همزمان با سراسر کشور در اولین روز از هفته منابع طبیعی و ۱۵ اسفند روز درختکاری مراسم کاشت نهال در استان هرمزگان باحضور استاندار وجمعی از مدیران دستگاه‌ها و دانش آموزان و دانشجویان و گروه‌های مردم نهاد و جمعیت هلال احمر آغاز شد. دراین مراسم که با مشارکت دانشگاه هرمزگان و منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان برگزارشد ۱۰۰ هزار اصله نهال به صورت نمادین در سراسر استان غرس می شود .

استاندار هرمزگان در این مراسم گفت: درختگاری اقدام بسیار بجا وتاثیرگذاری است.   در طرح یک میلیارد درخت در کشور سهم سالانه ۲۵۰ملیون اصله نهال می باشد که در هرمزگان نیز سالانه سهم ما ۶میلیون و۵۰۰هزار اصله نهال می باشد .وی افزود: سه میلیون اصله نهال حرا توسط جوامع محلی دراستان تولید و کشت شده است و سایر گونه های گرمسیری نیز به تعداد سه میلیون و۵۰۰هزار اصله نهال تولید و در حال کشت است. وی افزود: کاشت درختان مثمر ومانوس با اقلیم شهر باید گسترش یابد.

موسوی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: امروز در سراسر استان هرمزگان ۱۰۰ هزار اصله نهال کشت می شود.

وی  با اشاره به هدف‌گذاری طرح ملی تولید یک میلیارد درخت طی فعالیت چهار ساله دولت سیزدهم گفت: سهم هرمزگان در این طرح، سالانه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار اصله درخت بوده که امسال طبق تعهد این تعداد درخت در استان تولید شده است.در راستای اجرای طرح ملی کاشت درخت، اداره‌کل منابع طبیعی هرمزگان از ابتدای سالجاری با جدیت در هفت شهرستان ساحلی همچون بندرخمیر، بندرلنگه، جاسک، میناب، سیریک ، قشم و پارسیان در قالب ۱۸ نهالستان موقت ساحلی اقدام به تولید نهال کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان اظهارکرد: همچنین تعداد زیادی نهال گلدانی نیز در قالب کاشت بذر و قلمه در نهالستان‌های باغو بندرعباس، مَکُران جاسک و بخش خصوصی نیز تولید شده است.

موسوی یادآورشد: در استان هرمزگان با مهیا بودن شرایط آب و هوایی امکان تولید نهال و پرورش آن در تمامی ایام سال وجود دارد و با اشاره به وضعیت خوب بارندگی‌های پیش رو امیدواریم در بحث کاشت نهال در عرصه‌های طبیعی مشکلی وجود نداشته باشد. گفتنی است :کشورمان ایران برای احیا و بازسازی زیست بوم‌های تخریب شده تصمیم به تولید و کاشت درخت کرده است که با دستور رییس جمهور طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در چهار سال کلید خورده و با ابلاغ وزیر جهادکشاورزی، به تکلیف قانونی تبدیل شده است و سهم هرمزگان نیز تولید و کاشت سالانه ۶ میلیون و ۵۰۰ درخت است.مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هرمزگان با تاکید بر اینکه امسال سهم هرمزگان از تعهدات چهارساله اش تماما تولید و آماده کشت می باشد، گفت: تلاش می شود برش استانی چهار ساله با تاخیر مواجه نشود.

موسوی در ادامه با اشاره به اینکه طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور با جدیت آغاز شده و با استقبال چشمگیر گروههای مردمی در حال تداوم می باشد گفت: درخت یک موجود زنده است بنابر این برای پرورش و کاشت آن باید مجموعه ای از عوامل در نظر گرفته شود.

از مساحت ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتاری عرصه‌های منابع طبیعی هرمزگان، یک میلیون و ۹۲ هزار هکتار آن جنگل با گونه های کرت، آکاسیا، کنار، کهور ایرانی، تج و دریگر گونه ها بوده است که ۲۵ هزار هکتار آن جنگل حرا، ۸۰۲ هزار هکتار جنگل های محدوده خلیج فارس و دریای عمان، ۲۱۳ هزار هکتار جنگل های ایرانی تورانی و ۵۱ هزار هکتار جنگل های دست کاشت است.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید