در سراسر سال های پر افتخار دفاع مقدس، روزهای بزرگی به ثبت رسیده است که عظمت و اهمیت آن همواره در اذهان باقی خواهد ماند و سوم خرداد، روز آزادسازی خرمشهر در خلال جنگ تحمیلی هشت ساله رژیم بعثی «صدام» دیکتاتور معدوم عراق ضد ایران نیز از همین افتخارات دوران هشت سال دفاع مقدس است.
آزادسازی خرمشهر از مهم‌ترین اهداف عملیات بیت المقدس در سال ۱۳۶۱ در جنگ تحمیلی عراق با ایران بود که این شهر پس از ۵۷۸ روز از اشغال رژیم بعث عراق آزاد شد.
عملیات بیت المقدس در ۳۰ دقیقه بامداد روز ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ با قرائت رمز عملیات «بسم الله الرحمن الرحیم. بسم الله القاسم الجبارین، یا علی ابن ابی طالب» از سوی فرماندهی آغاز شد.
ما زمانی به سخت بودن این عملیات پی بردیم که حضرت امام خمینی (ره) ۳ خرداد ۱۳۶۱ به مناسبت آزادی خرمشهر پیامی خطاب به ملت ایران صادر فرمودند.
در نخستین بخش این بیانیه آمده است، «خرمشهر را خدا آزاد کرد» و در ادامه بیانیه خود فرمودند: «سپاس بی‌حد بر خداوند قادر که کشور اسلامی و رزمندگان متعهد و فداکار آن را مورد عنایت و حمایت خویش قرار داد و نصر بزرگ خود را نصیب ما فرمود، پس در هر شرایطی این حماسه بزرگ و ارزشمند در یادهای ما ماندگارخواهد شد.»حماسه آزاد‌سازی خرمشهر در همه ابعاد آن، اعم از نظامی،‌ حماسه‌ای و فرهنگی، نقطه عطف مهمی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است و روحیه سلطه ستیز ملت ایران، امروز قوی تر و مستحکم تر از پیش همچنان در مسیر رشد و بالندگی قرار دارد.
سوم خرداد نه فقط یادآور آزادی خرمشهر که یادآور فداکاری ها و ایستادگی های تحسین برانگیز مدافعان ایران اسلامی در برابر نیروهای متجاوز است. ایران و ایرانیان امروز یک بار دیگر خاطره آزادسازی خرمشهر را گرامی می دارند.
آزادسازی خرمشهر مصداق عینی نصرت خداوند به ملت ایران بود در حالیکه کشورهایی نظیر آمریکا، جماهیر شوروی، رژیم صهیونیستی و کشورهای اروپایی اعلام کرده بودند که بازپس‌گیری خرمشهر، محال است و به هیچ وجه امکان پس‌گیری آن وجود ندارد. همچنین که صدام اعلام کرده بود در صورت فتح خرمشهر، کلید بصره را تقدیم ایران می‌کند. اما با این حال و در عین ناباوری رزمندگان با عنایت حضرت حق، پیروز می‌شوند.همانگونه که مقام معظم رهبری درباره عملیات بیت‌المقدس فرمودند: «هرجایی که ما نمایشی از تقوا دیدیم، همین اثر را هم دیدیم. فتوحات میدان جنگ، همین طور بود.خرمشهر، با تقوا به دست آمد. به وسیله‌ی تقوا و اتکال به خدا بود که دشمن در جنگ هشت ساله شکست خورد. هیچ شکستی، فضاحت بارتر از شکستی که دشمن در جنگ هشت ساله خورد، نیست. اینها، مبالغه نیست.
آزادسازی خرمشهر از اهداف اصلی عملیات بیت‌المقدس در خلال جنگ ایران و عراق بود، که توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام گرفت. بعد از این نبرد، شهر خرمشهر پس از ۵۷۶ روز اشغال توسط نیرو‌های ارتش عراق، در روز سوم خرداد سال ۱۳۶۱ بوسیله نیرو‌های مسلح ایران بازپس گرفته شد. فتح خرمشهر بازتاب جهانی داشت و عراق با از دست دادن خرمشهر، از نظر سیاسی تکیه‌گاهش را برای مذاکره از دست داد. این نبرد از لحاظ نظامی، به‌عنوان نقطهٔ عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق شناخته می‌شود.
دفاع از ودیعه ها و ارزش های الهی و آرمان های والای انسانی، در ساحت متعالی و مفهوم کلیدی ِآن، یعنی «مقاومت» متجلی می شود و این مهم در جهان بینی دینی معانی و‌ مفاهیم زیباتری می‌یابد.
سوم خرداد، سالروز فتح خرمشهر در عملیات پیروزمندانه بیت المقدس، نمادی غرورانگیز و به یادماندنی از مقاومت، ایثار و پیروزی ملت همیشه در صحنه ایران در دفاع از مرز و بوم و کیان ایران اسلامی است.
حماسه آزادسازی «خرمشهر» یکی از رویداد‌های مهم تاریخ پر فراز و نشیب انقلاب اسلامی ایران است که با مدد الهی و صلابت و فداکاری فرزندان قهرمان این مرز و بوم، به وقوع پیوست که عظمت آن برای همیشه در حافظه تاریخی ملت ما به یادگار خواهد ماند.
اگر چه سال ها از آن روز ماندگار می گذرد، هنوز هم آن کتاب عظیم حماسه پیش رویمان گشوده است، لیکن حرف ها و کلمات، جملات و سطرهایی دیگر و ترجمانی نو می طلبد، تا به تأسی از خون های پاک به زمین ریخته شده در آن حماسه «بزرگ» چونان وارثانی شایسته، پیام رسان مفاهیم والای مجاهدت و شهادت به نسل های آینده این ملت و مملکت باشیم.
باری…. امدادهای غیبی و نصرت الهی همواره شامل ملت ایران بوده و خواهد بود اما به نظر می‌رسد، نصرت‌ها و دستگیری‌های باری‌تعالی زمانی اجرا می‌شود که علاوه بر حضور جانانه ملت در برابر مشکلات و سختی‌ها، پشتیبانی از ولایت فقیه را سرلوحه کار خود قرار دهند و با اعتماد به سخنان و فرمایشات نائب بر حق امام زمان(عج) نقشه‌های دشمن را نقش برآب کنند.
شهید امیر سپهبد علی صیاد شیرازی‌ در رابطه با عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس و فتح خرمشهر طی سخنانی چنین گفته است: «سوم خرداد سال ۱۳۶۱، یادآور تجلى اراده و غرور ملتى مسلمان و آزاده در آزادسازى خونین‌شهر است اهمیت فتح خرمشهر یا بهتر بگوییم شهرى که به فرموده امام(ره)، خدا آن را آزاد کرد، در این است که به عمق این پیروزى عظیم پى ببریم. فوران اخلاص‌ها در وجود رزمندگان اسلام اعم از سپاهی، ارتشی، بسیجی، جهادگر و مزین به حضور روحانیت، زمینه ‌ساز نصرت خدا گردید.»سوم خرداد ماه سالگرد آزادسازی خرمشهر قهرمان در عملیات غرور آفرین بیت المقدس و روز مقاومت، ایثار و پیروزی است. فتح خرمشهر تنها پیروزی در یک نبرد نبود، در واقع آزادسازی خرمشهر یکی از آن رویدادهای ویژه و یک فتح الفتوح به معنای واقعی و یکی از نقاط عطف تاریخ جنگ تحمیلی هشت ساله عراق است.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید