مدیرکل امور آسیب های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: بمنظور کاهش فقر آموزشی، این وزارتخانه با اجرای طرح شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل، تمام تلاش خود را برای بازگشت این کودکان به چرخه آموزش انجام می دهد.

“احمدرضا پرنده” در نشست شورای هماهنگی مدیران دستگاههای زیرمجموعه وزارت تعاون و کار در استان که با حضور ” پویافر” سرپرست امور اجتماعی استانداری هرمزگان،دادی زاده مدیرکل آموزش و پرورش استان و موسسات نیکوکاری در محل اداره کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی هرمزگان برگزار شد، افزود: در این طرح، شناسایی، تعیین دلایل بازماندگی از تحصیل، بسته های سیاستی برای بازگشت به مدرسه با کمک این وزارتخانه و وزارت آموزش و پرورش و موسسات خیریه در دستور کار قرار گرفت که برای  در این راستا ۹۸ هزار کودک بازمانده از تحصیل بین سنین ۶ تا ۱۱ سال شناسایی شد.

وی اضافه کرد: برای بدست آوردن آمار این تعداد بازمانده از تحصیل، ابتدا مشخصات دانش آموزان ثبت نام شده در مدارس از آموزش و پرورش اخذ و سپس از ثبت احوال نیز اطلاعات کودکان سنین ۶ تا۱۱ که باید به مدرسه می‌رفتند، اما ثبت نام نکردند را به دست آوردیم. تفاوت این دو آمار مشخص کرد که تعداد کودکان بازمانده از تحصیل این تعداد می باشد.

پرنده اظهارداشت:  برای دسترسی به این تعداد بازمانده از تحصیل، اطلاعات خانواده های بیش از ۹۷ هزار نفر در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان ثبت شده بود  از این تعداد  بیش از ۶۳ هزار نفر دارای شماره تماس بودند که موفق به تماس و ارسال پیامک  با  ۳۵ هزار و ۸۶۸ خانواده شدیم.

 این مقام مسوول گفت:  در این تماسها مشخص شد از ۳۵ هزار و ۸۶۸  نفر کودک بازمانده،  ۱۶ هزار و ۵۳۰ کودک به مدرسه می روند و ۱۹ هزار ۳۳۸ کودک محروم از تحصیل هستند که انتظار می رود با کمک دستگاههای مرتبط و موسسات خیریه و NGU های ملی و محلی برای شناسایی، بازگشت و ماندگاری این کودکان به تحصیل تلاش کرد.

مدیرکل امور آسیب های اجتماعی وزارت تعاون کار ورفاه اجتماعی در ادامه بیان داشت: در استان هرمزگان نیز ۲ هزار و ۳۹۷ کودک بازمانده از تحصیل وجود دارد که نسبت به جمعیت بازماندگان از تحصیل در بین سایر استانها رتبه ۹ و نسبت به جمعیت رتبه سوم را دارد.

وی افزود: تعامل دولت و NGU  ها، پررنگ تر شدن NGU های محلی، کمک گرفتن  از موسسات خیریه و الگوگرفتن از برنامه های وفق جهانی به بهتر اجرا شدن این طرح کمک خواهد کرد و اجرای این طرح یکی از اقدامات موثر وزارت تعاون و کار پس از پیروزی انقلاب اسلامی است و موفقیت این طرح الگویی از یک  هم افزایی در کشور است.

مدیرکل آموزش و پرورش هرمزگان نیز در این نشست بیان داشت:  برای شناسایی این کودکان از ابتدای مهر ماه اقدام شده که  یکهزار و ۸۹۱ نفر شناسایی شده که یکهزار و ۱۰۰ نفر از آنان در دوره ابتدایی به چرخه آموزش بازگشت داده شدند.

مدیرعامل موسسه نیکوکاری رعدالغدیر گفت:  طرح ملی با عنوان “مشق ما” به هدف تحت پوشش قراردادن کودکان بازمانده از تحصیل، با مشارکت معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت آموزش و پرورش و موسسات و سازمان های خیریه و مردم نهاد به مرحله اجرا درآمده است.

علیرضا آتشک افزود: هرمزگان بعنوان یکی از استانهایی است که برای اجرای این طرح درنظر گرفته شده و بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده قرار است ۱۰ نفر از دانشجویان، ۱۵۰ نفر از کودکانی که تحت پوشش هیچ نهاد حمایتی نیستند را تحت حمایت و به چرخه آموزش برگردانند.

 

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید