محققان یک روش ایمونوتراپی پیشرفته سرطان از ملانین را توسعه داده اند که بر اساس آزمایش های اولیه انجام شده روی مدل موش می تواند به عنوان یک واکسن استفاده شود. این تکنیک توسط یک پچ انجام می شود.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان؛ به نقل از medicalxpress، محققان یک روش ایمونوتراپی پیشرفته سرطان از ملانین را توسعه داده اند که بر اساس آزمایش های اولیه انجام شده  روی مدل موش می تواند به عنوان یک واکسن استفاده شود. این تکنیک توسط یک پچ ترشحی (تکه های ترانس درمال) انجام می شود.

ژن گوگ، نویسنده متنی مقاله و کارشناسی ارشد در برنامه مهندسی پزشکی مشترک دانشگاه دولتی کارولینای شمالی و دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل می گوید: ملانین یک رنگدانه طبیعی است  که می تواند به طور موثر انرژی جذب نور خورشید را به گرما تبدیل کند “ما نشان دادیم که ملانین، که در سطوح بالای ملانوم یافت می شود، در واقع می تواند برای کمک به درمان ملانوم استفاده شود. ما این کار را با تابش نور به نور مادون قرمز (IR) در یک پچ پوستی درمانی، که پاسخ سیستم ایمنی بدن را در مبارزه با سرطان تقویت می کند انجام دادیم. ”
بسیاری از سلول های ایمنی بدن در پوست وجود دارد و مفهوم اساسی این است که  این سلولها آموزش سیستم ایمنی بدن را به طور موثر برای پاسخ به سلول های ملانوم – که احتمال ابتلا به تومور را محدود می کند و هم به بدن برای مبارزه با تومور کمک می کند برعهده دارد .

جزئیات و نحوه عملکرد تکنیک جدید

تکنیک جدید با یک لیزات آغاز می شود که یک پوره تومور است که از سلول های ملانوم شکسته تشکیل شده است.  لیزات برای پر کردن آرایه ای از میکروسکوپ ها، جاسازی شده در پچ ترموریوم پلیمری استفاده می شود.  به خودی خود، لیزات غیر فعال و بی ضرر است. اما هنگامی که پچ روی پوست اعمال می شود، بزرگترین ارگان ایمنی بدن است، سیستم ایمنی می داند که هر جا لیزات باشد، نباید حضورداشته باشد.  این باعث ایجاد پاسخ ایمنی می شود و این پاسخ به سیستم ایمنی اجازه می دهد تا مالانوما لیزات” را “به یاد داشته باشد”، زمان پاسخ و بهبود آن را باید دوباره با ملانوم روبرو کند.

از آنجا که ملانوم حاوی سطوح بالای ملانین رنگدانه است، میکروسکوپ های پر شده با لیزات نسبتا سیاه هستند.  آنها نور را جذب می کنند. محققان از تکنیک جدید خود یعنی درخشش نزدیک نورفرابنفش به پچ ترشحی بهره می گیرند، پس از آن نور به طور عمده توسط ملانین در میکروسکوپ جذب می شود، که به سرعت درجه حرارت پوستی را که در آن پچ اعمال می شود، افزایش می دهد.
گرما محلی باعث ایجاد محیط تب مانند در پوست می شود و باعث انتشار لیزات از میکروسکوپ می شود و به طور موثر جذب و فعال سازی سلول های ایمنی بدن را افزایش می دهد.  افزایش دما همچنین باعث افزایش جریان خون و لنفاوی موضعی می شود که مهاجرت سلول های ایمنی را تسهیل می کند.  این افزایش پاسخ ایمنی توانایی بدن را در یادآوری و پاسخ دادن به لیزات بهبود می بخشد، محافظت بهتری در برابر تهاجم ملانوم می کند.

 

آزمایش پچ روی موش

برای آزمایش پتانسیل پچ به عنوان یک واکسن، محققان از سه گروه موش استفاده کردند: یک گروه پچ را دریافت کردند و در معرض نور فرابنفش قرار داشتند.  یک گروه پچ را دریافت کرد، اما در معرض نور فرابنفش قرار نگرفت و یک گروه یک پچ خالی گرفت.  این موش ها پنج روز پچ داشتند.  ده روز پس از استفاده از پچ، موش ها با سلول های ملانوم فعال تزریق شدند.

در عرض یک ماه، تمام موشهای دریافت کننده پچ خالی از ملانوم مرده بودند.  پچ لیزاتی به خودی خود، بدون قرار گرفتن در معرض نزدیک نور فرابنفش، حفاظت کمی فراهم کرد: تنها 13 درصد از موش ها جان سالم به در بردند.  در همین حال، 100 درصد از موشهایی که پچ لیزاتی و نور فرابنفش دریافت کرده بودند پس از دو ماه زنده ماندند  و 87 درصد از آنها تومورها را نداشتند.
برای آزمایش خواص درمانی پچ، محققان یک آزمایش مشابه انجام دادند. به جز این زمان، تمام موش ها دو تومور را پیش از این در طرفین بدن به وجود آورده بودند.  پچ روی تومور در سمت چپ بدن آنها گذاشته شد.

 

لکه های لیزاتی و نور فرابنفش موثر است

موش هایی که لکه های لیزاتی و نور فرابنفش دریافت کرده بودند به طور چشمگیری کاهش حجم تومور را برای هر دو تومور نشان دادند، هر چند که تومور در سمت چپ (توموری که به طور مستقیم زیر پچ قرار  داشت) بیشتر کاهش پیدا کرد.  پچ به خودی خود، بدون نور فرابنفش، رشد تومور را محدود می کند – به ویژه در سمت چپ – اما آن را ریشه کن نکرد.

جیان پتریو داتتی استاد دانشگاه علوم پزشکی کارولینای شمالی و همکارانش در این مطالعه می گویند :این نشان می دهد که این فن آوری می تواند در هدف قرار دادن هر دو متاستاز سرطان و تومورهای اولیه پتانسیل داشته باشد” .

تاثیرتکنیک برسرطان پستان و فرم دوم ملانوم

سپس محققان آزمایش های مشابهی را با استفاده از لیزات ساخته شده از دو سرطان دیگر – سرطان پستان و فرم دوم ملانوم با ملانین محدود انجام دادند. در هر دو مورد، محققان ملانین را به لیزات اضافه کردند تا جذب نور را بیشتر کنند.  نتایج با فرم اول ملانوم مشابه بود: تکه هایی که در ارتباط نزدیکتربه نور فرابنفش به کار می رود، نتایج بسیار امیدوار کننده ای داشتند.

این نتایج دلگرم کننده است، اما ما در مراحل اولیه توسعه قرار داریم” .”گام بعدی مطالعه حیوانات بزرگ خواهد بود تا ایمنی و کارآیی این تکنیک را ارزیابی کنیم و در حالی که برای تخمین هزینه ها خیلی زود است، ما فکر می کنیم که درمان می تواند  در مقیاس بزرگ و مقرون به صرفه  انجام شود.”

این مقاله “یک پچ ایمونوتراپی سرطان بواسطه ملانین” در مجله علمی ایمونولوژی منتشر شده است

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید