مدیرشهرسازی ومعماری اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان گفت: طرح های توسعه وعمران (جامع) شهرهای سندرک ، بندر گروک ، دشتی و بازنگری طرح جامعه رودان به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسید.

 ابراهیم رستم گورانی شنبه در خصوص تصویب این طرح ها افزود: شهر رودان با محدوده ای به مساحت 949 هکتار به عنوان محدوده مطالعاتی درنظر گرفته شده و اهمیت این شهر به عنوان یکی از بازوهای اصلی توسعه محور شرق ، بسیار زیاد است.
وی بیان داشت: جمعیت این شهر در سال 90 برابر 33 هزار و 285 نفر بوده که جمعیت پیشنهادی برای افق سال 1405 معادل 44 هزار و 930 نفر درنظر گرفته شده که نرخ رشد این دوره 5/1 درصد و نرخ رشد سالانه 2 درصد بوده است.
مدیر شهرسازی و معماری هرمزگان یادآورشد: اشتغال غالب در شهر رودان (با وجود اراضی باغات و نخیلات در این شهر) خدمات و بازرگانی است و این شهر از نظر خدمات توزیع مراکز فعالیتی الگوی چند هسته ای دارد.
گورانی گفت: رودان به لحاظ خدمات رسانی به روستاهای اطراف دارای نقش خدمات برتر است زیرا بر اساس طرح ناحیه ای بندرعباس به عنوان مرکز منظومه مطرح می باشد و الگوی پیشنهادی دارای پهنه هایی از جمله مسکونی ، خدمات شهری ، خدمات محله ای و خدمات ناحیه ای است.
*محدوده پیشنهادی شهر رودان 1256 هکتار و مساحت حریم شهر بدون احتساب محدوده 6/4931 هکتار درنظر گرفته شده است. سرانه مسکونی 93/70 مترمربع ، تراکم خالص مسکونی 141 نفر در هکتار و تراکم ناخالص شهری 50 نفر در هکتار است.
وی به تصویب طرح توسعه سندرک اشاره کرد و گفت: شهر سندرک با توجه به موقعیت قرارگیری در شهرستان میناب از اهمیت زیادی برخوردار است و این شهر با توجه به موقعیت آن که از قدیم دارای عملکرد کشاورزی بوده ، در این طرح عملکرد آن حفظ شده و به سمت بخش خدماتی و گردشگری نیز متمایل شده است.
گورانی افزود: این طرح ضوابط اجرایی ، جهت توسعه شهر و همچنین توزیع کاربری ها جهت برنامه ریزی و نحوه صحیح استفاده از اراضی جهت مدیریت شهری و رسیدن به توسعه پایدار را نشان می دهد. شهر سندرک از شهرهای کوچک استان هرمزگان است که می تواند درصورت تقویت به عنوان مرکزی جهت تامین خدمات حوزه نفوذ خود عمل کند.
مدیر شهرسازی و معماری اداره کل و شهرسازی بدون اشاره به جمعیت شهر دشتی گفت: شهر دشتی با وسعت معادل 275 هکتار ، همجوار با شهرهای پارسیان و کوشکنار و شهر جدید کوشک است و از لحاظ موقعیت نسبی وضعیت قرارگیری از شمال شرق به شهر پارسیان (مرکز شهرستان) و روستای بمبری ، از غرب به روستای ستلو ، از شرق به روستای یورد خوردو و از جنوب نیز به شاهین کوه محدود می‌گردد. عمده ترین بخش از ساختار اقتصادی شهر دشتی به فعالیت های خدماتی تعلق دارد.
وی یادآورشد: استقرار نهادهای اداری و دولتی ، افزایش جمعیت و روند مضاعف فعالیت های تجاری و خدماتی ، رونق ساخت و ساز و رواج فعالیت های کارگری ، از جمله زمینه های اساسی گسترش فعالیت های خدماتی در شهر دشتی است.
گورانی همچنین با اشاره به طرح گروک اشاره کرد و افزود: شهر بندرگروک از توابع شهرستان سیریک بوده که در سال 1389 تبدیل به شهر شده است این شهر با توجه به خدمات موجود (واحدهای آموزشی و شرکت تعاونی) دارای حوزه نفوذی شامل روستاهای بن داران ، دوجمیلان ، زیارت بزرگ ، زیارت حسن آباد ، سراور ، سرخور طاهرویی ، طاهرویی ، کناردان و گندمی می باشد.
به گفته وی، جمعیت شهر گروک در سال 1390 برابر با 4243 نفر بوده و جمعیت پیشنهادی با نرخ رشد 5/3 در سال افق طرح (سال 1400) به 5985 نفر خواهد رسید. مساحت موجود شهر بندرگروک در وضع موجود برابر با 112 هکتار است که به 197 هکتار افزایش یافته است. همچنین مساحت حریم شهر 790 هکتار پیشنهاد شده است که در حدود 4 برابر مساحت محدوده پیشنهادی شهر است.
گورانی ادامه داد: این طرح توسط مشاور طرح و ساخت هرمزگان تهیه شده و بر اساس بررسی های بدست آمده ، تا افق طرح ، جمعیت آن به بالغ بر 5900 نفر خواهد رسید. رویکرد غالب شهر با تاکید بر گسترش فعالیت های گردشگری و خدمات با توجه به موقعیت خاص منطقه و نزدیکی به دریا است.
وی افزود: این شهر با توجه به قرارگیری در مسیر جاده میناب-جاسک و طرح مکران دارای اهمیت زیادی بوده که به طور قطع تصویب این طرح می تواند در اجرای برنامه های توسعه و رشد و بالندگی این شهر نقش مهمی ایفا نماید.
از مجموع یکهزار و 730 پارچه آبادی در هرمزگان یکهزار و 277 روستا بالای 20 خانوار جمعیت دارند که برابر برنامه پنجم توسعه همه این روستاها دارای مطالعه طرح هادی هستند.
هرمزگان یکهزار و 730روستا با بیش از 770 هزار روستانشین دارد.

ارسال پاسخ

لطفا نظرتان را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید