بندرعباس- ایرنا – معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: طرح ساماندهی و کنترل پروانه چرای (ورود و خروج دام ) در سطح 900 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی و مراتع استان آغاز شد.

به گزارش یکشنبه پایگاه اطلاع رسانی منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان، مجید پوربلیغی افزود: این طرح از نیمه شهریور در سطح مراتع شهرستان های رودان و حاجی آباد آغاز شده و تا نیمه آبان ادامه دارد و در این مدت دامداران و عشایر نباید به مراتع استان وارد شوند.
وی بیان داشت: 12 گلوگاه جهت جلوگیری از ورود و خروج دام در خارج از زمان تعیین شده به استان هرمزگان در نظرگرفته شده که 7هفت منطقه در حاجی آباد و پنج منطقه در رودان است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان، جلوگیری از تخریب مراتع، جلوگیری از چرای زودرس قبل از آمادگی مرتع و خاک و سم کوب شدن مراتع، کنترل پروانه چرا و جلوگیری از ورود دام های بدون پروانه یا دام مازاد بر پروانه چرا را از اهداف اجرای این طرح برشمرد.
پوربلیغی با بیان اینکه این طرح در سه مرحله اجرا می شود، گفت: مرحله نخست به منظور کنترل پروانه چرا برای جلوگیری از ورود دام غیرمجاز و بدون پروانه به مراتع قبل از شروع فصل چرا، مرحله دوم برای عملیات شاخ شماری جهت کنترل دام مازاد بر پروانه چرا و مرحله سوم به منظور خروج دام از مرتع اجرا می گردد.
وی پیش بینی کرد: امسال تعداد دام ورودی در شهرستان حاجی آباد بیش از 350 هزار واحد دامی و در شهرستان رودان بیش از 120 هزار واحد دامی متعلق به بیش از یکهزارو 500 خانوار عشایری باشد.
استان هرمزگان دارای بیش از چهار میلیون هکتار مرتع است که از این میزان در حدود یک میلیون هکتار به علت کوچنده بودن عشایر و دامداران هر ساله ساماندهی و کنترل پروانه چرا (ورود و خروج دام ) اجرا می گردد.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید