رئیس انجمن موسیقی هرمزگان بابیان اینکه این انجمن هیچ دخل و تصرفی در صدور مجوز کنسرت‌ها ندارد، گفت: انجمن موسیقی هرمزگان مدت پنج سال است که ریالی بابت اعتبارات از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان دریافت نکرده است.

کیانوش جهانبخش ، در خصوص ثبت ملی شیوه نوازندگی قنبر راستگو(خالو قنبر)، نوازنده نی جفتی در فهرست میراث معنوی کشور، افزود: باید از زحمات خالو قنبر به‌واسطه سال‌ها تلاش و زحماتش تقدیر کرد.

در هرمزگان متأسفانه توجهی به هنرمند پیشکسوت نمی‌شود

وی بابیان اینکه این استاد عالی‌قدر موسیقی آن‌طور که باید به حقش نرسیده است، تصریح کرد: اگر همچین هنرمند توانمندی در استانی دیگر از کشورمان یا کشور دیگری بود روی سرشان می‌گذاشتند اما در هرمزگان متأسفانه توجهی به این هنرمند پیشکسوت نمی‌شود تا جایی که وی هنوز در معیشت خود با مشکل روبه‌روست.

جهانبخش با اشاره به اینکه این موضوع می‌طلبد مدیریت عالی استان و نمایندگان مردم در مجلس شرایطی را به وجود آورند تا وی صاحب‌منزل شود، اضافه کرد: بنده به‌عنوان رئیس انجمن موسیقی استان هرمزگان در این امر تلاش‌های زیادی کردم و حتی در صحن علنی شورای شهر مطرح کردم اما هر بار به مشکل قانونی برخوردم و راه‌حل این موضوع تنها عزم مسئولان عالی‌رتبه استانی است که امیدوارم قدری به این هنرمند توانمند و سایر پیشکسوتان موسیقی توجه ویژه‌ای داشته باشند.

ظرفیت‌ها و هنر خالو قنبر حتی ظرفیت ثبت جهانی دارد

رئیس انجمن موسیقی هرمزگان با تقدیر از اداره کل میراث فرهنگی استان به‌واسطه تلاش برای ثبت ملی این هنرمند هرمزگانی، خاطرنشان کرد: ظرفیت‌ها و هنر خالو قنبر حتی ظرفیت ثبت جهانی دارد و امیدوارم برای تحقق این موضوع هم گام مهمی برداشته شود.

ضرورت جلوگیری از سرقت آثار موسیقیایی هرمزگان

وی با اشاره به برگزاری جلسه مشترک با مسئولان میراث فرهنگی استان، اظهار کرد: این جلسه نتایج مثمر ثمری داشت که در آینده خبرهای خوبی مخابره خواهد شد که در طی آن علاوه بر ثبت یکسری از ادوات بومی هرمزگان، شیوه‌های نوازندگی و حتی ثبت ریتم‌های هرمزگانی در دستور کار قرارگرفته است.

مسئولان بیش‌ازپیش به انجمن موسیقی استان توجه کنند

جهانبخش در ادامه با ضرورت جلوگیری از سرقت آثار موسیقیایی هرمزگان توسط استان‌های هم‌جوار و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، عنوان کرد: امیدوارم مسئولان بیش‌ازپیش به انجمن موسیقی استان توجه کنند و در خصوص اعتبارات نگاه ویژه‌ای داشته باشند زیرا اکنون انجمن موسیقی مدت پنج سال است که ریالی بابت اعتبارات از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان دریافت نکرده است.

وی بابیان اینکه تمامی درآمدها و هزینه‌های انجمن موسیقی مشخص است و هرکسی می‌تواند این لیست را مشاهده کند، اضافه کرد: امیدوارم مسئولین به تراز مالی انجمن توجه کرده و شاهد باشند آن منفی است یا مثبت!

تنها به‌واسطه عشق و علاقه کار کرده ام

این مقام مسئول با اشاره به اینکه درآمد ناچیز انجمن موسیقی صرف حقوق کارکنان می‌شود، افزود: تمامی هزینه‌های برگزاری برنامه‌های مختلف انجمن موسیقی به‌صورت شخصی یا از طریق دوستانی بوده که هیچ چشمداشتی نداشته و تنها به‌واسطه عشق و علاقه این کار را انجام داده‌اند.

هیچ مجوزی برای برگزاری کنسرت‌ها از سوی انجمن موسیقی صادر نمی‌شود

جهانبخش بابیان اینکه این انجمن هیچ دخل و تصرفی در برگزاری کنسرت‌ها ندارد، تصریح کرد: هیچ مجوزی برای برگزاری کنسرت‌ها از سوی انجمن موسیقی صادر نمی‌شود و حتی برگزاری برخی کنسرت‌ها را از طریق بیلبوردهای شهری مطلع می‌شوم درحالی‌که درگذشته تقویم و مجوز برگزاری کنسرت‌ها از سوی انجمن موسیقی استان تنظیم و ارائه می‌شد.

خانه موسیقی قلعه‌ای برای استان‌های برخوردار است

وی در پایان با انتقاد به متولیان فرهنگ و هنر کشور، اضافه کرد: از سه وزیر و چهار معاون وزیر از دولت قبل تا دولت فعلی درخواست کردم که شرایط عضویت خانه موسیقی ایران به‌عنوان اولین شرط برای بیمه شدن هنرمند موسیقی را به‌صورت استانی ببینند اما هیچ گوش شنوایی وجود ندارد و هنرمند بومی که به‌صورت آکادمیک موسیقی را فرا نگرفته و اکنون باوجود تجربه هنرمندی چیره‌دست و خبره است باید تفاوت قائل بود و برایش ارزش گذاشت اما متأسفانه نه‌تنها صدایمان نمی‌رسد بلکه دوستان خانه موسیقی را به قلعه‌ای برای استان تهران و استان‌های برخوردار تبدیل کرده‌اند.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید