به گزارش ایرنا، هر چه مبارزه نیروهای انتظامی و امنیتی کشور با قاچاقچیان مواد مخدر به روز تر و قاطع تر می شود از دیگر سو سوداگران مرگ شیوه های جدیدتری در پیش می گیرند که انتقال مواد مخدر نیز از نقطه ای به نقطه دیگر پیچیده تر و غیر قابل دسترس تر شده و چرخه وسوسه انگیز سودآوری و سوداگری از بین نمی رود.
استان هرمزگان بواسطه همسایگی با 2 استان سیستان و بلوچستان و کرمان به نوعی بستر و محل انباشت مواد مخدر شده است چرا که قاچاقچیان برای انتقال مواد مخدر از این استان ها باید از مسیر خشکی و دریایی هرمزگان عبور کنند.
امروز روش حمل و نقل مواد مخدر از خشکی به دریا کشیده شده و با توجه به مرز طولانی هرمزگان از جاسک تا پارسیان به طول 900 کیلومتر، قاچاقچیان مواد مخدر این مسیر را با شناور و قایق های تندرو در پیش گرفته اند.
مواد مخدر با راه های مختلف از جمله در قالب بارهای هندوانه، لوله های فلزی، جاسازی ماهرانه در داخل خودرو و حتی بلعیدن توسط سوداگران مرگ قاچاق می شود که آن ها در مواردی موفق می شوند و در بیشتر مواقع مواد مخدر توسط ماموران انتظامی، دریابانی، بسیج و امنیتی کشف می شود که آمار بالای کشف موید این موضوع است.
همه این عامل ها باعث شده است تا اعتیاد به معضلی مهم در استان هرمزگان تبدیل شود و مسئولان مربوطه بدنبال راه های قاطع تری برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر و هم چنین جلوگیری از توزیع و مصرف آن در بین مردم باشند.
بر اساس گزارش های امور اجتماعی استانداری هرمزگان سه عامل ضعف مهارت های زناشویی، خیانت و سوء مصرف مواد مخدر سه علت عمده طلاق هستند و بیشترین نرخ طلاق در بندرعباس با 2 و چهار دهم در هزار نفر و سپس رودان و بندرلنگه با یک و 9 دهم در هزار نفر رخ می دهد.
برخی از محله ها از جمله شاه حسینی و محله آیت الله غفاری (شهناز قدیم)، زیرپل گور سوزان و خورهای ورودی از شمال به جنوب شهر بندرعباس، محل اسکان معتادان و عرضه مواد فروشان است که مشغول خرید، فروش و استعمال انواع و اقسام مواد افیونی هستند.
بسیاری از این معتادان روزها برای تامین هزینه مواد خود اقدام به جمع آوری ظروف پلاستیکی از داخل سطل های زباله کرده و شب دوباره به محل اسکان خود برمی گردند.
برخی هم در شرایطی قرار گرفته اند که امکان بلند شدن از زمین و حرکت را نداشته و با کمک سایر معتادان، مواد آن ها تامین می شود، آن ها به صورت جسمی بی حرکت و در حال احتضار در کف «خورها» و در کنار فاضلاب خوابیده اند.
در این «خورها» فاضلاب و آب های سطحی محله ها به همراه انواع مواد مصرف شده و سر سرنگ های آلوده از همین طریق وارد دریا می شود که صحنه های نازیبا از ورود این پس مانده ها به آب ها را می توان مشاهده کرد.

** تدوین سند کاهش مصرف مواد مخدر در هرمزگان
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار هرمزگان در گفت و گویی ابراز کرد: 18 علت اصلی و کلیدی طلاق در این استان مشخص شده که مهم ترین آن ها به ترتیب شامل ضعف مهارت های زناشویی، خیانت و سوء مصرف مواد مخدر است.
بهروز اکرمی افزود: در زمینه آسیب های اجتماعی، اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، مفاسد اخلاقی و شهرهای بحرانی جزو پنج آسیب اجتماعی محسوب می شود که رفع آن ها مورد نظر مسئولان کشور و رهبر معظم انقلاب است و چهار آسیب از پنج آسیب یاد شده در استان هرمزگان وجود دارد و هیچ شهری از هرمزگان در شرایط بحرانی قرار ندارد.
وی ادامه داد: سند کاهش طلاق و سند کاهش مصرف مواد مخدر در هرمزگان تدوین و تقسیم کار استانی انجام شده است و امیدواریم با همکاری همه سازمان ها و نهادهای اجتماعی در استان، این مشکلات رفع و به نتیجه مطلوبی برسد.

** نگرانی از توزیع مواد مخدر و قرص های روان گردان در عطاری های غیر مجاز
فرماندار بندرعباس نیز گفت: وضعیت آماری در سال 95 نسبت به سال 94، نشان می دهد در عرصه مبارزه و حضور مستمر در نقاط آلوده شهرستان برای مقابله با پدیده شوم اعتیاد، کار انجام شده رضایت بخش بوده اما کافی نیست و نیازمند اقدام اساسی تر در نه گفتن به مواد مخدر هستیم.
احمد پویافر افزود: توزیع مواد مخدر و قرص های روان گردان در عطاری های سطح شهر گسترش یافته که این امر موجب نگرانی شهروندان شده است.
وی ادامه داد: باید برخورد جدی با توزیع کنندگان قرص های روان گردان و مواد مخدر در عطاری های غیرمجاز از سوی دستگاه ها و ارگان های متولی صورت گیرد و مجوز جدیدی برای این صنف صادر نشود.

** کشف 21 تن انواع مواد مخدر در هرمزگان
فرمانده انتظامی هرمزگان نیز گفت: با تلاش ماموران انتظامی استان هرمزگان در چهار ماه نخست امسال 21 تن انواع مواد مخدر در این استان کشف شده و در این رابطه 18 باند کلان تهیه و توزیع مواد مخدر متلاشی شده و یک هزار و 258 متهم در همین رابطه دستگیر شده اند.
سردار عزیز الله ملکی افزود: با تشدید مقابله با مواد مخدر، کنترل محورهای مواصلاتی و رصد قاچاقچیان، کشفیات مواد مخدر در استان کاهش یافته که این مساله نشان از تلاش جدی پلیس در مقابله با قاچاق مواد مخدر دارد.
فرمانده انتظامی هرمزگان تصریح کرد: هزینه قاچاق مواد مخدر در کشور باید افزایش پیدا کند تا قاچاقچیان به سمت قاچاق نروند.
سردار ملکی ضمن تقدیر از تعامل خوب مردم با پلیس از آنها خواست تا در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک قاچاق، مراتب را جهت پیگیری به پلیس 110 اطلاع دهند.
وی یادآور شد: نیروهای پلیس با به ‌کارگیری تمام توان عملیاتی و انتظامی خود در تامین نظم و امنیت شهروندان تلاش می ‌کنند، اما لازم است شهروندان نیز با رعایت نکات ایمنی و امنیتی به منظور پیشگیری از جرائم، هرگونه موارد مشکوک را به پلیس اطلاع دهند.
وی گفت: در سال 95 تمام توان نیرو و امکانات فنی را به کار بستیم و با اقدام های فنی و اطلاعاتی بیش از یک هزار و 278 مرحله طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در سطح استان اجرا شد که افزون بر 81 تن مواد مخدر کشف، 113 باند منهدم و هفت هزار و 914 متهم نیز در این رابطه دستگیر شدند.
وی افزود: در سال گذشته 630 مرحله طرح پاکسازی در محورهای مواصلاتی انجام شد که 565 توزیع کننده و خرده فروش دستگیر و 14 هزار و 955 معتاد از سطح معابر جمع آوری شدند.
فرمانده انتظامی هرمزگان گفت: تشدید مقابله با مواد مخدر، کنترل محورهای مواصلاتی و رصد قاچاقچیان باعث شد که در سال جاری با کاهش کشفیات مواجه باشیم زیرا هزینه قاچاق مواد مخدر در استان بالا رفته و قاچاقچیان، مسیرهای دریایی و استان های همجوار را برای انتقال مواد انتخاب می کنند.

** تجهیز پلیس هرمزگان به سگ های مواد یاب و پهباد جهت مقابله جدی با قاچاقچیان مواد مخدر
جانشین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی که چندی پیش به هرمزگان سفر کرده بود نیز در کمیسیون مقابله با مواد مخدر پیشنهاد کرد برای مقابله جدی با قاچاقچیان مواد مخدر پلیس این استان به سگ های موادیاب، چرخبال و پهباد مجهز شود.
سردار اسکندر مومنی افزود: با تلاش شبانه روزی، کشفیات مواد مخدر در سطح کشور در مجموع دستگاه ها 11 درصد افزایش داشته است و امیداوریم با تشکیل کمیته مقابله با مواد مخدر و اصلاح ساختاری که صورت گرفت شاهد افزایش کشفیات نیز هستیم.
وی تصریح کرد: برخورد قاطعانه دستگاه قضایی باعث شد، ریسک و هزینه برای قاچاقچیان بالا برود و استان هرمزگان در بیشتر شاخص های امنیتی بویژه در جرایم و سرقت های مهم شرایط بسیار خوبی دارد و اگر این روند استمرار داشته باشد جزو استان های برتر در کشور خواهد بود.

** مصادره مرکزهای تهیه و توزیع مواد مخدر در هرمزگان به نفع دولت
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری هرمزگان نیز گفت: مرکزها و مکان هایی که فعالیت‌های تهیه و توزیع مواد مخدر و روانگردان در سطح محلات استان بویژه شهر بندرعباس می کنند، به نفع دولت مصادره شده و با هماهنگی‌ های انجام شده جهت انجام فعالیت های فرهنگی در اختیار مراجع متولی قرار می گیرند.
علیرضا احمدی منش افزود: توزیع مواد مخدر و روانگردان صنعتی، سلامت جسمی و روانی بیشتر مردم جامعه را مورد تهدید قرار داده که این روند رو به افزایش است.
وی بیان داشت: مبارزه با سوداگران مرگ و پیشگیری از توسعه توزیع مواد مخدر در دستور کار دادگستری هرمزگان قرار گرفته تا با همکاری سایر نهادهای مسئول ضمن مبارزه قهری با عاملان توزیع و تعطیلی مرکزهای فروش در محلات آسیب پذیر با همراهی نهادهای فرهنگی به پیشگیری و ترمیم آسیب‌ های اجتماعی ایجاد شده، بپردازد.
معاون دادگستری هرمزگان با هشدار به عاملان توزیع مواد روانگردان در سطح جامعه اظهار کرد: دستگاه قضایی با عاملان نا امن سازی محلات و قاچاقچیان مواد مخدر به شدت برخورد خواهد کرد.
اعتیاد و استعمال مواد مخدر باعث از هم پاشیده شدن خانواده های بسیاری در کشور می شود و برای مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر باید توجه ویژه ای به استان های قرار گرفته در خط مقدم مبارزه با سوداگران مرگ صورت گیرد.
بی شک بهره گیری از ابزارها و تجهیزات روز توسط نیروهای انتظامی و امنیتی و تقویت این نیروها می تواند لرزه بر اندام سوداگرانی بیاندازد که جان و خانواده جمعیت زیادی از مردم کشور از جمله اهالی استان هرمزگان را در خطر انداخته اند.
به نظر می رسد برخورد هر چه قاطع تر با سوداگران مرگ هم چنین برخورد شدید با خرده فروشان مواد مخدر می تواند روزهای خوش زندگی را به جمع افراد مبتلا به بلای خانمان سوز اعتیاد بازگرداند.
آموزش عمومی به رده های مختلف سنی هم چنین همکاری های مردمی با پلیس نیز می تواند از دیگر علت هایی باشد که مبارزه با عرضه و مصرف مواد مخدر را تسهیل کند.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید