آفتاب جنوب ۲۴:توسعه وپیشرفت یک جامعه در ابعاد مختلف به ویژ ه فرهنگ بیشتر از هرچیزی وابسته به نظام آموزشی آن جامعه دارد،ومسئولیت اصلی در معرفی بایسته های اخلاقی وفرهنگی در نظام اموزشی ،برعهده معلمان می باشد،به عبارت دیگر از میان تمامی عوامل آموزشی و تربیتی، نقش معلم بهعنوان مهمترین عامل نظام تعلیم و تربیت، جایگاه و اهمیت بسزایی دارد. معلم در رشد و پرورش دانش آموزان، که جامعه آینده را می سازند، نقش بسیار مهمی را ایفا میکند.( مسرور،رضا، ۱۳۹۴)

آموزش و پرورش به منزله قلب پیکره جامعه است که موجب رشد و پیشرفت بخش های دیگر جامعه می شود. با مطالعه تاریخ کشورهای پیشرفته متوجه می شویم آموزش و پرورش در ارتقای بخش های دیگر کشورنقش پررنگی بر عهده دارد.اما نکته مهم این است که اهمیت تعلیم و تربیت به عوامل آن برمیگردد و در میان عوامل آموزشی و پرورشی معلم مهم ترین عامل تلقی میشود.(نویدارهم،مهدی_شفیع زاده،حمید،۱۳۹۳)

برای بررسی نظام آموزشی یک کشور کافی است ببینیم معلم در درون نظام آموزشی آن چه وضعیتی دارد(قاسمی نژاد و اسماعیلی ۸۳)

تحقیقات فلونزی نشان داد که معلمان هر چه قدر بیشتر احساس کنند که به حرفه ی آنها اهمیت داده می شودروحیه بهتری پیدا می کنند و هرچه روحیه معلم بالا باشدجو روانی و اجتماعی کلاس مثبت تر و بارورتر می شود و این عامل در مجموع سبب مشارکت دانش آموزان در کلاس  و ایجاد رابطه مثبت و صمیمی بین آنها و نهایتا به انجام تکالیف تلاش بیشتر منجرمیشود.(برزگر و نویدی ،۱۳۸۰)

در بین کشورهای پیشرفته دنیا این نوع نگاه و امثال این شعار برای تربیت نیروی انسانی و تولید فکر استفاده می شود. روزی پروفسور حسابی در کشوی میز آزمایشگاه خود در کشوری غربی با دسته چکی سفید امضاء مواجه شد؛ به گمان این که شاید مسئولان در صدد امتحان او هستند دسته چک را به مسئول خود تحویل داد و علت این رفتار را جویا شد.

جناب آقای مسئول به پروفسور حسابی توضیح می دهد که شما در حالت ولید علم و کار آزمایشگاهی هستید بنابراین صحیح نیست هربار که به چیزی احتیاج داشتید برای دریافت بودجه به ما مراجعه کنید؛ این دسته چک با تمام برگه های سفیدامضایش برای همین در اختیار شماست. این مثالی بود از میزان اهمیتی که به تولید علم داده می شود. یکی از شاخص های توسعه در هر کشوری همین تولید علم و آموزش منابع انسانی است و در این بین محوری ترین نقش با معلمان است. جایگاه یک معلم در هر کشوری را می توان با میزان اهمیتی که به علم آموزی، تعلیم و تربیت داده می شود سنجید ومشخص کرد.(سایت آفتاب)

جایگاه معلم در قرآن
قرآن کریم, براى کار فرهنگیان, نقش کار خدایى قائل است, نخستین سوره اى که بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد به این نقش, اشاره مى کند:
((اقرإ باسم ربک الذى خلق خلق الانسان من علق اقرء و ربک الاکرم الذى علم بالقلم علم الانسان ما لم یعلم))
در این سوره, صفت ((تعلیم)) براى خداوند متعال آمده است; یعنى همان کارى که معلمان بدان مشغولند.
علاوه بر این, نقش معلم در جامعه, نقش پیامبران است; یعنى معلمان با الگوگیرى از رسولان الهى به پرورش و آموزرش افراد جامعه, همت مى گمارند.(مظاهری،حسین)

از اول این بود که «آدم» که آمد با تعلیم الهی آمد و معلم بشر بود. انبیا هم معلم بشر بودند. شغل معلمی که شغل عمومی است برای انبیا گرفته، تا اولیا تا فلاسفه و امام، تا علما و تا فرهنگیها، که ماها ان شاء الله باشیم از آنها. پس شغل، شغل بسیار بزرگی است شغل آدم سازی. دیگر شغلها به این درجه نمی رسند؛ برای اینکه آنها مربوط به جهات دیگر است. در عالم هیچ موجودی به پایۀ انسان نمی رسد؛ و هیچ شغلی به پایۀ انسان سازی نمی رسد. پس شغل بسیار بزرگ است، بسیار شریف است.(صحیفه امام؛ ج ۶، ص ۴۳۸)

 

در هر کشوری نظام تعلیم و تربیت بر اساس اهداف آن کشور فعالیت می‌کند .

 

استرالیا :

در استرالیا برنامه­ی کار آموزی معلمان و کارکنان آموزشی، بسیار سازمان یافته و جدی اجرا می­گردد، بطوریکه معلمان مجازند مدتی را در کارخانه یا واحدهای تولیدی و خدماتی دیگر کار کنند و رابطه­ی استخدامی آنها با آموزش قطع نشود. هم چنین معلمان می توانند تا سه ماه در سال از مأموریت تدریس در مؤسسات آموزشی خارج از کشور استفاده کنند. از جمله برنامه هایی که برای ارتقاء سطح علمی معلمان بکار برده می شود، مبادله­ی معلمان با کشورهای خارجی و یا با ایالت­های دیگر استرالیاست.

در هر ایالت، اتحادیه­ی معلمان وجود دارد که از به هم پیوستن آنها فدراسیون معلمان استرالیا بوجود آمده است. هدف اتحادیه و فدراسیون، ارتقاء شرایط کار و وضع معلمان و دفاع از حقوق آنان است. استخدام معلمان با مدیران یا شورای مدارس است. این معلمان نیز در اتحادیه های ایالتی یا ملی عضویت دارند. این اتحادیه نمایندگی دفاع از حقوق معلمان را در مراجع مختلف بر عهده دارد. کار معلمان تمام وقت است و معلمان باید نزد وزارت آموزش و پرورش ثبت نام کنند. بدون ثبت نام تدریس میسر نمی باشد. کسب صلاحیت برای ثبت نام با گذراندن دوره­های خاص تربیت معلم بدست می­آید. معلمان می­توانند به مشاغل ستادی و کارشناسی منصوب شوند ولی کارشناسان ستادی بدون احراز صلاحیت نمی­توانند به تدریس اشتغــال داشته بـاشند. معلمــان برای مــدارس موفق و ممتــاز از طریق آگهی در جــراید بــرگزیــده می شوند. انتخاب مدیر و معاون مدارس نیز از همین طریق صورت می گیرد.

ارزیابی کار معلمان در هر ایالت از نظام خاص پیروی می کند. تا سال ۱۹۷۰، ارزیابی بر اساس عملکرد معمول بوده است ولی پس از آن منسوخ شده است.

چین :

بالابردن سطح آموزش و اطمینان یافتن از وضعیت عالی فارغ­التحصیلان شغل معلمی هم از نظر سیاسی و هم از نظر مهارت شغلی، از نکات مهم قابل توجه است.بدین صورت که مهارت آنان علاوه برآشنایی تئوری­های تعلیم وتربیت و تدریس، با دانش وعلوم وفرهنگ استوارباشد و در تمامی این جنبه­ها سرآمد باشند.

معلمــان در هفته، یک نصف روز بــرای ادامــه­ی تحصیلات خود وقت اضــافی دارند. آنها برای فارغ التحصیلان خود، امتحان خاصی را قرار داده که معلمان بایستی آن را بگذرانند. معلمان دوره های ابتدایی و راهنمایی با گذراندن دوره­ی مکاتبه ای، دیپلمی دریافت می­کنند که معادل مدرک فارغ­التحصیلی از دانشسرای مقدماتی و کالج تربیت معلم است و تحصیلات تکمیلی آنها با حسن نیت از سوی مقامات مملکت با اهمیت دانسته می شود.

ژاپن:

معلم مهم­ترین و مؤثرترین عامل اجرایی و انسانی نظام آموزش و پرورش محسوب می شود و به عنوان عامل انتقال دهنده­ی ارزش­های فرهنگی، علوم و فنون مختلف به دانش آموزان و حتی شکل دهنده­ی افکار و ایده­آل­های آنان تلقی می­گردد. از این رو آموزش و پرورش ارتباطی مستقیم و تنگاتنگ با معلم و کارآیی او دارد.

به منظور بالا بردن سطح استاندارد آموزش و پرورش و جذب معلمان و استادان متخصص و مجرب دردوره های مختلف تحصیلی، خصوصاً درمؤسسات آموزش عالی در سال ۱۹۷۴ وزارت آموزش و پرورش بنا به توصیه­ی شورای مـرکزی آمـوزش و پـرورش تصمیم گـرفته شد کـه میـزان حقوق و مزایای کادرآموزشی مدارس دولتی در شرایط مساوی از نظر تحصیلات از سایر کارکنان اداری بیشتر شود و دوره­های ضمن- خدمت و تخصصی برای بالا بردن صلاحیت­های علمی و شغلی آنان دایر گردد.

حقوق معلمان مدارس دولتی بر اساس دو عامل تحصیلات و مدت خدمت مشخص می­گردد. علاوه بر حقوق ماهیانه کلیه­ی معلمان از کمک­های غیر نقدی، کمک به عائله و سایر کمک­ها بهره می­گیرند. از آنجائی که هیچ تغییر مطلوبی در نهاد آموزش و پرورش صورت نخواهد گرفت، مگر آنکه معلمانی شایسته و مستعد برای آن تربیت شود، لذا اخیراً شورای مرکزی آموزش و پرورش ژاپن با توجه به این اصل و در  جهت بهبود کیفیت تربیت معلمان و شرایط شغلی و رفاهی آنان پیشنهادهائی را ارائه داده و در راه تحقق عملی آن پیگیری­های لازم را مبذول داشته است.

اهم این پیشنهادها عبارتند از:

  1. فراهم­سازی تسهیلات بیشتر و شرایط بهتر برای آموزش معلمان دوره­ی ابتدایی و مؤسسات آموزش عالی.
  2. به منظور انتخاب معلمان واجد شرایط از بین داوطلبان یک دوره­ی یکساله­ی آزمایشی برای معلمان جدید الاستخدام که توسط مسؤولان، به گونه ای خردمندانه سازمان یافته باشد، در نظر گرفته می شود.
  3. تأسیس مؤسساتی در ردیف مدارس عالی آموزشی جهت آموزش های ضمن خدمت معلمان و مطالعات پیشرفته در زمینه­ی آموزش و پرورش.
  4. بالا بردن معیارهای گزینش برای انتخاب دبیران شایسته تر برای خدمت در مدارس متوسطه.
  5. حقوق معلمان با توجه به کاری که انجام می دهند، باید در سطح بالاتری نسبت به حقوق کارکنان سایر مشاغل باشد. زیرا توجه به این اصل باعث می­گردد افراد زبده­تر و صالح­تری را جذب حرفه­ی معلمی نمود.
  6. اتحادیه های صنفی معلمان باید در بالا بردن دانش و توانائی­های علمی معلمان کوشا باشند و در جهت بالا بردن سطح معلومات و مهارت های آموزشی آنان از هیچ کوششی دریغ ننمایند.

و اما در ارتباط با جایگاه زنان معلم در ژاپن، به رغم اینکه این کشور، کشوری توسعه یافته است، اما هنوز نابرابری هایی میان زنان و مردان دیده می شود. البته وضع و موقعیت زنان پس از جنگ ۹جهانی دوم در این کشور بهبود بسیار یافت.امروزه زنان ژاپنی نقشی عمده در آموزش و پرورش بویژه آموزش های پیش دبستانی و دبستانی ایفا می­کنند. بر طبق آمارهای موجود ۹/۹۳ درصد از مربیان کودکستان ها و۴/۶۰ درصد از معلمان مدارس ابتدایی را زنان تشکیل می­دهند. ۴/۳۸ درصد در دوره­ی اول و ۸/۲۱ درصد از آنان در دوره­ی دوم متوسطه مشغول به کار می­باشند. در کشور ما بر طبق آمارهای موجود ۷/۹۹ درصد از زنان معلم در دوره های آمادگی و ۹/۴۴درصد در دوره­ی راهنمایی و۴۱درصد در دوره متوسطه به کار اشتغال دارند.

 

 

جایگاه معلم در نظام آموزشی روسیه :

در نظام آموزشی روسیه (شوروی سابق) قریب به شش میلیون نفر به امر آموزش و پرورش در سطوح مختلف تحصیلی اشتغال دارند که در مقام مقایسه با اوایل انقلاب که رقم ۲۶۰ هزار معلم بوده است، رشد قابل ملاحظه­ای طی این مدت که نتیجه­ی گسترش روز افزون مراکز آموزشی است، نشان می دهد. هر جمهوری، مراکز تربیت معلم مخصوص خود را دارا می باشد.در اوایل انقلاب خدمات معلمان بعنوان روشنفکران جامعه، که گروه کثیری از مردم از پیر و جوان در تماس مستمر با آنان بودند، مورد تردید قرار داشت و این ذهنیت که معلمان در خدمت مقاصد سیاسی و اجتماعی نظام قبلی روسیه بوده و نمی­توانند به نظام جدید وفادار باشند، به نحو روز افزونی قوت می گرفت.از میان سخنرانی­ها و شعارها در زمینه­ی گرامی داشت جایگاه معلم، می توان نظر دولت را در روزنامه­ی « پراودا » در دسامبر ۱۹۵۴ که نشانگر توجه و تغییر نگرش مقامات دولتی در زمینه­ی اعتبار- بخشی به جایگاه معلمان است، نام برد. لئونید برژنف، دبیر کل سابق کمیته­ی مرکزی حزب کمونیست به مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس روزنامه معلم از معلمان چنین تقدیر کرد:« معلمان، مفاخر جامعه­ی شوروی هستند و به خاطر خدمات بی دریغ در راه آموزش عمومی، به خاطر ایثارگری­های آنان و استقامت و قناعت اخلاقی­شان و علاقه مندی و عشق به کودکان سزاوار صمیمانه­ترین احترامات اند. »

امروزه معلمان از احساسات احترام آمیز بیشتر برخوردار هستند. هزاران معلم به عضویت شوراهای محلی در آمده اند.به معلمان بخاطر دستاوردهایشان در زمینه­ی آموزش و پرورش مدال های افتخار و مدال هایی که نام پراگوژیست ها و مربیان بزرگ تعلیم و تربیت روسیه بر آن نقش بسته است اعطاء می شود.علاوه بر این، دولت با اهداء بورس­های تحصیلی، افزایش حقوق و مزایای معلمان و انتصاب معلمان مجرب در پست های مدیریت از جمله رؤسای ادارات آموزش و پرورش، ریاست فرهنگستان علوم و حتی احراز مقام وزارت آموزش و پرورش توانسته است دل­جوئی های لازم را از معلمان بعمل آورد.

آمریکا :

تمام معلمان آمریکا در همه­ی مقاطع تحصیلی باید تحصیلات عالیه داشته باشند. به همین منظور اغلب دانشگاه­ها دارای بخش ها، مؤسسات و کالج های تعلیم و تربیت هستند. در همه­ی ایالت ها پس از پایان دوره­ی تحصیل، زمانی برای تدریس تمام وقت دانشجو معلمی در مدارس در نظر گرفته شده است، که آنها تحت سرپرستی و نظارت یک معلم مجرب به فعالیت می پردازند.طول مدت این تدریس تمام وقت دانشجو معلمان در ایالت های مختلف متفاوت است. پس از طی این دوره­ی علمی، معلمان به وسیله­ی اداره­های آموزش و پرورش ارزیابی می شوند و گواهی کاربردی آنها صادر می­شود. این گواهی ها از نظر درجه­ی اعتبار، ارزش های متفاوتی دارند و سه نوع رایج آنها عبارت هستند از: معلم دائمی، آزمایشی و موقت. در برخی از ایالت ها، گواهی نامه های گوناگون دیگری نیز صادر می شوند.(قربانی،مهری)

ایران:

معلمی در کشور ما فراتر از یک شغل است روزگاری معلمان به خصوص در روستاهای دور افتاده در نقش قاضی،پزشک، مشاور خانواده، رابط مردم با مسئولان و…. ظاهر می شدند. هنوز هم بسیاری ازمعلمان برای خانواده ها این نقش را دارند.(سایت آفتاب)

معلمان در ایران برای افزایش سطح  آگاهی شون یسری دوره ها برایشان برگزار میشود بنام دوره های ضمن خدمت.

جان اِف. می در تعریف آموزش ضمن خدمت گفته است: آموزش ضمن خدمت عبارت است از بهبود نظامدار و پیوسته استخدام‌شدگان از نظر دانش، مهارت‌ها و رفتارهایی که به رفاه آنان و سازمان محل خدمتشان کمک می‌کند. به این ترتیب هدف از آموزش ضمن خدمت، ایجاد توانایی بیشتر تولید، افزایش کارایی در شغل کنونی و کسب شرایط بهتر برای دست یافتن به مقامات بالاتر می‌تواند باشد (ابطحی، ۱۳۷۵).

و علاوه بر دوره های ضمن خدمت برگزاری گروه های آموزشی می باشد.

هدف اصلی از تشکیل گروه های آموزشی ایجاد زمینه مناسب برای   تبادل تجربیات موثر وفعال معلمان ،همکاری وهمفکری با کارشناسان وبرنامه ریزان نظام آموزش وپرورش ودریک جمله افزایش کیفیت آموزشی می باشد. (کارشناس تکنولوژی وگروه های آموزشی پلدختر،۹۲_۹۳) 

 

 

وضعیت مالی معلمان:

هدف از این نوشتار، بررسی تطبیقی جایگاه معلم در ایران و کشورهای پیشرو می باشد.با بررسی قدرت اجتماعی ، معیشت و منزلت اجتماعی حرفه مقدس معلمی یافته های حاصل ازاین پژوهش نشان می دهد که در آسیا به خصوص در کشور چین و اکثر کشورهای اروپایی معلم از جایگاه نسبتا بالایی برخوردار است ولی در ایران جایگاه معلمان به نسبت پایین تر و متوسط رو به پایین دربرابرکشورهای پیشرفته آسیایی و اروپایی قرار دارد. به طور کلی جایگاه بالا معلم با کیفیت و نتیجه بروندادمدارس و اجتماع رابطه مستقیم دارد. به وضوح تاثیر تعلیم و تربیت که پرچمدار آن معلمان هستند ، درکشور های پیشرفته ملموس بوده و توجه بالا به معلمان و این حرفه گواه معتبری به این ادعا است.

شاخص جهانی منزلت اجتماعی معلم (global teacher status index) از جمله شاخص‌هایی است که جایگاه و موقعیت معلمان را در بین افکار عمومی مردم جهان می‌سنجد. این شاخص توسط «بنیاد وارکی جیمز» که سازمانی غیرانتفاعی است و در کشور انگلستان قرار دارد، تدوین شده است. این بنیاد وظیفه و ماموریت خود را بهبود و توسعه استانداردهای آموزشی در بین کودکان و دانش‌آموزان محروم در سراسر جهان می‌داند. بنیاد وارکی جیمز در یکی از آخرین نظرسنجی‌های خود وضعیت و منزلت اجتماعی معلمان را در ۲۱ کشور جهان در نزد افکار عمومی مورد سنجش و بررسی قرار داده و نتایج آن را گزارش کرده است.

درتحقیقاتی که در سال ۲۰۱۳ در وارکی جیمز انجام شد مشخص شددر کشور های کره جنوبی ، چین گزینش معلمان بر اساس شایستگی می باشد که باعث می شود معلمان شایسته انتخاب شوند که خود سببب ارتقای سطح آموزشی می شود و همین طورباعث ارتقای سطح اجتماعی؛چرا که معلمان از سر اجبار یا هر دلیل دیگری به دنبال این شغل

نیامدند.(غلامی،صفری،یعقوبی)

نظرسنجی در ۲۱ کشور برزیل، فنلاند، ژاپن، کره‌جنوبی، سوئد، ترکیه، سنگاپور، ایالات متحده امریکا، هلند، آلمان، فرانسه، انگلستان ،چین،جمهوری چک،مصر،یونان،قدس،ایتالیا،نیوزلند،پرتغال،اسپانیا.( نویدادهم،مهدی_شفیع زاده،حمید )با حجم نمونه بیش از ۲۰۰۰ نفر انجام پذیرفته است. گزیده‌یی از یافته‌ها و نتایج این نظرسنجی در زیر آورده شده است: به گزارش «تعادل» و به نقل از ایسپا، یافته‌ها و نتایج نظرسنجی معلمان از نظر منزلت و پایگاه اجتماعی حکایت از آن دارد که معلمان بیشترین شباهت را با پزشکان در چین، پرستاران در فرانسه، پرتغال و ترکیه، کتابداران در ایالات متحده امریکا و برزیل و مدیران شهرداری در ژاپن دارند. کشورهایی که در آن معلمان منزلت و پایگاه بالایی دارند عبارتند از؛ چین، یونان، ترکیه و کره جنوبی و در مقابل کشورهایی که در آن معلمان از منزلت اجتماعی پایینی برخوردارند عبارتند از: برزیل، جمهوری چک و ایتالیا. همچنین فنلاند از جمله کشورهایی است که نظام آموزشی مطلوبی در میان سایر کشورها دارد.( مشاهده صفحات روزنامه بررسی بنیاد «وارکی جیمز» از شاخص جهانی منزلت اجتماعی)

معلمان لوکزامبورگی با اختلاف زیاد به نسبت سایر کشورها بالاترین حقوق دریافتی را دارند و معلمان استونیایی کمترین حقوق را در دنیا می‌گیرند اما ایرانی ها در کجای این فهرست قرار دارند؟!
به گزارش تجارت آنلاین از هافینگتون پست، برخی از معلمان در لوکزامبورگ سالانه ۱۳۸۰۰۰ دلار درآمد دارند، در این کشور حداقل حقوق پایه معلمان سالانه ۷۹۰۰۰ دلار است که بیش از حقوق پایه معلمان در هر کشور دیگریست. معلمان در لوکزامبورگ به طور متوسط ۳۰ درصد از بیش از هر کشور دیگری در جهان درآمد دارند. از طرف دیگر معلمان استونی در انتهای جدول قرار دارند و حداکثر درآمد آن‌ها در سال به ۱۷۰۰۰ دلار در سال می رسد. یعنی با قیمت هر دلار ۴۵۰۰ تومان امروز هر معلم استونیایی بیش از ۷۰ میلیون تومان در سال درآمد دارد.

این در حالی است که در ایران اگر حداکثر حقوق ماهانه یک معلم را براساس اظهار نظر وزیر آموزش و پرورش در سال گذشته  ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم معلمان ایرانی سالانه کمی بیش از ۳۲ میلیون تومان حقوق می گیرند. این میزان حقوق با احتساب دلار ۴۵۰۰ تومان کمی بیش از ۷ هزار دلار می شود که معلمان ایرانی را با دریافتی نصف معلمان استونیایی با فاصله بسیار در رده آخر قرار می دهد!
پس از لوکزامبورگ، معلمان کره جنوبی، اتریش، آلمان و کانادا بالاترین حقوق دریافتی را دارند و معلمان ترکیه، کلمبیا، لهستان، جمهوری چک،  مجارستان، اسلواکی و استونی که در ماه چیزی حدود ۶ میلیون تومان حقوق می گیرند کمترین حقوق را دارند که البته حقوقشان تقریبا دو برابر حقوق معلمان ایرانی است!( ۱۰ بهمن)

آمریکا:درایالت متحده آمریکا نیز درآمد یک معلم که هفته ای ۳۶ ساعت کار می کند به طور میانگین هر ماه حدود ۵ هزار دلار است. این درآمد تقریبا برابر با در آمد یک برنامه نویس کامپیوتری در آمریکا است. در آمریکا در آمد یک دندان پزشک و یک مهندس نیزتقریبا ۸ و ۶ هزار دلار است.

میزان حقوق در امریکا بنا به ایالات مختلف متفاوت است. مثلا در ایالت واشنگتن حقوق یک معلم از پایه ۳۶ هزار دلار در سال شروع می‌شود و تا حدود ۵۲ هزار دلار هم می‌رود اما در نیویورک، بالاترین میزان حقوق حدود ۷۲ هزار دلار است. میزان حقوق بنا به مقاطع مختلف هم متفاوت است اما در حال حاضر می‌توان رقم ۵۰ هزار دلار را به عنوان میانگین حقوق معلمان در امریکا در نظر گرفت.

بریتانیا:در بریتانیا هم میزان حقوق بنا به مناطق مختلف متفاوت است. مثلا در مرکز شهر لندن، میزان حقوق در بالاترین سطح خود به ۳۶ هزار پوند معادل ۵۶ هزار می‌رسد و در مناطقی دیگر از انگلستان (به جز لندن) حدود ۲۱ هزار پوند یا ۳۳ هزار دلار است. میانگین این رقم چیزی در حدود ۴۵ هزار دلار است.

فنلاند:در فنلاند نیزمیزان حقوق معلمان از ۲۹ هزار دلار در معلمان تازه کار پایه ابتدایی آغاز می‌شود و تا ۴۵ هزار دلار به معلمان پرسابقه می‌رسد. در کره جنوبی، کف حقوق ۲۶ هزار دلار است و نهایت آن ۷۴ هزار دلاراست.

اما در قطر و ترکیه، قیمت‌ها کمی کمتر است. در قطر میانگین حقوق معلم بین ۲۸ هزار تا ۴۴ هزار دلار است و در ترکیه، از ۲۳ هزار دلار آغاز می‌شود و به ۲۷ هزار دلار خاتمه پیدا می‌کند.(جام جم)

 

 

 

۱۰کشوری که معلمان بیشترین درآمد را دارند:

در ایران نیز حقوق معلم ها سالانه کمتر از ۱۰ هزار دلار است و این یعنی معلم های ایرانی در جهان حقوق بسیار کمی می گیرند.

میزان حقوق و دستمزدهر شغل تا حدی بیانگرنسبی ارزشی است که جامعه برای آن نوع شغل قائل است.(هرندی،۷۶،صص ۱۱۰_۱۲۴)

این در حالی است که در ایران معلمی شغلی مقدس و ارزشمند معرفی می شود و در آموزه های دینی و اسلامی ما برای معلمان جایگاهی ویژه در نظر گرفته شده اما متاسفانه در زمینه دریافت حقوق و مزایا قشر فرهنگی و معلم همواره جزو اقشار کم درامد و آسیب پذیر بوده است.

اما این واقعیتی است که سطح درآمد و رفاه معلمان ایران با توجه به هزینه سنگین زندگی در مقایسه با سطح درآمد و رفاه صاحبان سایر حرفه ها خیلی پایین است،به این دلیل است که اکثر معلمان به دنبال شغل دومی هستند تا نیاز های مادی زندگی خود را برآورند(بهمنی،۱۳۸۰)
حقوق و دستمزد پایین و شرایط کار نامناسب میتواند منجر به پایین آمدن رضایت شغلی و در نتیجه نزول مرتبه شغلی در جامعه شود.(غلامی،صفری،یعقوبی)

در جهان امروز آموزش کلید رشد و توسعه به شمار می اید.معلمان رکن اصلی آموزش و پرورش هستند.همچنین نقش الگویی معلمان برای دانش آموزان را نمی توان نادیده گرفت.

اگر معلمان از جایگاه خوبی در جامعه ونزد مردم بر خوردار نباشند دانش آموزان نیز نمی توانند به معلمان خود اعتماد کنندو این به برهم خوردی رابطه دانش آموزان و معلم منجر خواد شد که این امر سبب کاهش کیفیت آموزشی نیز خواهد شد.

مقصود از منزلت اجتماعی معلمان احترام مثبتی است که افراد جامعه در عمل برای معلمان قائل اند . جایگاه معلم در هر جامعه ای از قدرت اجتماعی خود معلمان و خصوصیات حرفه ای آنها و پایگاه اجتماعی معلمان و همین طور عومل مادی تأثیرمی پذیرد.(غلامی،صفری،یعقوبی)

 

منابع:

۱-میثم غلامی،حسین صفری،مصطفی یعقوبی_بررسی تطبیق جایگاه معلمین در ایران و پنج کشور پیشرو

۲-بهمنی_۱۳۸۰

۳-نویدی،احدوبرزگر،محمود_۱۳۸۲_راه های منزلت اجتماعی معلمان

۴_ مسرور،رضا، ۱۳۹۴

۵- نویدادهم،مهدی_شفیع زاده،حمید،۱۳۹۳

۶- قاسمی نژاد و اسماعیلی ۸۳

۷-.( مشاهده صفحات روزنامه بررسی بنیاد «وارکی جیمز» از شاخص جهانی منزلت اجتماعی م۱۳۹۴/۱۱/۲۵علمان در ۲۱ کشور جهان

۸- ۱۰بهمن ۱۳۹۶http://tejaratonline.ir/fa/news/56646/%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B9%D8%AC%DB%8C%D8%A8-%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82

۹-سایت آفتاب

۱۰_مظاهری،حسین

۱۱-صحیفه ی امام:ج ۶،ص ۴۳۸

۱۲_قربانی،مهری

۱۳-ابطحی،۱۳۷۵

۱۴- کارشناس تکنولوژی وگروه های آموزشی پلدختر،۹۲_۹۳

۱۵- هرندی،۷۶،صص ۱۱۰_۱۲۴

۱۶-جام جم

زهرا زارع زاده ، دانشجوی کارشناسی شیمی محض،دانشگاه هرمزگان

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید