زیرتیتر : فقر و بیکاری جوانان زیبنده این استان با این ظرفیت‌های خدادادی نیست

 

گروه گزارش

من یک جوان هرمزگانی ام که سراسر از آمال و آرزو می باشم . استان هرمزگان ، قطب اقتصادی کشور لقب گرفته است و لیکن سهم من از این قطب اقتصادی بسیار ناچیزاست و بعضا بی بهره هستم .

هرمزگان یک استان استراتژیک و سراسر از ظرفیتهای بالقوه اقتصادی و مهم می باشد و من به عنوان یک جوان بومی هرمزگانی چه سهمی از صنایع مهم چون پالایشگاه های نفت و گاز ، توانیر ، صنایع فولاد و آلومینیوم و بنادر عظیم شهید رجایی و باهنرکه دراین استان واقع شده اند را دارم .

من و جوانان دیگر هرمزگانی از جناب ” همتی ” استاندار جدید انتظار داریم هر چه سریعتر فکری به حال اشتغال جوانان بومی استان کنند و سهمیه ای را برای استخدام جوانان هرمزگان در صنایع بزرگ استان درنظر بگیرند و جلوی سرازیرشدن نیروهای اتوبوسی کار از استانهای دیگر به هرمزگان را بگیرند و جوانان بیکار بومی استان را در اولویت قرار دهند .

جناب آقای ” همتی ”

شما که مشاورارشد ” رحمانی فضلی ” وزیر کشور هستید ، بالطبع به مراتب بیشتر از استانداران  گذشته استان می توانید به فکر چاره حل معضلات پیش روی اشتغال جوانان باشید .

فقر و بیکاری در هرمزگان بیداد می کند و این موضوع زیبنده جوانان هرمزگانی نمی باشد لذا از جنابعالی انتظار داریم برای بیکاری جوانان چاره ای بیاندیشید .

استانداران گذشته هرمزگان همیشه آمار بیکاری را بیان کردند و قول رفع آن را دادند و به آن عمل نکردند و اگر وضع به همین منوال ادامه پیدا کند ،جوانان بیکار برای رفع مشکلات زندگی به سمت اعتیاد کشیده می شوند

بیکاری و نیاز به استقلال مالی باعث شده است که جوانان برای از بین بردن فقر مالی ،به انجام هر نوع کار ضد هنجار و ضد ارزشی تن دهند .

به اذعان اکثر کارشناسان ، بیکاری مهم‌ترین عامل بروز آسیب‌های اجتماعی در جوانان هرمزگانی است و همچنین بیکاری در جوان، احساس پوچی و بیهودگی را تشدید می‌کند.

استان هرمزگان با وجود ظرفیت های کلان اقتصادی و کیلومترها مرز آبی به جای ایجاد زمینه اشتغال جوانان و پویایی اقتصادی شاهد آمار قابل ملاحظه ای از جمعیت جوان بیکار است که بخش اعظمی از این ظرفیت اشتغال در مناطق محروم و دور افتاده قرار گرفته اند.

به گفته احمد مرادی نماینده مردم ، استان هرمزگان پایتخت اقتصادی کشور است اما این لفظ هیچ دردی از مردم درمان نکرده است، بیکاری جوانان از مرز ۳۰درصد گذشته است وبه تعداد خانواده های تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) و حاشیه نشینی افزوده شده و روستاها در حال تخلیه هستند ، فقر و بدبختی کمر مردم استان را خم کرده است.

آمار بیکاری در هرمزگان بیش از ۳۰ درصد است که موجب می شود تا جوانان این استان پر درآمد برای تامین معاش خود مجبور به همکاری با سوداگران مرگ و حمل مواد مخدر شوند و در نهایت تبعات شوم آن گریبان گیر خانوادهایشان می شود.

” جادری “استاندارگذشته هرمزگان نیز گفته بود : از معضلات جمهوری اسلامی بیکاری و روند رو به رشد آن است  وتمام دولت ها قول کاهش بیکاری را داده اند اما فرصت های اشتغال به حد مطلوب نرسیده و تنها عامل آن عدم گرایش به سمت تولید است.

وی  بیکاری را باعث بروز مسائل حاشیه ای چون پرخاشگری ،اعتیاد وبداخلاقی اجتماعی می داند و می گوید : وقتی جوانی بیکار است این عواقب را هم دارد و اگر زندان های ما پر شده است عامل اصلی آن بیکاری است و فقر باعث می شود جوان دست به کار خلافی بزند که به زندان برود که حداقل نان برای خوردن و سقفی برای زندگی داشته باشد و چه جایی بهتر از زندان.

به گفته مدیر اشتغال و کارآفرینی اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان ، نرخ بیکاری در هرمزگان 9.2 درصد است و نرخ مشارکت اقتصادی نسبت به سال 92 با 5 درصد افزایش به 38.8 درصد در سال 95 رسیده است که بیانگر افزایش عرضه نیروی کار است.

در هرمزگان یک میلیون و 300 هزار نفر از جمعیت استان در سن فعالیت اقتصادی قرار دارند که فرصت جمعیتی مناسبی برای توسعه استان است. جمعیت بیکار هرمزگان حدود 35 هزار نفر است و تقاضای بازار کار در این سال‌ها به علت افزایش جمعیت دانشجویانی که فارغ التحصیل می‌شوند رو به افزایش است، در حال حاضر بیشترین جمعیت متقاضی کار دارای تحصیلات بالاتر از دیپلم هستند.

بر همگان واضح و مبرهن می باشد که جوانان اگر مشغول به کار بودند معضلات اجتماعی استان کمتر بود.

رسیدگی به امور جوانان بیش از هر مورد دیگر در استان حیاتی تر می باشد و نگاه ویژه مسئولین را برای رفع آن می طلبد .

جناب آقای استاندار

لطفا جلوی استخدام نیروهای غیر بومی که به صورت اتوبوسی از استانهای مختلف به واسطه پارتی داشتن به هرمزگان می آیند را بگیرید . در استان چه بسا نیروهایی بومی توانمند ، متخصص و ماهر وجود دارد که بیکار هستند و در صنایع چون پالایشگاه ، فولاد وآلومینیوم نیروهایی غیر بومی از شهرستانهای دیگر به کار گماشته می شوند .

جوانان هرمزگان به دستان توانمند شما برای حل مشکلاتشان چشم دوختند و آرزوی موفقیت پربار در کارنامه پیش روی شما را دارند و امیدوارند شما که با کوله باری از تجربه به استان هرمزگان پا نهادید مشکلاتشان را مرتفع نمایید و اشتغال جوانان هرمزگان را در اولویت کاری خود قرار دهید .

به امید موفقیت روز افزون شما در استان هرمزگان .

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید