میناب- نمک پور-

کیفیت نان های تولیدی نانوایی های روستای حکمی شهرستان میناب چندان مناسب نبوده و این امر نارضایتی مردم روستا را به همراه داشته است.
دهستان حکمی،یکی از دهستان های پرجمعیت بخش مرکزی شهرستان میناب با مرکزیت روستای حکمی که بیش از۳۷هزار جمعیت…….
به گزارش خبرنگار ما از روستای حکمی کیفیت نان تولیدی نانوایی های روستای حکمی چندان مناسب نبوده و این امر نارضایتی روستاییان حکمی را به همراه داشته است.
یکی از ساکنین روستای حکمی در همین زمینه اظهار داشت: آوردن نان با کیفیت بر سر سفره ها از سال های دور و از زمانی که پخت نان در تنورهای سنتی از داخل خانه ها رخت برکند برای اکثر مردم شهرستان و به خصوص روستائی ها به یک آرزو تبدیل شده است.
این روستایی دلیل اصلی بی کیفیت بودن نان در روستای حکمی را استفاده از آرد نامرغوب و همچنین راحت طلبی نانوایان و عدم رعایت اصول اولیه پخت نان عنوان نمود و گفت: متاسفانه تعدادی از نانوایان نیز به فنون نانوایی آشنا نیستند و بدون تجربه قبلی و گذراندن دوره های آموزشی مفید اقدام به دریافت مجوز و ایجاد نانوایی می کنند که این امر در کنار مسائل دیگر دست در دست هم نهاده تا روستاییان،روستای حکمی از داشتن نان مرغوب محروم شوند.
یکی دیگر از،ساکنین روستای حکمی نیز که شاهد این گفتگوی دوستانه خبرنگار ما بود به بحث پیوست و گفت: عدم بهبود کیفیت نان زمانی ناگوارتر می شود که برای تهیه این نان بی کیفیت بایدبه سوپر مارکت ها ی روستا رفت و نانوایی ها چون نمی خواهند وقت و زمان خود را صرف بهبود پخت نان باکیفیت نمایند با سفارش سوپر مارکت ها نان های زیادی را به سوپر مارکت ها به فروش می رسانند و همین امر باعث بی کیفیت بودن نان می گردد.
و چون مردم در این دوره زمانه مانند قدیم باحوصله نیستند، حوصله صف های طولانی را ندارند و نمی خواهند وقت خود را در صف های طولانی نانوایی تلف کنند اقدام به خرید نان از شوپر مارکت ها می کنند.
خانم علیایی به خبرنگار ما گفت، نان های خریداری شده چه از نانوایی و چه از سوپر مارکت ها غیر قابل استفاده است و بیش از یک سوم نان خریداری شده به کیسه های نان خشک حواله می شود که این امر علاوه بر افزایش بار مالی خانواده ها باعث هدر رفت سرمایه ی ملی کشور نیز میگردد.
امیدوارم این گزارش به گوش مسےولین ذیربط در شهرستان برسد و با بازدید از نانواییهای سطح شهرستان الخصوص روستاهای پرجمعیت حکمی و نحوه پخت نان توسط نانواها نظارت بیشتری بر این صنف صورت گیرد.
یکی دیگر از ساکنین روستادرگفتگو باخبرنگار ما عنوان داشت،استفاده از آرد نامناسب و عمل آوری نامناسب خمیر نان را از دلایل عمده افت کیفیت نان های پخت شده در حکمی دانست و ادامه داد: برای داشتن نان مرغوب علاوه بر داشتن آرد با کیفیت باید مواردی از جمله الک کردن آرد، اختلاط آردهای با کیفیت عمل‌آوری مناسب و دادن زمان استراحت مناسب به خمیر را رعایت کرد.
آشوری یکی دیگر از،ساکنین روستای حکمی که خود زمانی در نانوایی مشغول بوده از تجربه خود اینگونه گفت که، بخشی از نارضایتی ها نیز به ذائقه مردم برمیگردد گروه زیادی از مردم نان های نازک شده و پهن تر و بزرگتر را بر نان های حجیم و کوچک تر ترجیح می دهند و متاسفانه ملاک خوب بودن نان را بزرگ و پهن بودن آن می دانند در صورتی که اینطور نبوده و نان هرچه بزرگتر باشد و بیشتر پهن و نازک شده باشد به دلیل جلوگیری از سوختن آن باید کمتر در تنور بماند و همین باعث کاهش زمان پخت و جلوگیری از تخریب بقایای املاح مفید نان مانند
اسید فیتیک (اسیدی که مانع آزاد شدن املاح کلسیم، آهن، روی و منیزیم در نان می شود) بجا مانده در خمیر می گردد.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد با توجه بیشتر به امر آموزش نانوایان، رعایت بهداشت پخت و عرضه نان، افزایش کیفیت آرد تحویلی و افزایش نظارت ها شاهد بهبود کیفیت نان در شهرستان و روستاهای باجمعیت بالا مانند روستای حکمی و افزایش رضایتمندی مردم باشیم.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید