گروه گزارش //آفتاب جنوب
محصول لیمو ترش این منطقه دارای بهترین کیفیت را در سطح کشور است که قابلیت بهره برداری های مختلف از جمله خشک کردن و انواع فرآوری را دارد.
رودان ملقب به بهشت جنوب، قطب نخست تولید لیموترش در کشور محسوب می‌شود به گونه‌ای که سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن محصول از باغ‌های این شهرستان برداشت و به بازارهای داخلی عرضه می‌شود.
با شیوع ویروس کرونا در کشور و توصیه برخی متخصصان به مصرف مرکبات حاوی ویتامین ث، استقبال مردم از برخی میوه‌ها و صیفی‌جات بیشتر شد و این استقبال به حدی بالا رفت که منجر شد برخی اقلام افزایش قیمت بی سابقه‌ای را تجربه کنند. افزایش قیمتی که با وجود گذشت یک ماه از آن و ایجاد آرامش نسبی در بازار میوه و صیفی ولی هنوز ردپای خود را در برخی اقلام به جای گذشته است. در حال حاضر قیمت لیموشیرین در برخی خرده فروشی‌ها حدود ۲۳ هزار تومان و لیموترش نیز حدود ۳۰ هزار تومان است.
اگرچه این التهاب تنها مختص به بازار لیموترش و لیموشیرین نیست و از طرفی بخشی از افزایش قیمت ناگهانی برخی اقلام هم به دلیل برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا بر اساس برخی شایعات بود، اما روز گذشته معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست کرد که به دلیل شیوع ویروس کرونا، ملتهب شدن بازارهای تجارت جهانی و بازارهای داخلی از این موضوع، همچنین با توجه به ضرورت استفاده بیشتر مردم از میوه‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن مانند گروه مرکبات و به تبع آن افزایش تقاضا برای مصرف آن‌ها، ممنوعیت صادرات لیمو شیرین و لیمو ترش صادر شود.
وقتی صادرات به درستی مدیریت نشود، عرضه به داخل کشور کم می‌شود و شهروندان باید بهای بیشتری برای کالا بپردازند. از طرفی عدم صادرات هم مشکلاتی را به همراه خواهد داشت؛ بنابراین وزارت جهاد کشاورزی بایستی برای این موضوع برنامه ریزی درستی داشته باشد.
سالانه در حدود ۶۰۰ هزار تن لیموترش در کشور تولید می‌شود و بررسی‌ها نشان می‌دهد ممنوعیت صادرات در شرایط فعلی کشاورزان و باغداران را متضرر نمی‌کند چرا که فصل برداشت دو ماه اول تابستان است و در شرایط فعلی دلالان در بازار حضور دارند.
قرار گرفتن لیموترش در فهرست کالاهای مبارزه با احتکار
مدیرکل دفتر برنامه ریزی تأمین، توزیع و تنظیم بازار در خصوص سایر اقداماتی که برای کنترل قیمت و تنظیم بازار لیمو ترش انجام شده، گفت: به منظور جلوگیری از احتکار این کالا در انبارها ، لیمو ترش در فهرست کالاهای مشمول مبارزه با احتکار، امتناع از عرضه و اختفا داده شده است. بنابراین هر فردی در هر جای کشور این کالا را انبار کرده و عرضه نکند، تخلف کرده و به شدت برخورد می شود، به نحوی که دادستانی در این خصوص وارد عمل شده است.
به گفته وی،هر محموله ای که توسط دولت به عنوان احتکار،کشف شود با نرخ ۱۲ هزار تومان در میادین میوه و تره بار شهرداری عرضه می شود.
به گفته وی،برای ایجاد انگیزه و افزایش عرضه این کالا در میادین میوه و تره بار با توجه به اینکه معمولاً قیمت بازار میادین میوه و تره بار نسبت به سایر جاها حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد ارزانتر است؛ اعلام شده، اگر فردی داوطلبانه محصول لیمو ترش خود را تحویل دهند، قیمت آن در میادین میوه و تره بار مادر و بزرگ استانها، با نرخ ۱۵ هزار تومان به خرده فروشان فروخته می شود و آنها نیز با قیمت ۱۸ هزار تومان می توانند به مردم عرضه کنند.
تأمین منابع مالی لازم از سوی دولت برای خرید لیمو ترش و فراهم کردن زمینه صادرات بخشی از این محصول را از جمله راهکارهای مناسب برای برون رفت از معضل قیمت پایین لیمو ترش است.
ماه گذشته تیرماه معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور پس از کاهش شدید قیمت لیمو ترش در شهرستان رودان برای بررسی ، پیگیری و حمایت از کشاورزان در جمع آنها حاضر و از تامین اعتبار برای رفع این مشکل خبر داد. با تامین منابع لازم برای تنظیم بازار و قیمت لیمو و دسترنج کشاورزان منطقه برای خرید لیمو اقدام خواهد شد اما باید توجه داشت این امر با توجه به شرایط بازار و حضور دلالان حساس است.
گفتنی است مکزیکن لایم (لیموترش محلی)، لیسبون، خارکل و پرشین از رقم‌های لیموترش در رودان است و برداشت آن از خردادماه آغاز و تا شهریور ماه ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود امسال نیز بیش از ۱۱۰ هزار تن لیموترش از سطح ۹ هزار و ۳۱۸ هکتار از باغ‌های این شهرستان برداشت و به بازار مصرف عرضه شود، محصولی که حالا سال‌هاست در حسرت صنایع تبدیلی و گشوده شدن درب‌های صادرات مانده است.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید