بندرعباس- ایرنا- مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان گفت: آماده ایم پایانه مسافری بندرعباس را با هزینه 150میلیارد ریال در مدت 6ماه تکمیل کرده و تحویل دهیم اما برای شروع کار منتظر امضای قرارداد با شهرداری بندرعباس هستیم.

به گزارش ایرنا، غلامحسین شیری عصر سه شنبه در صحن علنی شورای اسلامی شهر بندرعباس افزود: این طرح نیمه تمام به دلیل مشکلات فنی قرار بود تخریب و دوباره ساخته شود اما راه و شهرسازی با پیشنهاد خود و قبول مسئولیت، مانع تخریب و هدررفت 160میلیارد ریال هزینه های قبلی آن شد.
وی ادامه داد: از ششم آبان امسال تاکنون که راه و شهرسازی پیشنهاد خود را در شورای فنی استان مطرح کرد ، استاندار هرمزگان و رئیس سازمان برنامه و بودجه و دیگر مدیران ارشد استانداری چندین بار پیگیری کرده اند اما هنوز این طرح به مرحله امضای قرارداد با شهرداری نرسیده است.
شیری تصریح کرد: راه و شهرسازی به عنوان یک دستگاه دولتی، بدون داشتن قرارداد نمی تواند کار را شروع کرده و در آن هزینه کند.
مدیرکل راه و شهرسازی همچنین گزارشی از فعالیت های انجام شده در محله چاهستانی های بندرعباس، شهرک پیامبر اعظم(ص) و طرح آماده سازی و واگذاری اراضی موسوم به طرح 350هکتاری به اعضای شورای شهر بندرعباس ارائه کرد.
*ثبت نام هفت هزار کارمند در بندرعباس برای دریافت زمین
وی در بخشی از این گزارش اظهار داشت: راه و شهرسازی اعلام کرد به کارمندان دولت که دارای حکم اداری خدمت در بندرعباس در این شهر زمین واگذار می کند که به دنبال آن هفت هزار کارمند متقاضی زمین، ثبت نام کردند.
*برنامه ریزی برای احداث 22کیلومتر نوار ساحلی در بندرعباس
شیری همچنین از تصمیم و تدبیر استاندار هرمزگان برای احداث یک نوار ساحلی به طول 22کیلومتر در بندرعباس خبر داد که پیگیری ها برای فراهم کردن شرایط تحقق آن آغاز شده است.
درخواست 50هکتار زمین با کاربری گردشگری از سوی شهرداری
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی شهرداری بندرعباس برای تامین هزینه های اجرای این طرح خواستار گرفتن 50هکتار زمین با کاربری گردشگری شده تا با فروش آن بتواند هزینه های احداث نوار ساحلی را تامین کند.
وی ادامه داد: 50هکتار زمین با کاربری گردشگری مورد درخواست شهرداری در استان تصویب شده اما اختیارات استان در حد واگذاری پنج هکتار است که نماینده عالی دولت در استان در این زمینه رایزنی هایی با وزیر مسکن و شهرسازی داشته است تا موافقت وزارتخانه برای این واگذاری گرفته شود.
*دفاع از برآورد 400میلیارد ریالی تکمیل پایانه مسافری
در ادامه این نشست، معاون عمرانی شهرداری بندرعباس نیز که پیش از این هزینه تکمیل پایانه مسافری بندرعباس را 350 تا 400 میلیارد ریال اعلام کرده بود، در جلسه شورای شهر بار دیگر از رقم اعلام شده دفاع کرد و آن را بر اساس محاسبات کارشناسی دانست.
عبدالرضا بهادر اضافه کرد: با پیشنهاد 150میلیارد ریالی راه و شهرسازی، نهادهای نظارتی بر روی طرح یاد شده حساس شده و اطلاعات و برآوردهای آن را برای بررسی کارشناسی از شهرداری تحویل گرفته اند.
وی در عین حال یادآور شد: شهرداری از پیشنهاد راه و شهرسازی استقبال می کند و در راستای صرفه جویی در هزینه ها، آماده تحویل دادن این طرح به راه و شهرسازی است.
**پرسش ها و دیدگاه ها
در بخش دیگری از نشست شورای شهر که بیش از سه ساعت به طول انجامید، اعضای شورا پرسش ها و دیدگاه های خود را با مدیرکل راه و شهرسازی مطرح کردند.
یکی از اعضای شورا در این بخش پرسش هایی پیرامون بافت های فرسوده و دیگر مسائل شهری مطرح کرد.
پرویز سالاری اظهار داشت: بسیاری از زمین ها در بندرعباس بدون سند است و حتی در مواردی دیده می شود که زمین های اداره های دولتی نیز سند ندارد.
*محلات خاطره انگیز بندرعباس پرخطر شده اند
وی ادامه داد: برخی از محله ها هم که بخشی از حافظه فرهنگی و تاریخی شهر هستند، خطرناک، غیرکارآمد و به محل تجمع معتادان و اتباع بیگانه تبدیل شده است.
سالاری همچنین خواستار در نظر گرفتن زمین هایی با کاربری های مختلف از جمله فضای سبز برای بندرعباس شد.
*کلاس های 45نفری در قلب شهر بندرعباس
یکی دیگر از اعضای شورا نیز کمبود مدرسه و فضای آموزشی در شهرک پیامبر اعظم (ص) بندرعباس را یکی از مشکلات مهم دانست.
اسماعیل بواشه اضافه کرد: تراکم دانش آموز در برخی کلاس های شهرک پیامبر اعظم(ص) به 45 نفر رسیده است.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر نیز با نشان دادن تصاویری در صحن علنی شورا خدمات و کارهای انجام شده در شهرک پیامبر اعظم (ص) را نامناسب توصیف کرد.
کیانوش جهانبخش تخریب سنگ جدول و همسان سازی نشدن پیاده رو ها، استفاده از بتن غیراستاندارد و خالی نشدن کانال ها از ضایعات و نخاله های ساختمانی را بخشی از مشکلات منطقه یاد شده دانست.
پایانه جدید بندرعباس واقع در بلوار راه آهن با زیر بنای 25 هکتار از سال 90 در دست احداث است که با تامین مخارج از سوی اداره کل حمل و نقل استان به سازمان شهرداری بندرعباس واگذار شده است.
این طرح قرار بود سال 93 به بهره برداری برسد اما هم اکنون با گذشت بیش از 6سال وضعیت آن در هاله ای از ابهام است و وعده های چندین باره مسئولان برای بهره برداری از پروژه بی نتیجه مانده است.
ششم آبان امسال در نشستی با حضور استاندار هرمزگان وضعیت این طرح مورد بررسی قرار گرفت که شهرداری بندرعباس در نشست یاد شده، اعتبار لازم برای تکمیل پایانه را 39میلیارد تومان اعلام کرد.
در همان نشست مدیرکل راه و شهرسازی استان اعلام کرد: حاضر است پایانه را با 15میلیارد تومان به پایان برساند و قرار شد طرح جهت انجام این تعهد در اختیار راه و شهرسازی قرار گیرد.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید