رییس اداره آموزش و ترویج منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان:همه همیار طبیعت باشیم تا منابع طبیعی را برای آیندگان مدیریت کنیم

محمد منصوری گفت: برای حفظ و صیانت از منابع طبیعی نیازمند مشارکت همه مردم و دستگاه ها و ارگان ها به عنوان همیاران طبیعت هستیم.

وی در گردهمایی دهیاران،همیاران طبیعت،محافظان و مروجان منابع طبیعی و آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی در بخش تخت با تاکید به لزوم همکاری همه تعاونی ها ،تشکل ها ،دهیاری ها و شوراها در حفاظت از منابع طبیعی افزود: انتظار ما از دهیاران و شوراها این است که برای رفع تعارضات در حوزه منابع طبیعی همکاری داشته باشند و همه ما موظف به اجرای قوانین هستیم تا خدشه ای به منابع طبیعی وارد نشود و انتظار داریم همه همت کنند همیار طبیعت شوند.

رییس اداره آموزش و ترویج منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان افزود: سامانه همیار طبیعت هم اکنون راه اندازی شده است و مردم با مراجعه به این سامانه به ادرس hamyartabiat.frw.irعضو شوند تا در حفظ و حراست از سرزمین مان کمک کنیم .

رییس اداره آموزش و ترویج منابع طبیعی هرمزگان اظهار داشت :به لحاظ قانونی سامانه همیار طبیعت معرفی شده و فرم های همیار طبیعت در بین دهیاران پخش شده است ما به دنبال مدیریت پایدار هستیم که در اصل ۵۰ و ۴۵ قانون اساسی و قوانین دهیاران در برنامه توسعه مشخص شده است .

منصوری گفت:در بند ۸ ماده ۶۹ قوانین دهیاران و شوراهای اسلامی و ماده ۶۸ مشخص شده که همکاری دهیاران و شوراها در راستای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی تلاش کنند.

برای نسل آینده منابع را باید مدیریت کنیم

منصوری گفت: در حال حاضر ۳۶ هزار همیار طبیعت در قالب مروج ،محافظ ،سفیران انفال و همیاران طبیعت دانش آموزی در استان داریم.

وی افزود: انتظار ما از دهیاران این است که برای رفع تعارضات در حوزه های منابع طبیعی همکاری داشته باشند منابع طبیعی و قوانین آن شفاف است و همه ی ما موظف هستیم اجرای مقررات کنیم و مشارکت در امر حفاظت از طبیعت و محیط زیست داشته باشیم .

معاون برنامه ریزی و توسعه مدیریت منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان نیز همیاران طبیعت را دوستداران واقعی طبیعت بیان می کند که تنها به خاطر علاقه و احساس وظیفه به طبیعت برای صیانت و نگهداری دست به کار شده اند.
اسحق مدبر با بیان اینکه طبیعت با زندگی تک تک افراد جامعه عجین شده و محدود به قشر و طیف خاصی نیست افزود :بر اساس قانون هر کسی ماموریت و وظیفه دارد در مدیریت طبیعت و عمران و آبادانی طبیعت کمک کند و باید میراث دار طبیعت این نعمت خدادادی برای نسل های آینده باشیم .

سرهنگ اسفندیاری فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی هرمزگان هم گفت : مردم تخلفات و تصرفات و هر گونه دست درازی به طبیعت را به شماره تلفن۱۵۰۴ امداد یگان جنگل مرتع اطلاع دهند تا ماموران یگان حفاظت بلافاصله در محل تخلف حاضر شوند و با متخلفان برخورد کنند .

در پی صحبت های رییس اداره اموزش و ترویج منابع طبیعی هرمزگان ، در مورد همیاران طبیعت و تاکیداتش بر حمایت بیشتر دهیاری ها و شوراها به سراغ تعدادی از دهیارها رفتم تا نقش همیاران طبیعت را در روستایشان بیشتر بدانیم.

از دهیار روستای بالولی پرسیدم تاثیر آموزش ها در زمینه منابع طبیعی در روستای شما چه بوده است؟

علی سالاری گفت: تفاهمنامه هایی که با منابع طبیعی داشته ایم برای ترویج و گسترش فرهنگ منابع طبیعی سبب استقبال مردم و به ویژه دانش آموزان شده و باعث شده که

قطع درخت در این منطقه به شدت کاهش یابد و مردم از جنگل ها و پوشش گیاهی و اراضی منابع طبیعی محافظت بیشتری می کنند.

آقای محمد امین رییسی دهیار روستای حسنلنگی نیز در پاسخ به این سوال گفت: انتظار دارد همیاران طبیعت با شرکت در دوره های آموزشی، بینش و مهارت خود را بالا ببرند تا منابع طبیعی تجدید شونده را یاری کنند زیرا وقتی مردم آگاهی بیشتری داشته باشند اراضی محافظت می شود و درصد تخریب ها کاهش می یابد.
عیسی قریشی شورای منطقه جلابی در پاسخ به این سوال که مهمترین تاثیر همیاران بر منابع طبیعی و روستاها چیست گفت: یک همیار طبیعت به دلیل دغدغه و احساس مسولیت در قبال محیط پیرامون قدم در این راه می گذارد و بدون چشم داشت مالی از طبیعت محافظت می کند.

اقای قریشی در سوال دیگر که کارگاهای آموزشی و ترویجی در روستاها چقدر موثر هستند ؟ می گوید: با توجه به اینکه نسبت به گذشته تخریب و ساخت و ساز در اراضی ملی چشمگیر شده، لزوم آشنایی با برخی اقدامات پیشگیرانه و نحوه جا افتادن این فرهنگ می تواند در کاهش تصرفات تاثیر گذار باشد.

دهیار مرکز دهستان شمیل نیز از فعالیت های منابع طبیعی ابراز رضایت دارد می گوید:

سدهایی که منابع طبیعی ساخته است سبب رضایت مردم شده و مردم این منطقه برای کشاورزی و آب شرب از این سدها استفاده های زیادی می کنند.

این سوال را هم از دهیار شمیل پرسیدم ایا عضو همیار طبیعت شدن تاثیری در رفتار مردم خواهد داشت ؟

وی گفت: نیاز بیشتر به آموزش و دوره های ترویجی است تا مردم بیشتر توجیه شوند زیرا مرد اگر همیار طبیعت باشند درختان را برای استفاده های روزمره و تهیه زغال قطع نمی کنند و خود نیز در کاشت درختان و مراقبت از آنها پیشگام می شوند.

از یعقوب شمس الدینی بخشدار بخش تخت هم پرسیدم هم اکنون چند درصد جمعیت این بخش عضو همیار طبیعت هستند؟

می گوید :جمعیت این بخش حدود ۳۸ هزار نفراست که ۶۴ دهیاری و ۲۱۰ شورا دارد و با اطلاع رسانی هایی که انجام شده ۳۵ تا ۴۰ درصد مردم هم اکنون عضو همیار طبیعت هستند.

شمس الدینی در ادامه گفت: به صورت ماهانه جلسات متعددی با دهیاران در حوزه منابع طبیعی ،آبخیزداری و محیط زیست گذاشته می شود و آموزش ها توسط کارشناسان منابع طبیعی با ارائه الگوهای قانونی انجام میشود و کارشناسان در جمع مردم میروند و مردم را با قوانین آشنا می کنند.

وی افزود:مردم وقتی آگاهی داشته باشند و آموزشهای لازم را دیده باشند بیشتر همکاری میکنند و در زمینه جلوگیری از تخلفات ،جلوگیری از آتش سوزی ها عمدی و جلوگیری از کنده کاری های و فرسایش توسط شرکت هاو معادن کمک می کنند.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید