به گزارش خبرگزاری علم وفناوری از هرمزگان ؛ یونس غلامی گفت: از آنجایی که وزارت اموزش وپرورش مادر همه وزارتخانه هاست بنابراین وزیرش باید با زیر وبم مسایل علمی ، آموزشی وفرهنگی آشنا بوده و دغدغه های جامعه فرهنگی کشور را بشناسد .
وی گفت: مهمترین اصل انکه به سند توسعه چشم انداز بیست ساله کشور نگاه ویژه ای داشته باشد و به قانون گرایی ، شایسته سالاری وشفافیت در عملکرد پاسخگویی و دادن فرصتهای برابر به جنس زن در نصب مدیران مدنظر داشته باشد.
وی در پاسخ به این سوال که نقش وزیر اموزش وپرورش در افت تحصیلی یا افزایش موفقیت تحصیلی چیست تاکید کرد: در مسیر افت یا موفقیت تحصیلی عواملی چون فرهنگ خانواده ، اجتماع و امکانات سخت افزاری ونرم افزاری تاثیر بسزایی دارد و ساختار مدیریتی وزارت خانه ونگاه عدالت محور وزیر می تواند راه برون رفت از مشکلات افت تحصیلی و کاهش رشد علمی کشور باشد. البته وزیر به تنهایی نمی تواند نرخ علمی را افزایش بدهد با تغییر ساختارهای ناکارامد اداری وکارمردی و روشهای تدریس و… می توان به چشم انداز علمی وجایگاه بلند اموزشی رسید.
غلامی اظهارداشت: اگر ساختار اداری درستی داشته باشیم وزیر می تواند خروجی مثبت وتاثیرگذاری داشته باشد که نتیجه ان می شود میرزاخانی های بسیار در زمینه های علمی و تخصصی در تمامی مشاغل. وی گفت: بعداز مرگ مرحومه میرزانی بسیاری از نهادها وافراد تلنگری خورده واز خواب غفلت بیدارشدند اما کافی نیست وبراستی چه شد که در جامعه ای که علم برتر از ثروت بود اینک ثروت وثروت اندوزی جایگزین علم وعلم اندوزان شده است ؟ امروز با امار دانش اموختگان بیکار در مقاطع عالی در کشور مواجه هستیم ؛ پدیده فرار مغزها هر روز بیشتر می شود وبسیاری از دانشمندان ایرانی برای تدریس، تحصیل ویا زندگی به کشورهایی پناه می برند که قدر دانش و علمشان را دانسته وامکانات بسیاری برایشان فراهم کرده اند.
غلامی گفت: نگاه سطحی به مغزها نتیجه اش سرخوردگی و پناه بردن به کشورهای قوی از نظر علم وتکنولوژی است .دران کشورها جایگاه و حقوق معلمان از وزرا و پزشکان هم بالاتراست امادر ایران وضع بالعکس است .جامعه فرهنگی وعلمی ما نه امنیت شغلی دارند ونه بیمه ومسکن و… معلوم است کسی که دغدغه فکری دارد نمی تواند تدریس خوبی هم داشته باشد.نگاههای تبعیض امیز و خفیف به اساتید و جامعه علمی کشور موجب شده بسیاری تحصیل وتدریس را رها کرده وارد بازار تجارت بشوند .ازطرفی هزینه های بالای تحصیل در تمامی مقاطع از مهد تا دکترا موجب بازماندن از تحصیل و ترک تحصیل و… شده است .اما طبق قانون اساسی ما تحصیل رایگان بوده ونباید از علاقمندان به تحصیل هزینه ای اخذ بشود اما در واقع اینگونه نیست.
غلامی اظهار داشت: الان زمان این است که تدبیر وتعاملی اندیشیده شود که چرا وضعیت علمی و آموزشی کشور به اینجا رسیده ، از کجا ضربه می خوریم ، بازار علم بی رونق و کم رنگ شده و این را هرساله در تعداد پذیرفتگان رتبه های برتر کنکور به خوبی می بینیم. نهادهای اموزشی رغبتی برای جذب دانش آموختگان مقاطع عالی ندارند و تحصیل کردگان بیکار ناامید وسرگردان هستند.
در جامعه ای که بازیکنان فوتبالش ارجح تر از دکترا وپسادکترا هستند و ثروت بالاتراز علم است نمی توان تمامی تقصیرها را به گردن سیستم اموزشی انداخت .ساختار علمی واموزشی ما بیماراست ونیازمند یک جراحی بزرگ است.
این استاد دانشگاه اظهارداشت: بعداز گذشت چهاردهه هنوز مدارس ما کپری وغیراستانداردند و بسیاری از دانش اموزان در نقاط صفر مرزی ومحروم در کپرها بدون وسایل گرمایشی وسرمایشی درس می خوانند .مدارس در شهرها هم از استانداردهای اموزشی وعلمی مناسب برخوردار نیستند .درحالی که در تمامی کشورهای جهان سوم هم مدارس به سمت تمام هوشمند شدن پیش می روند ما در مدارس حتی یک دستگاه کپی و رایانه هم نداریم .
وی بااشاره به انتظار از وزیر اموزش وپرورش گفت: محرومیت اموزشی وعلمی زیادی در کشور داریم و یک وزیر کاردان ودلسوز باید نگاه عدالت محوری به تمامی استانها در تامین اعتبار وتخصص بودجه های اموزشی داشته باشد چرا که اموزش و تعلیم وتربیت نسل جوان شوخی بردار نیست .

فروغ مسلم زاده, [۰۸.۰۸.۱۷ ۱۱:۰۲]
هرمزگان به لحاظ تامین بودجه رتبه یک تا چهار کشوری را دارد اما از نظر تخصیص بودجه ردیف 26 . استان پردرامدی که در تامین بودجه های کلان کشوری حرف اول را می زند اما این پولها برای توسعه و پیشرفت علمی واموزشی خودش هزینه نمی شود و بسیاری از مدارس مرکز استان هم در حال فرسودگی و اضمحلالند.یک زلزله و سیل ویا بارندگی می تواند سقف های لرزان بسیاری از مدارس را برقصاند وخانواده های زیادی را داغدار نماید.
کشور را با پول هرمزگان اداره می کنند اما برای خودش پولی ندارند و محرومیت اموزشی از بشاگرد گرفته تا پارسیان بسیاری از دانش اموزان را از تحصیل منصرف ودلزده کرده است .بنابراین از وزیر اموزش وپرورش می خواهیم نگاه ویژه ای به بحث اموزش و احداث مدارس و مراکز علمی و تخصصی در استانهای محروم داشته باشد .وی در پایان گفت: متاسفانه بودجه های اموزشی در کشور بسیار پایین است که انتظار می رود وزیر جدید در این خصوص نگاه ویژه ای داشته باشد .

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید