افتاب جنوب- وحید حاج سعیدی – فعالیت‌های هنری به شاخه‌های مختلف از فعالیت‌های خلاقانه انسان در گونه های مختلف اطلاق می شود. به دیگر سخن، فعالیت‌های هنری نشان‌دهنده روشی برای بیان احساسات درونی  هستند که معمولاً توسط فرهنگ تحت تأثیر قرار می‌گیرند و به نوبه خود به تغییر فرهنگ کمک می‌کنند.

علی رغم قداست و اهمیتی که نوع بشر برای هنر و هنرمند قائل است تا جایی که قیمت گذاری آثار هنری را در مواقعی بسیار دشوار می سازد ، باید پذیرفت نگاه اقتصادی به مقوله هنر در حل بسیاری از مشکلات جوامع امروزی کمک خواهد کرد تا جایی که در مواقعی باعث رونق هنر مورد نظر نیز می گردد.

در حال بسیاری از کارشناسان در صدد هستند تا تلفیق هنر و اقتصاد به صورت علمی و حرفه ای رقم بخورد تا علاوه بر حفظ شان و جایگاه هنر، زمینه اشتغال زایی و کسب درآمد با رویکرد تولید محتوی بیش از گذشته رقم بخورد.

یکی از هنرهای شناخته شده و ماندگار که قدمتی به درازای تاریخ دارد، هنر نقاشی است. قدمت این هنر را می توان به دوران غار نشینی بشر نسبت داد.

از نقاشی می توان به عنوان یکی از همه فهم ترین هنر های تجسمی نام برد که و قدمت آن شش برابر زبان نوشتاری می‌باشد و در حقیقت این هنر را می توان زبان مشترک مردمان همه اعصار و جوامع نامید.

به همین منظور گفتگوی کوتاهی با الهام کتولی نژاد کارشناس ارشد هنر و مدیر آموزشگاه هنرهای تجسمی هوهمر انجام  دادیم. او دانش آموخته رشته پژوهش هنر است نقاشی را از هنرستان نقاشی آغاز کرده است و افتخار شاگردی اساتیدی چون استاد حسینی شیروانی، دکتر غلامرضا حسنی، دکتر عامریان، دکتر مقیمیان و … از اعضای هیات علمی دانشگاه را دارد، چند سالی است که به آموزش نقاشی به هنرمندان جوان مشغول است.

کتولی نژاد تا بحال در چندین جشنواره داخلی و بین المللی شرکت کرده است که نمایشگاه بین المللی گروهی در استانبول در سال ۹۷ ، نمایشگاه نقاشی در سینما کاپری گرگان در سال ۹۵ ، نمایشگاه نقاشی مشترک ایران و ایتالیا در برج میلاد در سال ۹۸ و نمایشگاه نقاشی در نگارخانه موج گنبد برخی از فعالیت های هنری ایشان است.

کتولی نژاد که در حال حاضر مدیر آموزشگاه هوهمر است در خصوص نقش هنر در اقتصاد خانواده معتقد است: بدون تردید مشکلات اقتصادی یکی از مشکلات اصلی خانواده ها در عصر حاضر است. هنر نقاشی می تواند علاوه بر اقناع فکری و ذهنی به عنوان یک منبع درآمد پایدار محسوب شود که با کمترین هزینه می توان به تولید محتوی و ارائه آثار هنری کرد. در حال حاضر می بینیم بسیاری از هنر مندان در صفحات مجازی با تصویرسازی و طراحی به ویژه در بخش چهره اقدام به درآمد زایی می کنند که با کمترین سرمایه ( یک مداد و یک برگ کاغذ) صورت می گیرد.

ایشان معتقد است با جدی گرفتن هنر های تجسمی نظیر نقاشی در سطح کلان نیز می توان با خلق آثار بدیع و خلاق نگاهی به بازار های جهانی داشت و با وجود تحریم های گسترده نفتی، به اقتصاد کشور نیز کمک کرد. در حال حاضر شاهد هستیم که تابلوهایی با قیمت چندیدن میلیارد خرید و فروش می شوند و هنرمندان ایرانی با پیشینه ای که دارند، در این بازار موفق شوند.

مدیر آموزشگاه هوهمر با بیان اینکه نقاشی در مدارس جدی گرفته نمی شود و معلم انگلیسی و ریاضی هنر درس می دهند، گفت: اگر نوع نگاه به زنگ هنر در مدارس تغییر کند و از کارشناس و هنرمندان رسمی استفاده شود، قطعاً تحول عظیمی رقم خواهد خورد و می توان از همان دوران سنگ بنای اشتغال زایی از طریق هنر را در مدارس نهادینه کرد و با وجود بیکاری گسترده در جامعه، بخشی از این گرفتاری را مرتفع ساخت.

کتولی نژاد در خاتمه با توجه وجود استعداد های مختلف در شهرستان افزود: بسیاری از خانواده ها نقاشی و برخی هنر های تجسمی را اتلاف وقت دانسته و از کلاس های زبان و ورزش را به شرکت در کلاس های نقاشی ترجیح می دهند! در صورتی که اگر واقعاً کسی به نقاشی علاقه مند باشد در مدت کوتاهی این توانمندی را پیدا می کند که بتواند علاوه بر درک زیبا تری از جهان هستی و پاسخ به ندای درونی احساسات خود نگاهی هم به مقوله اقتصاد داشته باشد و با کمترین سرمایه به درآمد مطلوب برسد. حتی افرادی که شاغل هستند یا بانوان خانه دار می توانند در صورت داشتن علاقه و استعداد، با توجه به شاخه های متعدد نقاشی، با انتخاب یک رشته مورد علاقه، علاوه به کمک به اقتصاد خانواده ، از مزایای روحی و روانی هنر نقاشی لذت ببرند.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید