی ، افت شدید آب‌های زیرزمینی ، پایین آمدن توان تولید اقتصادی مردم در مناطق بیابانی و نبود اعتبار جداگانه برای مشارکت مردم در طرح‌های بیابان‌زدایی از مهم‌ترین تنگناها درزمینه بیابان‌زدایی است.
استان هرمزگان با مساحت هفت میلیون و دویست هزار هکتار دارای یک میلیون و 565 هکتار اراضی بیابانی است .
این استان یکی از پنج استان اول منشاء ریزگردهای داخل کشور است و از همین رو اجرای طرح های بیابان زدایی در آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید