رییس هیات گلف استان هرمزگان گفت: شهریورماه سال ۹۷ بود که به طور رسمی و پس از برگزاری انتخابات تیم جدیدهیات گلف تشکیل شد، این تغییرات زمانی اتفاق افتاد که هیچ زیرساختی در استان برای این ورزش فراهم نبود؛ با دست خالی شروع کردیم.

به گزارش روابط عمومی هیات گلف استان هرمزگان، بیژن شبانکاره تصریح کرد: ورزش موجب نشاط، سرزندگی و تضمین سلامت انسان می شود و بی شک همه افراد حاضر در جامعه بر این موضوع اتفاق نظر دارند، اما این مهم زمانی تحقق می یابد و مردم برای تامین سلامتی خود به ورزش روی خواهند آورد که اولا زیرساخت مناسب وجود داشته باشد و دوم مدیریت صحیح بر آن مجموعه حاکم شود.

وی گفت: ما بدون هیچ گونه زیرساختی شروع به کار کردیم و ابتدا با مشورت دوستان و همینطور صاحب نظران فرهنگی و ورزشی یک تیم اجرایی تشکیل دادیم که هر کدام در حوزه خود صاحب اندیشه و تخصص هستند، دبیر،هیات رئیسه، مسئولین آموزش، حقوقی،روابط عمومی،مسئول مالی، مسئول فرهنگی و امور بین الملل و حتی بازرس هیات؛ جایگاه هر کدام را با توجه به تخصصی که داشتندتعیین کردیم. درواقع هدف ما از این کار تضمین کیفیت فعالیت ها و همچنین اثر بخشی بیشتر بود؛ خوشبختانه در مدت زمان کوتاهی که فعالیت خودمان را شروع کردیم هر کدام از دوستان به وظایف خود به نحو قابل قبولی عمل کردند و از وقت خود که بار ارزش ترین دارایی آن ها است مایه گذاشتند.

رییس هیات گلف اضافه کرد: به علت حساسیتی که ورزش های نوپا در جذب مخاطب دارند باید به ضرب المثل” خشت اول که نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج” اشاره کنیم؛ اگر ما در ابتدای راه بنیادی و عمل نکنیم و زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری مناسبی را ارائه ندهیم بدون شک در آینده موفقیتی حاصل نخواهد شد.

شبانکاره بیان داشت: ما همزمان با رایزنی هایی که با اداه کل ورزش و جوانان، خیرین ورزشیار، ادارات فرهنگی و ورزشی مانند شهرداری ها و … داشتیم برای تامین زیرساخت ها به حوزه نرم افزاری یعنی تربیت مربی، معرفی ورزش گلف و انجمن های آن، فعالیت های فرهنگی و تربیتی نیز توجه داشتیم و خدا را شاکریم به دلیل همان سنخیت تخصص و جایگاهی که برای اعضای هیات استان تعیین کردیم همزمان در هر کدام موفقیت هایی هرچند ناچیز داشتیم.

وی گفت: مکاتباتی با اداره کل ورزش و جوانان و مدیرکل محترم ورزش و جوانان آقای امیاری داشتیم موفق شدیم با حمایت و راهنمایی دوستان فنی آن مجموعه ۷۰۰ متر مربع زمین برای تاسیس مینی گلف و ساخت یک زمین رنج گلف در مجموعه ورزشی خلیج فارس تحویل بگیریم؛ این موضوع برای ما یک موفقیت بزرگ است زیر اعتمادسازی که با توجه به پیگیری های ما و مساعدت دوستان حاصل شد موجب این اتفاق میمون گردید.

از طرفی برای تامین یک جایگاه مناسب برای ساماندهی فعالیت ها نیازمند یک دفتر و یا به زبان ساده یک اتاق برای هیات هستیم زیرا افرادی که به ما مراجعه می کنند نباید سردرگم باشند و ما مجبور باشیم در کوچه و خیابان با آن ها گفتگو و رایزنی کنیم و به نوعی به ما رسمیت بیشتری می بخشد.

شبانکاره اظهار داشت: در حوزه زیرساختی رایزنی هایی نیز با شهرداری منطقه ۲ و ۳ بندرعباس داشتیم و خوشبختانه با نگاه مثبت دوستان در مجموعه شهرداری مواجه شدیم و اولین زمین مینی گلف در بوستان زنده یاد ناصرعبدللهی در یک مجموعه شامل ۳ زمین تمرین مینی گلف ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، همچنین شهرداری های منطقه ۲ و یک نیز در خصوص زیرسازی زمین موجود در مجموعه ورزشی خلیج فارس همکاری و همراهی لازم را برای زیرسازی زمین را داشتند، با شهرداری منطقه ۲ نیز رایزنی هایی صورت گرفت و قول مساعد برای تاسیس زمین دوم مینی گلف در یکی از بوستان های آن منطقه تفاهم هایی صورت گرفت.

رییس هیات گلف در رابطه با ساماندهی فعالیت های نرم افزاری و فرهنگی گفت: ما هم زمان با فعالیت های عمرانی، به بحث فرهنگی و آموزشی نیز توجه کردیم و اولین دوره آموزشی را با حضور کم نظیربیش از ۷۰ نفر از هم استانی های گرانقدر برگزار و سه مربی مینی گلف نیز تربیت کردیم.

وی افزود: ساماندهی هیات های شهرستانی نیز در گام های بعدی بود که انجام گردید و هم اکنون سرپرست های هیات گلف در شهرستان های حاجی آباد، میناب، بندر خمیر و بندرلنگه معرفی شده اند و در این شهرستان ها نیز فعالیت ها آغاز شده است، البته باید متذکر شویم چالش هایی که در مرکز استان داریم در شهرستان ها نیز مشهود است.

شبانکاره گفت: ما اولین بار در مجمع سالیانه فدراسیون گلف حضور پیدا کردیم و استان نماینده خود را در مجمع فرستاده بود، فدراسیون گلف نیز نظر مساعد به استان هرمزگان دارد و در ابتدای کار مقداری تجهیزات به استان اختصاص داد. ما در اولین مسابقات جام دیپلمات با حضور سفرا و دیپلمات های ۲۰ کشور دنیا حضور پیدا کردیم که اولین اتفاق مثبت پس از حضور در مجمع سالیانه فدراسیون گلف بود.

رییس هیات گلف اظافه کرد: فعالیت های فرهنگی نیز داشتیم از جمله حضور در مناسبت های ملی و مذهبی، فعالیت های خیریه و عام المنفعه و دیدار با خانواده شهدا و هنرمندان پیش کسوت برای افزایش ارتباط موثر با افراد اجتماع.

وی در رابطه با مباحث فنی گلف اظهار داشت: گُلْف یکی از بازی یا ورزش فضای آزاد است که در آن بازیکنان به‌طور فردی یا تیمی به‌وسیله چوبهای گوناگون ویژه‌ای توپ گلف را درون سوراخی در زمین می‌اندازند.

شبانکاره تصریح کرد: خاستگاه گلف سرزمین اسکاتلند است. این بازی از چندین سده پیش در بریتانیا بازی می‌شده‌است. واژه «گلف» که از سده ۱۶ میلادی برای این بازی به کار می‌رود از واژه‌های قدیمی اسکاتلندی ” “Golve و ” “Goff گرفته شده که در پایه گرفته شده از واژه آلمانی میان‌سده‌ای “Kolf” بوده‌است. این بازی با اینکه معمولاً به عنوان بازی مرفّهان و نخبگان به‌شمار می‌آید امروزه در میان طبقات دیگر هم طرفدار یافته و بازیگران بیشتری را از سراسر جهان به خود جلب می‌کند.اولین زمین گلف کشور در شهر مسجد سلیمان توسط انگلیسی‌هاانحصارا برای پرسنل خود پایه‌گذاری شد. و پس از خروج انگلیسی‌ها به ایران واگذار شد اولین زمین چمن گلف کشور ایران در مجموعه ثامن شهر مشهد احداث گردید.

وی افزود: تا قبل از سال ۱۳۷۴ گلف در ایران فدراسیون نداشت و از آن سال فدراسیون گلف تشکیل شد و از سال ۸۳ عیسی اسحاقی، سخنگو و معاون سابق سازمان تربیت بدنی ریاست آن را برعهده دارد.

در سال ۱۳۸۳ حدود ۲۰۰ گلف باز در ایران مشغول به بازی بودند و هم‌اکنون تعداد بازیکنان به ۱۵ هزار نفر رسیده‌است. در بخش قهرمانی نیز لیگ گلف در دو گروه پیشرفته و نیمه پیشرفته با حضور ۱۲ تیم برگزار می‌شود.

تیم ملی گلف بانوان ایران از سال ۱۳۸۰ آغاز بکار کرده و دوره‌های مسابقه انتخابی برای تیم ملی نیز میان گلف‌بازان شهرهای گوناگون ایران انجام شده‌است. فدراسیون گلف ایران لیگهایی میان باشگاه‌های کشور برگزار می‌کند. تا امروز استان‌های خوزستان، تهران، مشهد، اصفهان، فارس و قم دارای باشگاه‌های گلف هستند.

رییس هیات گلف استان در رابطه با انجمن های گلف گفت: این ورزش متشکل از چهار انجمن مینی گلف، بهکاپ(گیت گلف)، وودبال و کروکت است که هر کدام ویژگی های منحصر به فردی دارند.

در حال حاضر سه مربی مینی گلف و یک مربی بهکاپ در بخش بانوان داریم که امیدواریم در آینده ای نزدیک اولین تیم ها از استان را راهی مسابقات کنیم.

وی تصریح کرد: اصولا در ورزش گلف بازیکنان بدون داور در زمین حضور پیدا می کنند موجب افزایش اعتماد بین بازیکنان، رعایت حقوق طرفین و افزایش اصول اخلاقی در میادین می شود.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید