به گزارش ایرنا، محمد پور طرق روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: شهرستان های بندرعباس، میناب ، رودان ، حاجی آباد، سیریک ، جاسک ، بندر خمیر، قشم، بندرلنگه و بشاگرد از مناطق مهم پرورش شتر در استان هرمزگان است.
وی بیان داشت: در استان هرمزگان شترهای شیری، گوشتی و سواری (جماز) نگهداری می شوند که بیشترین نژاد این شترها از نوع جماز است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اظهار کرد: در صورت ایجاد بازار فروش گوشت شتر، این صنعت می تواند در تامین گوشت مورد نیاز استان و اشتغال زایی در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی نقش آفرینی کند.
پور طرق یاد آورشد: طبق نظر اداره کل صنعت ، معدن و تجارت، مصرف سرانه گوشت و فرآورده های آن در ایران حدود 6/13 کیلوگرم در سال است و در استان هرمزگان 9 کیلو گرم برآورد شده که کاهش سرانه استان به علت مصرف ماهی و میگو می باشد.
وی با تاکید بر اینکه گوشت شتر از لحاظ بهداشتی در سطح مطلوبی قرار دارد، اظهار داشت: گوشت شتر پروتئین و چربی کمتری نسبت به گوشت گاو وگوساله دارد و لازم است با استفاده از رسانه های جمعی فرهنگ استفاده از گوشت شتر در بین شهروندان ترویج شود .
پور طرق با اشاره به اینکه در آموزه های دینی بر مصرف گوشت شتر تاکید شده است، گفت: تقویت قوای بدنی، تقویت اعصاب، جلوگیری از اختلال در رشد جنین، داشتن ویتامین های B، فسفر و کلسیم از مهم ترین مزایای مصرف گوشت شتر است.
بیش از یکهزار نفر در هرمزگان در زمینه پرورش شتر مشغول به کار هستند.
در اطلاعات منتشره آمده است: شترهای موجود در استان هرمزگان (از نوع جماز) علاوه بر باربری به علت داشتن سرعت زیاد به «شتر پرنده» معروف هستنند و به همین علت برای مسابقه های سوار کاری در کشورهای حاشیه خلیج فارس طرفداران زیادی دارد.
در هرمزگان از موی شتر رواندازی بنام خرسک و پوزه بند بافته می شود و همچنین از پوست آن برای تهیه کیف، کفش و زین شتر استفاده می شود درحالی که مصرف گوشت شتر در زمینه رفع تب، بیماری بواسیر و کنترل روماتیسم موثر است.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید