آزمونی که با نقد و نظرهایی در فضای رسانه ای کشور روبه رو شده است.

 نمایندگان ملت قرار است فردا صلاحیت 17 وزیر پیشنهادی دولت برای کابینه دوازدهم را به رای نمایندگان بگذارند. روزنامه های امروز شنبه 28 مرداد ماه 1396 از آزمون دشوار نمایندگان در بررسی صلاحیت و رای اعتماد به وزیران کابینه دوازدهم سخن گفتند. بازخوانی وقایع کودتای 28 مرداد و حمله تروریستی داعش در اسپانیا از دیگر محورهای بررسی شده در روزنامه های امروز بود.

** انتظارها برای رای اعتماد به کابینه
روزنامه ها در گزارش ها و یادداشت های خود به بررسی رفتار نمایندگان مجلس در هنگامه بررسی صلاحیت ها پرداختند. «آزمونی بزرگ برای نمایندگان» عنوان سرمقاله «آرمان» بود که در آن می خوانیم: اکنون نوبت مجلس است که از حقوق مردم پاسداری کند. رئیس جمهور در مراسم تحلیف از عدم وجود فشارها سخن گفت و درجای دیگر به صورت تلویحی به فشارها اشاره کرد. در مجموع به نظر نمی‌رسد که خواست روحانی در این کابینه متجلی شده باشد و این کابینه برای روحانی مطلوب باشد. تاکنون مردم رضایت چندانی از عملکرد مجلس دهم نداشته‌اند اما رای اعتماد به کابینه محک مناسبی برای مجلس خواهد بود. اگر نمایندگان مجلس درباره رأی اعتماد به وزرا، دقت به خرج ندهند با هجمه‌هایی سنگین از سوی افکار عمومی و حتی اتهام تبانی مواجه خواهند شد. در این دوره رئیس جمهور در اکثر انتخاب‌های خود تحت تأثیر قوم‌گرایی‌ها، سهم‌خواهی و صف‌بندی‌ها قرار نگرفته است و این نکته مثبتی برای این کابینه محسوب می‌شود.
روزنامه «آفتاب یزد» زیرعنوان «مجلس آرام» نوشت: انگار نبض بهارستان دیگر نمی زند. این اتفاق را می توان از مشاهده جلسات بررسی صلاحیت های وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم دریافت. از روز سه شنبه 24 مرداد، که مردان حسن روحانی یک به یک در معرض آزمون بهارستان قرار گرفته اند، این تصور به اذهان متبادر شده است که منحنی نوار قلبِ (الکتروکاردیوگرام ) مجلس تنها یک خط صاف را نمایش می دهد.
مخاطبان این روزهای پخش زنده جلسات مجلس شورای اسلامی از قاب تصویر تلویزیون های خود شاهد تمجیدهای خارج از اصول و مخالفت های نه چندان جدی، غیر حرفه ای و گاه نمایشی بهارستانی‌ها در جریان بررسی صلاحیت های وزرای کابینه دوازدهم هستند. مجموعه این رفتارها انتقادات بسیاری را، هم از جانب مردم که این روزها به صورت زنده به تماشای جلسات می نشینند به همراه داشته و هم از سوی برخی کنشگران سپهر سیاسی ایران.
روزنامه «شرق» در «فینال رأی اعتماد» به حاشیه های جلسه روز پنجشنبه مجلس برای بررسی وزیران پیشنهادی کابینه پرداخت. در این گزارش آمده است: حاشیه‌ هایی که به نظر می ‌رسید نمی‌تواند با اخبار عصر چهارشنبه در مورد مهدی کروبی بی‌ارتباط باشد. جلسه طبق روال آغاز شد و ادامه نطق مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی کشاورزی در دستور کار بود. اکثر وزرای پیشنهادی هم به همراه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در ردیف جلو نشسته بودند. اوایل جلسه بود که «محمدرضا عارف» رئیس فراکسیون امید به سمت صندلی «جهانگیری» رفت و بعد از خوش‌وبش با او و «محمدجواد ظریف»، مشغول صحبت با جهانگیری شد.
روزنامه «مردم سالاری» هم نوشت: بررسی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم همچنان ادامه دارد وکم کم قطار بررسی صلاحیت وزرای دولت دوم روحانی، به ایستگاه پایانی بهارستان برای اخذ رای اعتماد می‌رسد. امروز هم باز ساختمان هرمی‌میدان بهارستان تهران، میزبان دولتی‌ها است تا صلاحیت 7 وزیر باقیمانده دولت روحانی، بررسی شود.
به گزارش این روزنامه، طی روزهای سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته، علاوه برر بررسی کلیات برنامه دولت دوازدهم، مجلسی‌ها صلاحیت 10 وزارتخانه را بررسی کردند. بررسی صلاحیت سیدمحمد بطحایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، محمدجواد آذری‌جهرمی‌وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اظهارات برخی از موافقان و مخالفان، سیدمحمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات به روز کاری مجلس در روز سه‌شنبه پایان داد.

** بازخوانی کودتای 28 مرداد پس از 64 سال
امروز سالروز کودتای 28 مرداد 1332 است. پس از گذشته 64 سال از این واقعه، امروز روزنامه ها بار دیگر به بازخوانی شرایط سیاسی وقت در این کودتا و نقش مصدق پرداختند.
روزنامه «اعتماد» در عنوان «مصدق نه ماندلا بود نه چه گوارا» نگاشت: کودتای ٢٨ مرداد در ذهنیت ایرانیان و به خصوص روشنفکران به یک زخم ناسور بدل شده است؛ تجربه‌ای آسیب‌زا که با گذر قریب به ٦٥ سال از آن همچنان بحث‌بر‌انگیز است و انتشار هر سند یا تحلیل جدیدی از آن با واکنش‌های متفاوتی مواجه می‌شود. نمونه آشکارش انتشار اسناد تازه منتشر شده وزارت امور خارجه امریکاست که در فاصله کوتاهی با وجود آنکه بسیاری آنها را نخوانده‌اند، موجب واکنش ایشان شده و سراسر فضای پر جنب و جوش شبکه‌های اجتماعی و مجازی را در نوردیده.
این روزنامه با «سهراب یزدانی» نویسنده کتاب کودتاهای ایران گفت وگو کرد. یزدانی گفت: در مجلس موسسان اتفاق مهمی می‌افتد. تا آن زمان شاه حق انحلال مجلس را نداشت. به همین خاطر است که هم کودتای اول (بمباران مجلس اول) و هم کودتای دوم (انحلال مجلس دوم) کودتا علیه مجلس است، یعنی وقتی نمی‌توانند مجلس را منحل کنند، با زور آن را منحل می‌کنند. در مجلس موسسان این قضیه حل می‌شود، یعنی شاه عملا به طور قانونی قدرت انحلال مجلس را به دست می‌آورد، کما اینکه بعدا در دوره بیستم به خواهش دکتر امینی دولت را منحل می‌کند. به همین خاطر است که از این به بعد کودتا علیه مجلس نداریم. اما ضدیت با دولت هست، دعوای بین مصدق و شاه این جا شروع می‌شود.
روزنامه «قانون» نیز با اشاره به اینکه «توده‌ ای‌ ها به مصدق خیانت کردند» با هاشم صباغیان، وزیر کشور دولت مهدی بازرگان گفت وگو کرد. صباغیان به قانون گفت: یکی دیگر از دلایل مصدق برای ملی کردن صنعت نفت، کاهش قدرت دربار و ایستادگی در برابر استبداد بود. افراد بسیاری در این طرح از مصدق حمایت کردند اما فکر می‌کنم بیش از همه، اعضای جبهه ملی آن زمان به ویژه کریم سنجابی به اضافه‌ برخی نمایندگان مجلس شورای ملی، از طرح ملی شدن صنعت نفت در روزهای اولی که مطرح شد، حمایت کردند.
صباغیان معتقد است: مصدق زمان مناسبی را برای ملی کردن صنعت نفت و پیاده سازی ایده‌هایش در جامعه انتخاب کرد. مرحوم مصدق پیش از دوران نخست وزیری، در سیاست حضور فعال داشت و زحمات بسیاری برای این مملکت کشید اما آنچه که مصدق می‌خواست (پشتیبانی مردم جامعه) فقط با یک تحول عظیم مثل ملی شدن صنعت نفت ممکن بود.
روزنامه «همدلی» با «محمدعلی عمویی» از اعضای کمیته مرکزی حزب گفت وگو کرد. عمویی معتقد است یکی از اشتباهات مصدق در دیدار او با هندرسن رخ داده است. او می‌گوید:«عصر 27 مرداد 32 هندرسن سفیر ایالات متحده در ایران تقاضای دیدار با مصدق کرد. او از شرایطی که در ایران حاکم بود شکایت کرد و گفت: «شعارهایی که در ایران علیه آمریکا داده می‌شود گروه دیپلماتیک آمریکا را به خطر می‌اندازد و اگر این ادامه پیدا کند من دستور می‌دهم همه از ایران بروند.»

** وحشیگری داعش این بار در بلوار کاتالونیا
یک خودروی ون پنجشنبه گذشته در حمله ای تروریستی که داعش مسئوولیت آن را بر عهده گرفت با هجوم به عابران پیاده در شهر بارسلون اسپانیا عده زیادی از گردشگران را زیر گرفت و منجر به مرگ 13 نفر و کشته شدن دهها نفر دیگر شد. حمله تروریستی داعش در عنوان نخست بسیاری از روزنامه ها جای گرفت.
روزنامه «ابتکار» در گزارش خود از این حمله عنوان کرد: قدرت های غربی با بهره گیری و ایجاد گروه های تروریستی از جمله داعش و تقویت آنها منافع و برنامه های خود را در منطقه پیش برده و حالا خود به بلای آن دچار شده اند. این تحلیل اگر چه می تواند به عنوان معلول در نظر گرفته شود، اما علت اصلی را باید در مناسبات و شرایط منطقه خاورمیانه سراغ گرفت. اگر چه پدیده ای به نام استعمار از قرن هجدهم به این سو منطقه را زیر سیطره خود گرفته و باعث شده تا سیر حوادث در منطقه به صورت طبیعی رقم نخورد، اما آنچه که جامعه شناسان سیاسی به آن تاکید می کنند این نکته است که مردم منطقه خود بستری برای بوجود آمدن چنین شرایطی و بهره گیری‌های ظالمانه و استعمارگونه بوده اند.
روزنامه «ایران» در گزارش «جولان ون مرگ» عنوان کرد: حمله در شهر بارسلون اندکی بعد از ساعت 5:30 دقیقه عصر انجام شد. زمانی که تعداد زیادی از مردم در خیابانی که یکی از محله‌های مورد علاقه جهانگردان است، جمع شده بودند. به همین دلیل شمار زیادی از شهروندانی با ملیت‌های مختلف در این حمله کشته یا زخمی شدند. برخی گزارش‌ها حاکی است این حمله 24 ملیت را هدف قرار داد. اندکی پس از وقوع این حمله پلیس وارد محل حمله شد و با بستن بولوار اقدام به خارج کردن مردم از منطقه و انتقال مجروحان به بیمارستان کرد. شاهدان عینی پس از این حمله اقدام به انتشار تصاویری که از صحنه این رویداد گرفته شده‌بود کردند.
«کیهان» نیز دلارهای سعودی را عامل وحشت و مرگ سهم مردم بی‌ گناه دانست. به نوشته این روزنامه، آل‌سعود اصلی‌ترین مروج و حامی سیاسی و مالی ایدئولوژی سلفی تکفیری وهابی در سراسر جهان است. با این وجود و با علم به این واقعیت تلخ، دولت‌های غربی نه تنها حاضر نیستند آل‌سعود را به ظاهر هم که شده محکوم کنند بلکه هر روز پیوندهای اقتصادی و سیاسی خود را با این رژیم قرون وسطایی بیشتر می‌کنند.
این روزنامه افزود: ترامپ به عربستان می‌رود و میلیاردها دلار با سعودی‌ها قرارداد می‌بندد، مقامات دولت آلمان صراحتا می‌گویند به خاطر منافع مالی گسترده نمی‌توانند فروش سلاح به عربستان را متوقف کنند. با حمایت غربی‌ها عربستان رئیس‌کمیسیون حقوق زنان سازمان ملل می‌شود، کیسینجر هم صراحتا به ترامپ مشاوره می‌دهد که برای مقابله با نفوذ ایران هم که شده باید داعش حفظ شود. همزمان غربی‌ها چشم خود را بر روی جنایات سعودی‌ها به خاطر همین منافع گسترده می‌بندند تا سهم این دولت‌ها، دلارهای نفتی سعودی‌ها باشد و سهم مردم بیگناه، وحشت و مرگ.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید