آفتاب جنوب: جمعی از کارگران اخراجی شهرداری بندرعباس به دلیل اخراج ناگهانی و بی دلیل خود خواستار رسانه ای شدن شکواییه خود شدند.

۱۸ کارگر اخراجی تنظیف شهرداری که توسط سه شرکت پیمانکاری به نام های فرس کهن، عقاب قشم و حامی صادق در مناطق سه گانه شهرداری بندرعباس فعالیت می کردند از شهردار بندرعباس درخواست بازگشت به کار داشتند.

کارگران اخراجی که در ۳ منطقه شهرداری بندرعباس مشغول به کار بوده ،از ۵ الی ۱۶ سال سابقه فعالیت داشته که به طور ناگهانی از کار بیکار شدند.

یکی از کارگران به خبرنگار ما، گفت: شرکت پیمانکاری که زیر نظرش کار می کردیم بعد از اتمام سال، سنوات هر کارگر را پرداخت می کرد و قرارداد سال جدید را از ابتدای همان سال تنظیم می کرد.

وی ادامه داد: شهرداری بندرعباس که به عنوان ناظر می باشد بایستی جوابگوی ما که از ۱۱ مهر بیکار شدیم باشدو تعدادی از کارگران تنظیف دیگر نیز مردادماه سالجاری اخراج شدند.

این کارگر با بیان اینکه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان دریافتی ماهیانه اش بوده و با وجود کار طاقت فرسا تنظیف در گرمای تابستان هیچ مزایای دیگری به وی تعلق نگرفته است، گفت: حق بیمه مان به صورت ماهانه پراخت نمی شد و حدود ۵ ماه دفترچه بیمه مان تمدید نشده است.

وی از شهرداری بندرعباس عاجزانه خواست تا پیگیر به کارگیری مجددش شود چرا که با سابقه کار ۱۰ ساله تنظیف در شهرداری انصاف نیست اخراج شود.

یکی از کارگران اخراجی نیزمی گوید: سرکارگر، نماینده و ناظر مقیم از ما راضی بودند ولی شرکت مورد نظر به دلایل واهی اخراجمان کرده است و جالب تر اینکه جایگزین ما دوباره نیرو گرفته است.

وی با بیان اینکه ۱۶ سال به تنظیف شهر مشغول بوده و دلیل اخراجش را  نمی داند، می گوید: مخارج  زندگی بسیار سنگین است و نمی داند چگونه با این شرایط اقتصادی بایستی جوابگوی خانواده ام باشم.

به گفته وی، تنها دلیلی که برای اخراج ناگهانی ام بعد ز ۱۶ سال فعالیت می بینم این است که شرکت مذکور نمی خواسته پاداش بازنشستگی ام را پرداخت کند.

یکی از کارگران جوان تنظیف نیز می گوید: دانشجو و دارای گواهینامه لودرو تخصص های فنی و حرفه ای بوده و زمانی که در خیابان مشغول جاروب زدن بودم و دوستانم مرا می دیدند بسیار خجالت می کشیدم ولی با این وجود تنها به دلیل اینکه به حقوقش برای ادامه تحصیل و مخارج زندگی ام احتیاج داشتم خواستار بازگشت مجدد به کار هستم.

به گفته وی، نگهبان شهرداری سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان دریافتی ماهانه اش بوده در صورتی که ما کارگران تنظیف با گرمای طاقت فرسای بندرعباس یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان حقوق می گرفتیم که این تفاوت دریافتی دور ا زانصاف بود.

وی همچنین اظهار داشت: روزانه ۸ ساعت در گرما زباله ها را جمع آوری کرده و کانالهای فاضلاب را تمیز کرده  ودر معرض هزاران بیماری و آلودگی قرار داشتیم .

یکی دیگر از کارگران نیز به تهدید نماینده پیمانکاراشاره کرده و می گوید: در صورت پیگیری برای بازگشت به کار تهدید شده ام.

وی با اشاره به اینکه از ساعت ۳ صبح تا ۱۲:۳۰ ظهر در گرما  با عفونت و زباله سرو کار داشته ام، افزود: نمی خواهم پشت میز نشین باشم، حداقل جارویم را نگیرید، به حقوقش احتیاج دارم و با این بیکاری از عهده مخارج سنگین زندگی بر نمی آیم.

به گفته وی، سالی یک دست لباس و ماهی یک جفت دستکش دریافت می کردیم در صورتی که دستکش هایمان پاره می شد و خودمان ماهی سه دستکش تهیه می کردیم.

گفتنی است؛ کارگران اخرجی دارای سن ۲۷ الی ۴۵ سال بوده و همگی تقاضای بازگشت به کار را داشتند.

لازم به ذکر است، به نقل از خبرگزار ی موج، «اسماعیل بواشه» در نطق پیش از دستور خود در هفتاد و هشتمین جلسه‌ی رسمی شورای اسلامی شهر بندرعباس با اشاره به اینکه موضوعی نگرانی و دغدغه‌ی مردم شهر بندرعباس را برانگیخته است، اظهار داشت: اخراج کارگران شهرداری بندرعباس در حدود دو هفته اخیر موضوعی است که شهردار می تواند با جلساتی با معاونت خدمات شهری و مسئولین ذیربط این مشکل را حل کند.

وی در ادامه بیان داشت: عنوان می‌شود که این تعدیل نیروها به علت نیروی مازاد است ولی باید در نظر داشت که این کارگران بین ۷ تا ۱۵ سال سابقه‌ی کار، اخراج شده‌اند؛ این در حالی است که تعدادی از افراد هستند که ظرف یک سال گذشته جذب‌شده‌اند و اگر قرار است نیروی مازاد را تعدیل کنند باید از بین کسانی باسابقه‌ی پایین این کار صورت گیرد.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی و تورم گفت: این انصاف نیست که کارگران باسابقه‌ی ۷ تا ۱۵ سال را اخراج کنند در شرایطی که دو تا سه ماه حق بیمه‌ی معوقه دارند و حتی بعضاً دو تا سه ماه حقوق دریافت نکرده‌اند.

این عضو شورای شهر با اشاره به اینکه برخی از این کارگران حتی سنوات خود را دریافت نکرده‌اند، تصریح کرد: خواهشمندم در این زمینه پیگیری‌های جدی صورت پذیرد تا حقی از این عزیزان ضایع نشود.

انتهای پیام/

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید