بندرعباس – فرمانده انتظامی هرمزگان از شناسایی و دستگیری متهمان اصلی باند بزرگ فیشینگ با گردش مالی بیش از ۵۰ میلیارد ریال و سرقت داده های بیش از ۶ هزار کارت بانکی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار عزیزاله ملکی گفت: در پی مراجعه و اعلام شکایت زنی از شهرستان بندرعباس به پلیس فتا با موضوع برداشت غیر مجاز از حساب بانکی به واسطه خرید گیفت کارت‌ها به مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال، پرونده اولیه تشکیل و موضوع به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: با شناسایی ماهیت سیستم پولشویی شکل گرفته و بررسی ردپای متهمان، ارتباط موضوع با پرونده فیشینگ در سال گذشته محرز شد که با احضار متهمان مربوط به پرونده‌های متشکله و بازجویی‌های فنی، سرنخ‌های بیشتری به هدف شناسایی اعضای اصلی این تیم تبهکاری استخراج شد.

این مقام انتظامی استان اظهار کرد: در جریان بررسی‌های علمی و تحقیقات تکمیلی، نام‌های کاربری کانال‌های مخفی تلگرامی استخراج و با شناسایی صفحات فیس بوک، اینستاگرام و نفوذ به کانال‌های بسته متهمان مشخص شد متهمان اصلی همزمان با راه اندازی فروشگاه‌های جعلی، سایت‌های قمار و صرافی آنلاین صوری اقدام به احراز هویت‌های جعلی، خرید ارزهای دیجیتال با بهره گیری از مبالغ فیشینگ، تبدیل ارزهای دیجیتال به ریال و انتقال به درگاه‌های پرداخت متصل به حساب‌های شخصی، اجاره کارت‌های بانکی متعلق به معتادان و تهیه دستگاه‌های اسکیمر می‌کنند.

سردار ملکی خاطرنشان کرد: این کانال‌ها ضمن هدایت عملیات‌های سازمان یافته فیشینگ و استخراج شناسه‌های سرقتی کارت‌های بانکی همزمان با فعال سازی توکن و ربات، فعالیتی زنجیره‌ای داشته که در سال گذشته تعدادی از زیرمجموعه‌های این گروه تبهکار در استان هرمزگان و یکی دیگر از استان‌ها دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی هرمزگان تصریح کرد: قابلیت‌های حرفه‌ای لیدرهای اصلی برای پنهان کاری، فعالیت با هویت‌های جعلی و قطع مسیرهای ارتباطی موجب شد کارشناسان پلیس فتا اقدام به گسترش چتر اطلاعاتی و برپایی کمین گاه‌های مجازی برای برداشتن نقاب‌های مجازی و جمع آوری ادله دیجیتال کنند.

وی بیان کرد: با شناسایی کامل متهمان و استخراج مدارک دیجیتال غیر قابل انکار، سرانجام در یک اقدام ضربتی و همزمان با همکاری مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته فتا ناجا و پلیس فتا خراسان رضوی ،۲ متهم اصلی در مخفیگاه‌های خود دستگیر و این سیستم تبهکاری متلاشی و مجرمان سایبری جهت کسب تکلیف به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بندرعباس تحویل داده شدند.

فرمانده انتظامی استان هرمزگان اضافه کرد: با توجه به افزایش روزافزون کسب و کارهای اینترنتی و سهولت تبادلات ارزی، مجرمان حرفه‌ای برای فرار از شناسایی و همچنین کسب منفعت‌های گسترده مالی اقدام به تشکیل باندهای هرمی و سیستم‌های پولشویی می کنندکه افراد نا آگاه و آسیب پذیر جامعه جهت احراز هویت‌های صوری توسط این باندها مورد سو استفاده قرار می‌گیرند.

سردار ملکی با بیان اینکه کارشناسان پلیس فتا با بهره گیری از توانمندی‌های تخصصی و زحمات شبانه روزی اقدام به شناسایی و انهدام شاخه‌ها و ریشه‌های باندهای سیاه تبهکاری می‌کنند، افزود: در حال حاضر گردش مالی این پرونده بیش از ۵۰ میلیارد ریال بوده که در آن داده‌های بیش از ۶ هزار کارت بانکی مورد سرقت قرار گرفته و احتمال افزایش آن نیز وجود دارد.

فرمانده انتظامی هرمزگان در پایان با اشاره به اینکه مجرمان فضای مجازی به واسطه شبیه سازی فروشگاه‌های مجازی ، صرافی‌های آنلاین جعلی،سایت‌های شرط بندی و درگاه‌های پرداخت غیر واقعی ، اقدام به فریب کاربران به جهت سرقت هویت ، برداشت غیرمجاز مبالغ بانکی و دریافت ارزهای دیجیتال قربانیان می‌کنند ، اظهار کرد: به همین منظور آگاهی بخشی و پیشگیری از وقوع جرایم در فضای مجازی از اولویت‌های پلیس فتا می‌باشد و لازم است شهروندان به صورت مستمر برای مطالعه اخبار جرایم سایبری و مصونیت از شگردهای مجرمانه به وب سایت ‎www.cyberpolice.ir مراجعه کنند.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید