فرزانه مسلم زاده // آفتاب جنوب ۲۴

یکی از مخاطرات طبیعی که تجربه وقوع آن در استان هرمزگان وجود داشته است بارندگی سیل آسا و وقوع سیلاب است لذا ضروری است خانواده هادانش پیشگیری و آمادگی دربرابرسیلاب کسب نمایند که کمترین آسیب واردشود .

جاری شدن روان آب و آب‌گرفتگی معابر، سیلابی شدن رودخانه‌های فصلی، صاعقه، خسارت در اثر تند باد لحظه‌ای همراه با خیزش گرد و خاک وقت و کاهش شعاع دید و احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل و آسیب به محصولات کشاورزی از آثار احتمالی این سامانه جوی است.

بندرعباس، بستک، خمیر، سیریک، بندر لنگه، پارسیان، تنب بزرگ، جاسک، بوموسی، جزیره سیری، حاجی آباد، رودان، بشاگرد، قشم، جزیره کیش، جزیره لاوان و میناب تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

درطول چند سال گذشته که وسعت بارندگی ها در هرمزگان کم بوده و تغییرات چندان آب و هوایی نیز نداشته است لذا دراین مدت به قدری زمین خشک و تشنه بوده است که به هنگام بارندگی نتوانست نفوذ پذیری داشته باشد و بلافاصله سیلاب به راه انداخت.از آنجایی که هرمزگان جزو مناطق گرم و خشک کشوره بوده و باران های آن هم سیل آسا و خسارت زا است؛ از همین رو با وجود پیش بینی بر فرود بارش ها، اقدامات زیرساختی برای حفظ  آن انجام نمی شود و همواره به صورت سیل سهمگین از هر طرف به سمت دریا سرازیر می شود.

این در حالی است که هرمزگان نزدیک به سه دهه بدلیل نبود بارش در خشکسالی شدید به سر می برد و بیشتر چاه های آب شرب و کشاورزی خشک، لب شور و به شدت کاهش یافته است لذا از فرصت باران پیش آمده باید برای احیا و تقویت سفره های زیرزمینی بیشتر بهره بُرد.

باران های تند از یک سو و نبود برنامه برای مهار آن از سویی دیگر موجب شده است که ما از این بخش بهره ای نبریم و تنها در صورتی که باران در بالادست سدها ببارد می تواند سرازیر حوضچه سدها و یا اینکه وارد سازه های آبخیزداری شود وگرنه همانند سایر نقاط  هدر می رود.

بارندگی وسیلاب امسال مردم را یاد سیل ویرانگر سال ۷۱ انداخت که علاوه بر بی خانمان  وکشته شدن شمار زیادی از هم استانهی ها، خسارتهای زیادی به تاسیسات زیربنایی وارد کرد که از به عنوان بدترین سیل یاد می شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: آب باران در ۸۳۷ سازه آبخیزداری در سراسر استان هرمزگان ذخیره شده است که این میزان آبگیری نقش بسیار موثری در کنترل سیل داشته است.

محمدپور بلیغی بیان داشت: آب های ذخیره شده در سازه های آبخیزداری به مصرف آب شرب در روستاها، شرب دام و مصرف کشاورزی می رسد که آبگیری سازه ها در تقویت سفره‌های آب زیرزمینی نیز تاثیرخواهد گذاشت.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی هرمزگان اظهارداشت: سازه‌های آبخیزداری در استان با هدف کنترل سیلاب، جمع‌آوری روان آب های سطحی، تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و مبارزه با پیامدهای خشکسالی و توسعه پوشش گیاهی احداث شده است.

استان هرمزگان دارای بیش از هشت هزار و ۵۰۰ سازه آبخیزداری است. سال ۹۷ از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی افزون بر ۷۰۰ سازه آبخیزداری با مشارکت های مردمی در استان هرمزگان ساخته شد که نقش مهمی در حفظ آب و خاک داشته است.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید